Αν τα πράγματα είχαν γίνει διαφορετικά (ή αν η μοίρα το είχε επιλέξει έτσι) το ταξίδι από το Λονδίνο για το Παρίσι θα μπορούσε να γινόταν με ένα από αυτά τα ελικοφόρα "ιπτάμενα αεροπλάνα σε ράγες". Αυτό το φανταχτερό μέσο που εφευρέθηκε από τον George Bennie και ξεκίνησε το 1930 ως πρωτότυπο, σχεδιάστηκε για μια πιο οικονομική και γρήγορη μεταφορά μεταξύ των δύο ευρωπαϊκών πρωτευουσών.
Δείτε ακόμη:
"Argentina": η πρωτότυπη ατμομηχανή του προέδρου Περόν
Η πίστα δοκιμών φτιάχτηκε στην πόλη Milngavie της Σκωτίας. Στηρίζονταν σε ράγες, τόσο από κάτω όσο και από πάνω, και κινούνταν μερικά μέτρα πάνω από το έδαφος. Ηλεκτρικές προπέλες σε κάθε άκρο κινούσαν το τρένο προς τα εμπρός.
Όταν κάλεσαν δημοσιογράφους για ένα ταξίδι τον Ιούλιο του 1930, εκείνοι ενθουσιάστηκαν με το "τρένο" και το αποκάλεσαν "υπέροχο προϊόν Βρετανικών μυαλών". Σε σύγκριση με τα τραντάγματα και το θόρυβο ενός συμβατικού τρένο, το ταξίδι με το παράξενο αυτό τρένο ήταν πολυτελές, ομαλό και αθόρυβο. Υπήρχε μόνο ένα πρόβλημα. Κανείς δεν ήθελε να το χρηματοδοτήσει.
Όταν χρηματοδότησε ο ίδιος ο Bennie την αρχική δοκιμή, το 1937 κήρυξε πτώχευση και το όνειρο του χάθηκε. Η πίστα των δοκιμών παρέμεινε για 25 χρόνια να σκουριάζει εγκαταλελειμμένη πριν τελικά κατεδαφιστεί για παλιοσίδερα στα μέσα της δεκαετίας του 1950, περίπου την ίδια εποχή που ο Bennie πέθανε στην αφάνεια. Δέκα χρόνια μετά, διαλύθηκε και το πρωτότυπο. Μόνο το υπόστεγο όπου κατασκευάστηκε το τρένο εξακολουθεί να στέκεται με μια αναμνηστική πινακίδα στον τοίχο.
Και μετά ανέλαβαν οι Γάλλοι...
Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 1930 και παρουσιάζει ένα σχέδιο, σε μια ράγα, από τον μηχανικό Joseph Archer. Μετά από 35 χρόνια, οι Γάλλοι θα έβλεπαν το δικό τους "railplane" σε ένα βιβλίο σχεδίων ενός εφευρέτη.
Το Aérotrain, κατασκευάστηκε στην Γαλλία από το 1965 ως το 1977 από τον μηχανικό Jean Bertin. Ενώ αυτό το επαναστατικό πειραματικό όχημα είναι και αυτό ανενεργό, σε αντίθεση με το βρετανικό, οι ράγες του υπάρχουν ακόμα στη σιδηροδρομική γραμμή Παρίσι-Ορλεάνη.
Μερικά τμήματα από τις ράγες (αρχικά πάνω από 25 χλμ) έχουν καταστραφεί για να δημιουργηθούν αυτοκινητόδρομοι, ενώ άλλα είναι εντελώς άθικτα για πάνω από 40 χρόνια. Το πρωτότυπο aérotrain κατείχε το ρεκόρ ταχύτητας για τρένα την δεκαετία του 1960 στα 430 χλμ/ώρα -το γαλλικό TGV, η τωρινή σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας, χρειάστηκε 20 χρόνια για να το σπάσει.
Υπό τον πρόεδρο Πομπιντού, το έργο έλαβε την έγκριση της κυβέρνησης το 1965 και συνέχισε την επιτυχημένη ανάπτυξή του μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Η πολιτική εξουσία άλλαξε και μαζί ήρθε και η έγκριση του TGV από τη γαλλική κυβέρνηση ως τη λύση για της μεταφορές υψηλής ταχύτητας στην στεριά. Έτσι τελειώνει και η περιπέτεια του aérotrain. Τα οικονομικά συμφέροντα κάποιων ήταν πάρα πολύ ισχυρά για τον οραματιστή μηχανικό Jean Bertin και τους ταλαντούχους συνεργάτες του, που αφιέρωσαν την ζωή τους σε αυτό το έργο. Ο Bertin πέθανε αμέσως μετά και τελικά το όλο εγχείρημα εγκαταλείφθηκε εντελώς.
Τα πρωτότυπα αποθηκεύτηκαν σε ένα υπόστεγο στο Chevilly αλλά κάποιοι βάνδαλοι δεν τα άφησαν σε καλή κατάσταση.
Το πρώτο πρωτότυπο αποκαταστάθηκε και μεταφέρθηκε στην εταιρεία του Jean Bretin σε ασφαλές μέρος, αλλά το 1991 μια πυρκαγιά κατέστρεψε ένα από τα υπόλοιπα πρωτότυπα στο Chevilly ενώ τα υπόλοιπα υπέστησαν τεράστιες ζημιές. Το 1992 ξεκίνησαν συζητήσεις για να δημιουργηθεί μουσείο για ταν εναπομείναντα aérotrains, αλλά λίγο πριν το εγκρίνει το Υπουργείο Μεταφορών, μια πυρκαγιά κατέστρεψε σχεδόν τα πάντα. Το εγκαταλελειμμένο υπόστεγο κατεδαφίστηκε το 1997.
Το 2001 το κοινό είδε το τελευταίο αποκατεστημένο Aérotrain στην έκθεση Retromobile στο Παρίσι.
Το μοναδικό ορατό ίχνος της ύπαρξής του Aérotrain είναι τα απομεινάρια από τις ράγες από σκυρόδεμα που κάποτε διέτρεχε το τρένο.
από: messy nessy chic
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου