Το 1891, ο Σάμιουελ Πίρποντ Λάνγκλεϊ ξεκίνησε πειράματα με μεγάλα μοντέλα με παράλληλα πτερά που τροφοδοτούνταν από μικρούς κινητήρες ατμού και βενζίνη που τα ονόμασε "aerodrome". Στις 6 Μαΐου του 1896, μετά από αρκετές αποτυχίες με εύθραυστα και αδύναμα μοντέλα, ο Langley είχε την πρώτη του πραγματική επιτυχία
Στις 6 Μαΐου του 1896, το Aerodrome No. 5 εκτοξεύτηκε από έναν καταπέλτη στον ποταμό Πότομακ και πέταξε, χωρίς πιλότο, για 3.300 πόδια.
Στα ρηχά του ποταμού Πότομακ, στην αριστερή πλευρά του νησιού Chopawamsic, ακριβώς έξω από το Κουάντικο της Βιρτζίνια, έπλεε ένα. Με την πρώτη ματιά, κάποιος θα μπορούσε να το μπερδέψει με ένα πλωτό σπίτι -εκτός από ένα μεγάλο ικρίωμα που προεξέχει από την κορυφή της κατασκευής.
125 χρόνια πριν, εκείνη την ήρεμη ανοιξιάτικη ημέρα, το ακόμα πιο ασυνήθιστο ήταν αυτό που κρεμόταν από το εντυπωσιακό πλαίσιο: ένα σύστημα μήκους 13 ποδιών κατασκευασμένο από ξύλινους και μεταλλικούς σωλήνες, που είχαν δύο σετ από μακριά, μεταξωτά φτερά προς τα εμπρός και πίσω. Με βάρος 11,3 κιλά, η κατασκευή περιλάμβανε έναν μικρό ατμοκινητήρα και δύο έλικες καλυμμένες με ύφασμα.
Στις 6 Μαΐου 1896 γράφτηκε ιστορία καθώς, αυτή η συσκευή -μια ιπτάμενη μηχανή, γνωστή ως Aerodrome No. 5- ξεκίνησε και στη συνέχεια εκτοξεύτηκε από έναν καταπέλτη με ελατήρια. Το Aerodrome απογειώθηκε και θα ταξίδεψε για 90 δευτερόλεπτα περίπου 3.300 πόδια, σε μια αβίαστη σπειροειδή τροχιά και τελικά προσγειώθηκε απαλά στο ποτάμι.
Στις 6 Μαΐου του 1896, το Aerodrome No. 5 ολοκλήρωσε δύο επιτυχημένες πτήσεις σε ύψος 3.300 και 2.300 πόδια
Πάνω στην βάρκα ήταν ο τρίτος γραμματέας του Smithsonian Institution, ο Σάμιουελ Πίρποντ Λάνγκλεϊ (Samuel Pierpont Langley), ένας αστρονόμος που απολάμβανε να ασχολείται με τις δημιουργίες του. Η φτερωτή εφεύρεσή του μόλις είχε κάνει την πρώτη στον κόσμο επιτυχημένη μη επανδρωμένη πτήση, με κινητήρα βαρύτερου από τον αέρα, σε κατασκευή σημαντικού μεγέθους.
Εκείνη την ημέρα, μαζί του ήταν και ο φίλος του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, ο εφευρέτης του τηλεφώνου, ο οποίος παρακολουθούσε έκπληκτος και αργότερα έγραψε έγραψε για το πώς το Aerodrome Νο. 5 -που πλέον βρίσκεται στο National Air and Space Museum του Σμιθσόνιαν στην Ουάσινγκτον, μετακινήθηκε με "αξιοσημείωτη σταθερότητα" ενώ ήταν στον αέρα.
Ο κόσμος, σωστά θυμάται ότι το 1903 οι αδελφοί Ράιτ πέτυχαν την πρώτη επανδρωμένη πτήση στο Kitty Hawk στη Βόρεια Καρολίνα. Το Aerodrome Νο. 5 του Λάνγκλεϊ δεν ήταν πρακτικό και δεν ήταν λειτουργικό πρωτότυπο για οποιαδήποτε πραγματική πτητική μηχανή. Όμως, η -σε μεγάλο βαθμό- ξεχασμένη μη επανδρωμένη πτήση που πραγματοποιήθηκε επτά χρόνια πριν από εκείνη στο Kitty Hawk, αποτέλεσε κίνητρο για τις μηχανοκίνητες πτήσεις.
Ο Λάνγκλεϊ ήταν ένας διάσημος φυσικός, ο οποίος ίδρυσε το Αστεροφυσικό Αστεροσκοπείο Σμιθσόνιαν, που σήμερα βρίσκεται στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης. Δημιούργησε ένα τηλεσκόπιο και κατέγραψε ακριβώς τις κινήσεις των εξωγήινων σωμάτων για να δημιουργήσει ένα ακριβές πρότυπο χρόνου, συμπεριλαμβανομένων των ζωνών ώρας. Γνωστή ως Σύστημα Ώρας Allegheny, αυτή η εξέλιξη καθόρισε την ακριβή ώρα, η οποία αποστέλλονταν δύο φορές την ημέρα μέσω τηλεγραφίας και επέτρεψε στα τρένα να λειτουργούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα -ένα σημαντικό πρόβλημα τις ημέρες πριν από την τυποποιημένη χρονομέτρηση.
Επίσης, είχε μια διαρκή περιέργεια για την αεροπλοΐα. Μετά από μια διάλεξη το 1886, ασχολήθηκε με τη δυνατότητα των επανδρωμένων πτήσεων και άρχισε να πειραματίζεται με πολλά μοντέλα μικρής κλίμακας. Το ενδιαφέρον του, ενώ υπηρετούσε ως γραμματέας του Σμιθσόνιαν, ώθησε άλλους να διερευνήσουν περαιτέρω το νέο πεδίο της αεροναυτικής.
Εκείνη την ημέρα, μαζί με τον Langley ήταν και ο φίλος του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ ο οποίος τράβηξε την πιο πάνω φωτογραφία
Αρχικά, είχε μερικές επιτυχίες με μικρά μοντέλα και πραγματοποίησε αεροδυναμική έρευνα με μια μεγάλη συσκευή περιστροφής που σχεδίασε. Στη συνέχεια, αύξησε το μέγεθος των πρωτοτύπων του και άρχισε να αναπτύσσει μικρούς κινητήρες για να τα τροφοδοτήσει. Οι πρώτες προσπάθειές του για μη επανδρωμένες πτήσεις με κινητήρα απέτυχαν.
Μετά από τις δυο επιτυχημένες πτήσεις του Aerodrome No. 5, ο Λάνγκλεϊ άρχισε να καυχιέται ότι θα ήταν ο πρώτος που θα πετύχαινε επανδρωμένες πτήσεις.Έξι μήνες αργότερα, επανέλαβε την επιτυχία του με ένα νέο, βελτιωμένο Aerodrome, το No. 6.
Ωστόσο, τα σχέδια του Λάνγκλεϊ ήταν ελαττωματικά. Ενώ είχε κάνει περιορισμένα βήματα στην κατανόηση της ανύψωσης, της ώθησης και της αντίστασης, απέτυχε να δει ότι τα μοντέλα του, όταν έγιναν μεγάλα για να χωράνε άνθρωπο και μεγαλύτερο κινητήρα, ήταν δομικά και αεροδυναμικά ανίσχυρα και δεν μπορούσαν να πετάξουν.
Επίσης, δε συνειδητοποίησε ότι χρειαζόταν καλύτερο σύστημα ελέγχου ώστε ένας χειριστής να μπορεί να πιλοτάρει το αεροσκάφος κατά την πτήση. Η ουρά κινούνταν μόνο κατακόρυφα, ενώ το πηδάλιο βρισκόταν στο κέντρο της ατράκτου. Τέλος, υπολόγισε εσφαλμένα τους παράγοντες πίεσης της κατασκευής ενός πολύ μεγαλύτερου αεροπλάνου.
Με βάρος 11,3 κιλά, το Aerodrome Νο. 5 διέθετε έναν μικρό ατμοκινητήρα και δύο έλικες καλυμμένες με ύφασμα
Ο Λάνγκλεϊ άρχισε να κατασκευάζει μεγαλύτερα πρωτότυπα για την προετοιμασία δοκιμαστικών πτήσεων. Το Υπουργείο Πολέμου των ΗΠΑ ενδιαφέρθηκε και παρείχε επιχορηγήσεις 50.000 δολαρίων για τη χρηματοδότηση του έργου του. Επίσης, ο ίδιος βρήκε έναν νέο επιστήμονα, τον Charles M. Manley, ο οποίος ήταν ενθουσιασμένος στο να πιλοτάρει το σκάφος σε αυτό που -ήλπιζαν ότι- θα ήταν η πρώτη πτήση.
Στις 7 Οκτωβρίου του 1903, το Great Aerodrome φορτώθηκε σε ένα πλωτό σπίτι στον ποταμό Πότομακ, κοντά σε μια σημερινή αεροπορική βάση των ΗΠΑ, και ετοιμάστηκε για απογείωση. Με τους δημοσιογράφους να παρακολουθούν και τους φωτογράφους να τραβούν φωτογραφίες, το Great Aerodrome ξεκίνησε, αλλά σχεδόν αμέσως κατέρρευσε και έπεσε στο νερό. Μια δεύτερη απόπειρα στις 8 Δεκεμβρίου είχε τα ίδια αποτελέσματα. Λιγότερο από 10 ημέρες αργότερα, οι αδελφοί Ράιτ έγραψαν ιστορία με τον Orville στο χειριστήριο του Wright Flyer.
Όπως ήταν αναμενόμενο, ο Λάνγκλεϊ γελοιοποιήθηκε από τον Τύπο για τις αποτυχίες του. Αυτή η ήττα -μαζί με ένα λογιστικό σκάνδαλο-, τον απογοήτευσε.
Ο Λάνγκλεϊ πέθανε το 1906 σε ηλικία 71 ετών. Οι επιτυχίες του με τα Aerodrome Νο. 5 και Νο 6 είναι σημαντικές και αξίζουν να αναγνωριστούν σήμερα. Για την ακρίβεια, το ίδρυμα Σμιθσόνιαν κάποτε τίμησε την 6 Μαΐου ως Ημέρα Λάνγκλεϊ.
από: smithsonian mag
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου