Μία ματιά στο όμορφο Πέραμα του σήμερα και μία ανασκόπηση στο "χθες"
Γυρίζοντας πίσω στον χρόνο, ακριβώς έναν αιώνα πριν, οι 22 μόνιμοι κάτοικοι του Περάματος δεν θα μπορούσαν σε καμία περίπτωση να αναγνωρίσουν το Πέραμα του σήμερα...
Ήταν αρχές τους 20ου αιώνα όταν το αλλοτινό πέρασμα στην Σαλαμίνα με τους λιγοστούς ψαράδες που διέμεναν στην περιοχή, αποτελούσε τόπο απόδρασης για τους Πειραιώτες και τους Αθηναίους που κατέφταναν με τις άμαξες τους για έναν περίπατο στη φύση. Ο υπέροχος αέρας της θάλασσας και του πρασίνου και ο απλοϊκός τρόπος ζωής των ελαχίστων ανθρώπων υπήρξε ο καλύτερος συνδυασμός.
Όμως το 1922 ξεκινάει η αλλαγή...
Με τη Μικρασιατική Καταστροφή, εγκαθίστανται στο Πέραμα πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο, στο δυτικό άκρο της πόλης, γύρω από την οδό Φαναρακίου και την οδό Νεωρίων, ενώ μερικά χρόνια αργότερα, η διαπλάτυνση του κεντρικού λιμανιού στον Άγιο Διονύσιο φέρει στις ακτές της πόλης και τους γνωστούς «ταρσανάδες» (παραδοσιακά ναυπηγεία) μαζί με τις οικογένειες των καραβομαραγκών.
Το 1934 χτίζονται οι πρώτες δεξαμενές πετρελαίου από τη Shell, στη περιοχή του Ν.Ικονίου και δύο χρόνια μετά ξεκινά η λειτουργία του γνωστού τραμ της πόλης. Το τρενάκι του Περάματος ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με τον Ναύσταθμο, και για πολλά χρόνια αποτελεί το σήμα κατατεθέν της πόλης. Η αλλαγή είναι έντονη για τους πολίτες που μέχρι εκείνη την ημέρα κινούνταν με μια υποτυπώδη συγκοινωνία, κυρίως θαλασσινή.
Το 1939 με απόφαση της πολιτείας, το Πέραμα χαρακτηρίζεται τουριστική περιοχή, με αποτέλεσμα να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο. Παραθαλάσσια λαϊκά κέντρα διασκέδασης και ταβέρνες δίνουν νέα πνοή, ενώ μια δεκαετία αργότερα πολλά από τα γνωστά ονόματα του λαϊκού τραγουδιού της εποχής όπως ο Ζαγοραίος, ο Ντουνιάς, η Ρίτα Σακελλαρίου, η Γιώτα Λύδια και πολλοί άλλοι, φιλοξενούνται σε αυτά . Παράλληλα, πραγματοποιούνται τα γυρίσματα πολλών ταινιών της εποχής. Η Βουγιουκλάκη, ο Ξανθόπουλος, ο Βέγγος και άλλοι, πρωταγωνιστούν σε αυτές, ενώ σε πολλά από τα γνωστά μιούζικαλ, χορεύουν παλικάρια της πόλης με εικόνες του Περάματος και των ταρσανάδων της. Την εποχή εκείνη κάνει την εμφάνισή του και το σινεμά "Αύρα".
Τη δεκαετία του 60, η μεγάλη ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης φέρνει πολλές νέες θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα μεγάλο πλήθος ανθρώπων από όλη την Ελλάδα να καταφτάνουν στην πόλη. Με τη ραγδαία αύξηση του πληθυσμού το Πέραμα αναγνωρίζεται πλέον ως δήμος. Η δεκαετία αυτή όμως θα σταθεί καταλυτική για την τελική μορφή της εικόνας του Περάματος. Ο ΟΛΠ περιφράζει μεγάλο τμήμα της παραλίας, αποκόβοντας εις αεί την πόλη από τη θάλασσα.
Και έρχεται η χρονιά του '77 που το μοναδικό συνδετικό στοιχείο του παρελθόντος με το παρόν σταματά τη λειτουργία του. Το απόγευμα της Μεγάλης Δευτέρας του 1977 το τρενάκι πραγματοποιεί το τελευταίο του δρομολόγιο, αφήνοντας στο παρελθόν το ξέγνοιαστο και γνήσιο Πέραμα... και στο πόδι του τα 60 "παλιά" - ολοκαίνουρια Volvo SB 756 πράσινα λεωφορεία ελληνικού αμαξώματος από τον «Σαρακάκη», τα οποία μέχρι και το 2002 μετακίνησαν το εργατικό δυναμικό του Πειραιά με ταχύτητα και ακρίβεια και αγαπήθηκαν όσο καμία άλλη αστική γραμμή.
Η γρήγορη ανοικοδόμηση, οι σύγχρονες κατοικίες και οι έντονοι ρυθμοί της πόλης του σήμερα, δεν θυμίζουν σε τίποτα αυτό που πραγματικά ήταν το Πέραμα αρκετά χρόνια νωρίτερα, όμως δεν παύουν να είναι τα κυρίαρχα στοιχεία μιας ζωντανής πόλης πολλών χιλιάδων ανθρώπων, οι οποίοι με τον δικό τους τρόπο αγάπησαν το Πέραμα του χθες και του σήμερα και συνεχίζουν να το αγαπούν με κάθε κόστος.
Το νέο ναυάγιο της Λευκάδας στο Καλαμίτσι
Πόλος έλξης έχει γίνει το «ναυάγιο» μιας παλιάς σκουριασμένης μηχανότρατας, στην παραλία Γάϊδαρος στο Καλαμίτσι της Λευκάδας
Καθημερινά δεν είναι λίγοι αυτοί που επισκέπτονται την παραλία για να φωτογραφήσουν το ναυάγιο, που κάνεις ακόμη δεν έχει βρει το πως κατέληξε στο σημείο, όταν τα μανιασμένα κύματα της θάλασσας το «ξέβρασαν» στην συγκεκριμένη παραλία στις 10 Δεκεμβρίου, εν μέσω σφοδρής κακοκαιρίας.
Στο πλάι του αλιευτικού υπάρχουν αραβικά γράμματα ενώ η αυτοψία που έγινε από το λιμενικό, δεν έχει καταλήξει ακόμη κάπου.
Εικάζεται πως πιθανώς να πρόκειται για «δουλεμπορικό», που μετέφερε μετανάστες από την βόρεια Αφρική και την Τυνησία συγκεκριμένα προς στην Ιταλία, χωρίς όμως ακόμη να υπάρχει επιβεβαίωση. Μπορεί λόγω της κακοκαιρίας να έγινε μεταφορά του κόσμου σε κάποιο πιο ασφαλές σκάφος. Κάποιοι όμως, το συνδέουν ακόμη και με μια πιθανή θαλάσσια τραγωδία…
Ένα πιθανό σενάριο είναι το αλιευτικό όντως να είχε μετανάστες και να εντοπίστηκε από το Ιταλικό λιμενικό, να μεταφέρθηκαν με ασφάλεια οι επιβαίνοντες και στη συνέχεια να αφέθηκε εξαιτίας της τρικυμίας για να καταλήξει ακυβέρνητο στο Καλαμίτσι.
Ήδη στο νησί έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για το εάν το θαλασσοδαρμένο αλιευτικό πρέπει να απομακρυνθεί ή να αξιοποιηθεί στα πρότυπα του ναυαγίου στη Ζάκυνθο.
Καθημερινά δεν είναι λίγοι αυτοί που επισκέπτονται την παραλία για να φωτογραφήσουν το ναυάγιο, που κάνεις ακόμη δεν έχει βρει το πως κατέληξε στο σημείο, όταν τα μανιασμένα κύματα της θάλασσας το «ξέβρασαν» στην συγκεκριμένη παραλία στις 10 Δεκεμβρίου, εν μέσω σφοδρής κακοκαιρίας.
Στο πλάι του αλιευτικού υπάρχουν αραβικά γράμματα ενώ η αυτοψία που έγινε από το λιμενικό, δεν έχει καταλήξει ακόμη κάπου.
Εικάζεται πως πιθανώς να πρόκειται για «δουλεμπορικό», που μετέφερε μετανάστες από την βόρεια Αφρική και την Τυνησία συγκεκριμένα προς στην Ιταλία, χωρίς όμως ακόμη να υπάρχει επιβεβαίωση. Μπορεί λόγω της κακοκαιρίας να έγινε μεταφορά του κόσμου σε κάποιο πιο ασφαλές σκάφος. Κάποιοι όμως, το συνδέουν ακόμη και με μια πιθανή θαλάσσια τραγωδία…
Ένα πιθανό σενάριο είναι το αλιευτικό όντως να είχε μετανάστες και να εντοπίστηκε από το Ιταλικό λιμενικό, να μεταφέρθηκαν με ασφάλεια οι επιβαίνοντες και στη συνέχεια να αφέθηκε εξαιτίας της τρικυμίας για να καταλήξει ακυβέρνητο στο Καλαμίτσι.
Ήδη στο νησί έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για το εάν το θαλασσοδαρμένο αλιευτικό πρέπει να απομακρυνθεί ή να αξιοποιηθεί στα πρότυπα του ναυαγίου στη Ζάκυνθο.
Corviale, Ρώμη
Ένα από τα μεγαλύτερα ενιαία κτίρια κατοικιών, μήκους 1 χιλιομέτρου, που φιλοξενεί περίπου 8000 άτομα (δεκαετία 1970).
Το κτίριο δημιουργήθηκε για να είναι ένα αυτοδύναμο πείραμα κοινωνικής στέγασης με καταστήματα, υπηρεσίες, ιατρικές κλινικές κ.λπ. Σχεδιάστηκε για να είναι ένας κόσμος από μόνο του. - από: Historic Photographs
Το κτίριο δημιουργήθηκε για να είναι ένα αυτοδύναμο πείραμα κοινωνικής στέγασης με καταστήματα, υπηρεσίες, ιατρικές κλινικές κ.λπ. Σχεδιάστηκε για να είναι ένας κόσμος από μόνο του. - από: Historic Photographs
Καρύταινα: Το χωριό που απεικονιζόταν στο πεντοχίλιαρο επί δραχμής
Το πάγωμα της λίμνης Παμβώτιδας και η Παναγία Ντουραχάνη
Το φαινόμενο της ολικής παγοκάλυψης της λίμνης Παμβώτιδας με δυνατότητα βάδισης πάνω στον πάγο που καταγράφηκε στις 4 Ιανουαρίου του 1978. - στο: news247.gr
Στην Κρακοβία της βότκας και των δράκων
Τέσσερις νύχτες στην Κρακοβία, ένα μακροβούτι στην εποχή των δράκων, βόλτες σε γειτονιές νεο-μποέμ γεμάτες θησαυρούς γοτθικής και αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής, μια κατάδυση σε σκηνικό μυθικό, ένα ραντεβού με την ίδια την ιστορία. - στο: ow.gr
10 εντυπωσιακές πεζογέφυρες που προκαλούν ίλιγγο
Μια βόλτα σε 10 εντυπωσιακές κρεμαστές πεζογέφυρες από όλο τον κόσμο που μετατρέπουν κάθε ταξίδι σε μοναδική εμπειρία. Η διάσχισή τους αποτελεί πρόκληση για κάθε επισκέπτη που θέλει να νιώσει την αδρεναλίνη να ανεβαίνει στα ύψη. - στο: reader.gr
Η προίκα στους αιώνες: Η παρθενία, η αποζημίωση του γαμπρού και οι γεροντοκόρες
Το βιός της νύφης, κάθε στοιχείο της περιουσίας της, κάθε κουμπί, κάθε φούντα της ρόμπας της, κάθε αντερί, κάθε ζωνάρι της ποδιάς της είναι κεφάλαιο της τιμής και της υπόληψής της και όρος της γραπτής συμφωνίας με τον γαμπρό. -στο: skai.gr
Μίσα Ντεφονσέκα: Η αληθινή ιστορία της γυναίκας που «έζησε με τους λύκους» και εξαπάτησε τους πάντες
Η ιστορία της τα είχε όλα. Ήταν δραματική, συγκινητική, μια ιστορία επιβίωσης ενός παιδιού, είχε αθωότητα, πίστη και το πιο δραματικό φόντο της πιο σκοτεινής περιόδου της ευρωπαϊκής ιστορίας, τις διώξεις και την εξόντωση των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα. H απίστευτη αυτή ιστορία είναι τώρα ένα ντοκιμαντέρ που προβάλλεται αυτές τις μέρες στο Netflix. - στο: lifo.gr
Έγραψε όντως η CIA το Wind of Change των Scorpions;
Ο βραβευμένος ρεπόρτερ και συγγραφέας, Patrick Radden Keefe, έκανε podcast την απόλυτη μουσική θεωρία συνωμοσίας. Πριν λίγες ημέρες, στο iMEdD Journalism Forum, απολογήθηκε στον Παναγιώτη Μένεγο επειδή «κατέστρεψε» το αγαπημένο τραγούδι της εφηβείας εκατομμυρίων ανθρώπων. - στο: oneman.gr
Μέχρι την επόμενη εβδομάδα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου