Η γέφυρα στην κοιλάδα Ouse
Πριν από την εποχή του χάλυβα και του σκυροδέματος, τα τούβλα και οι πέτρες ήταν τα μόνα υλικά που είχαν στη διάθεσή τους οι αρχιτέκτονες και οι σχεδιαστές γεφυρών, ελπίζοντας να περάσουν πάνω από ένα ποτάμι ή μια κοιλάδα με μια δομή που θα ήταν ισχυρή και ανθεκτική. Και όντως, οι πέτρινες γέφυρες είναι σχεδόν άφθαρτες. Σε όλη την Ευρώπη και την Ασία, υπάρχουν χιλιάδες γέφυρες από πέτρα και τούβλα που χρονολογούνται από εκατοντάδες έως και μερικές φορές χιλιάδες χρόνια.
Στα μέσα του 19ου αιώνα, ο σίδηρος και ο χάλυβας είχαν αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τις πέτρες και τα τούβλα ως δομικό υλικό. Τα μέταλλα είναι εύκαμπτα και επιτρέπουν στους μηχανικούς να παράγουν διάφορες μορφές και επιπλέον, έχουν αντοχή στην φωτιά. Οι χαλύβδινες γέφυρες μπορούσαν να γίνουν ισχυρότερες και ψηλότερες, ήταν φθηνότερες στην κατασκευή και μπορούσαν να δώσουν μεγαλύτερα μη υποστηριζόμενα ανοίγματα. Όμως, οι λίθινες γέφυρες με αρκετά τοξωτά ανοίγματα έχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Μπορούν να υποστηρίξουν μεγαλύτερο βάρος από μια χαλύβδινη ή σιδερένια γέφυρα. Για την ακρίβεια, όσο περισσότερο βάρος μπαίνει σε μια τοξωτή γέφυρα, τόσο ισχυρότερη γίνεται η δομή της.
Μετά από μια σειρά τραγικών αποτυχιών με γέφυρες από χυτοσίδηρο, που οδήγησαν σε τεράστιες απώλειες ζωών, οι μηχανικοί των σιδηροδρόμων άρχισαν, σε μεγάλο βαθμό, να κατασκευάζουν γέφυρες από τούβλα, κάτι το οποίο συνεχίστηκε μέχρι τον 20ο αιώνα.
Η γέφυρα στην κοιλάδα Ouse
Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα σιδηροδρομικής γέφυρας της Βικτωριανής εποχής είναι η εκείνη η γέφυρα στην κοιλάδα Ouse, που ολοκληρώθηκε το 1842. Η γέφυρα του σιδηροδρόμου βρίσκεται πάνω από τον ποταμό Ouse μεταξύ των πόλεων Haywards Heath και Balcombe στο Σάσεξ. Η γέφυρα, μήκους 500 μέτρων, είναι κατασκευασμένη από παραδοσιακά κόκκινα τούβλα και με ανοιχτόχρωμο ασβεστόλιθο. Αυτή η αντίθεση μεταξύ των δύο υλικών στο κατάστρωμα και τα κομψά, ανώτερα στοιχεία που με τα τέσσερα μικρά ορθογώνια ιταλικά περίπτερα και στηθαία, τραβάει την προσοχή του παρατηρητή. Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό αυτής της γέφυρας είναι οι ανεστραμμένες καμάρες στο κάτω μέρος του κενού μέσα σε κάθε βάση της. Τα κενά είναι τέλεια ευθυγραμμισμένα προσφέροντας μια αξιοσημείωτη θέα μέσω της γέφυρας από άκρο σε άκρο.
Η κατασκευή της ήταν μια τεράστια επιχείρηση. Χρειάστηκαν περίπου 11 εκατομμύρια τούβλα, πολλά από τα οποία έπρεπε να τα παραλάβουν μέσω της Μάγχης από τις Κάτω Χώρες, εκτός από ορισμένα τούβλα που παράγονται τοπικά. Η πέτρα caen που χρησιμοποιήθηκε για τα στηθαία, τα καλύμματα των βάσεων και τα περίπτερα ήρθε από τη Νορμανδία στη Γαλλία.
Η γέφυρα στην κοιλάδα Ouse
Ακόμα και σήμερα, η οδογέφυρα συνεχίζει να χρησιμοποιείται από τα τρένα μεταξύ Λονδίνου και Μπράιτον καθημερινά.
Αν και 11 εκατομμύρια τούβλα μπορεί να ακούγονται πολλά, η γέφυρα της κοιλάδας Ouse δεν είναι η μεγαλύτερη τούβλινη γέφυρα στον κόσμο.
Αυτός ο τίτλος ανήκει στην γέφυρα Göltzsch στη βόρεια Σαξονία, περίπου 4 χλμ δυτικά της γερμανικής πόλης Reichenbach im Vogtland. Χτισμένη το 1851, η τεράστια δομή εκτείνεται στην κοιλάδα του ποταμού Göltzsch και έχει ύψος πάνω από 250 πόδια. Υποστηρίζεται από πολλαπλές καμάρες, κατανεμημένες σε τέσσερα επίπεδα. Κάποια στιγμή ήταν και η ψηλότερη σιδηροδρομική γέφυρα στον κόσμο.
Η γέφυρα Göltzsch
Η γέφυρα Göltzsch
Ο σχεδιαστής της γέφυρας, Johann Andreas Schubert, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τούβλα αντί για γρανίτη λόγω της αφθονίας χώματος στην περιοχή, η οποία επέτρεψε την ταχεία και οικονομικά αποδοτική παραγωγή τούβλων. Για την παραγωγή των τούβλων ασχολήθηκαν πάνω από 20 τουβλοποιίες κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής και όλες μαζί παρήγαγαν πάνω από 26 εκατομμύρια τούβλα.
Η γέφυρα Elster
Περίπου 10 χιλιόμετρα νότια της γέφυρας Göltzsch, βρίσκεται η δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα από τούβλα στον κόσμο, η Elster. Αυτή αποτελείται από 12 εκατομμύρια τούβλα, χτίστηκε σε δύο επίπεδα και είναι μόλις εννέα μέτρα πιο κοντή από την Göltzsch, αλλά έχει το μισό μήκος.
από: amusing planet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου