Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019

Η περίεργη ιστορία της Παρθένου με το Πέπλο


Η Veiled Virgin, ένα γλυπτό του 19ου αιώνα του Giovanni Strazza, είναι ένα από εκείνα τα έργα τέχνης που συνεχίζουν να εγείρουν ερωτήσεις ανάμεσα στους ιστορικούς και τους λάτρεις της τέχνης. Η προτομή της Παρθένου με το λεπτό πέπλο είναι αξιοσημείωτη για διάφορους λόγους.



Οι ιστορικοί πιστεύουν ότι ο Strazza, που καταγόταν από το Μιλάνο, δημιούργησε αυτό το αριστούργημα γύρω στο 1850 ενώ ζούσε στη Ρώμη. Το εν λόγω γλυπτό παρέμεινε στον Καναδά για πάνω από 150 χρόνια. Το 1856, μεταφέρθηκε στη Νέα Γη, όπου το παρέλαβε ο επίσκοπος John Thomas Mullock και το τοποθέτησε στο Επισκοπικό Παλάτι δίπλα στην βασιλική του Αγίου Ιωάννη. Ο Mullock χάρηκε που το παρέλαβε και τον περιέγραψε ως "τέλειο στολίδι της τέχνης". Το 1862 το γλυπτό δωρίστηκε σε μια γυναικεία μονή (το Presentation Convent) και από τότε παρέμεινε υπό τη φροντίδα των αδελφών της μονής. Το γλυπτό δεν εκτίθεται δημόσια, μπορεί όμως κανείς να το δει μέσω ραντεβού.

Υπάρχουν παρόμοιες μαρμάρινες γυναικείες προτομές στον Καναδά, τις ΗΠΑ, την Ιρλανδία και την Αγγλία. Καμία, όμως, δεν είναι τόσο σχολαστική όσο η εν λόγω προτομή του Strazza. Η προτομή της Παρθένου είναι στη χαρακτηριστική στάση της, με τα μάτια κλειστά, το κεφάλι γερμένο ειρηνικά να προσεύχεται (ή να είναι θλιμμένη). Το πρόσωπό της είναι με εντυπωσιακά ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, ενώ τα μαλλιά της είναι τυλιγμένα σε περίπλοκες πλεξούδες και φοράει ένα λεπτό πέπλο. Το γλυπτό είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο Καρράρα που προέρχεται από την Τοσκάνη, ένα υλικό που χρησιμοποιήθηκε ευρέως από τους Ιταλούς καλλιτέχνες της Αναγέννησης. Από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα, το μάρμαρο παρέμεινε αγαπημένο ανάμεσα στους γλύπτες λόγω των μεταμορφωτικών ιδιοτήτων του.

Η απαλότητα και διαύγεια του λευκού ή και μπλε-γκρίζου μαρμάρου που εξορύσσεται στην Καρράρα, επιτρέπουν τη δημιουργία περίπλοκων λεπτομερειών. Το υλικό προσφέρει την ευκαιρία σε ειδικευμένους γλύπτες να δημιουργήσουν πέπλα, τα οποία ήταν δημοφιλή μεταξύ των καλλιτεχνών της Ιταλικής Ενοποίησης -ή, Risorgimento- (πολιτικό και κοινωνικό κίνημα κατά το οποίο συσσωματώθηκαν διαφορετικά κράτη της ιταλικής χερσονήσου στο ενιαίο κράτος της Ιταλίας στην διάρκεια του 19ου αιώνα) στους οποίους ανήκε ο Strazza.

The Veiled Nun - πηγή

Η Veiled Virgin δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα γλυπτού με πέπλο. Μερικά από τα πιο σημαντικά είναι το Cristo velato του Giuseppe Sammartino και η Veiled Lady του Pietro Rossi.


Υπάρχουν μερικοί σημαντικοί λόγοι για τους οποίους ο Strazza επέλεξε να συμπεριλάβει το πέπλο, ενώ απεικονίζει την Παναγία. Ο πρώτος συνδέεται με τη γενική τάση της τέχνης από την αρχαιότητα και μετά. Η δημιουργία ενός πέπλου από πέτρα, όσο μαλακή και αν είναι, αποδεικνύει το πόσο γνώστης της γλυπτικής είναι κάποιος. Από την αρχαία ελληνική περίοδο, μέχρι την Ιταλική Αναγέννηση, οι καλλιτέχνες αγωνίστηκαν για να δημιουργήσουν το πιο ρεαλιστικό και περίπλοκο πέπλο. Όμως, εκτός από τους αισθητικούς λόγους για την επιλογή του, υπάρχει και πολιτικός μιας και το μοτίβο του πέπλου αποτελεί μια καλλιτεχνική απάντηση στην Ιταλική Ενοποίηση. Οι καλλιτέχνες της σχολής του Risorgimento, όπως ο Strazza, ο Rossi και ο Monti, παρήγαγαν τέχνη που θα ενσάρκωνε την Ιταλία. Με τα εθνικιστικά αισθήματα σε άνοδο, η γυναίκα με το πέπλο έγινε σύμβολο της πρόσφατα ενωμένης χώρας.

Cristo velato - πηγή

Παρ' όλα αυτά, υπάρχει ένα μυστήριο με το εν λόγω γλυπτό. Γιατί ο Strazza επέλεξε να συνδυάσει τον εθνικιστικό και τον θρησκευτικό συμβολισμό; Παρόλο που οι θρησκευτικές πεποιθήσεις του καλλιτέχνη είναι άγνωστες, πολλοί πιστεύουν ότι επέλεξε την Παρθένο για να εκφράσει την αφοσίωσή του. Ωστόσο, άλλοι πιστεύουν ότι ο λόγος είναι αυστηρά αισθητικός. Ενδεχομένως εμπνεύστηκε από τους αναγεννησιακούς και μπαρόκ προκατόχους του, που συχνά δούλευαν με θέμα την θρησκευτική εικονογραφία.

Όπως και να έχει, η Παρθένος με το Πέπλο δεν σταματά να εντυπωσιάζει και να αιχμαλωτίζει την προσοχή πολλών εραστών της τέχνης.

από: the vintage news

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου