Πέμπτη, 25 Οκτωβρίου 2012

Παλιές φωτογραφίες από πνευματιστικές συνεδρίες

1870 - Πνευματιστική συνεδρία στη Γαλλία. Το μέντιουμ -προφανώς ο κύριος με τα δεμένα μάτια- κρατούσε τα χέρια των διπλανών του ως απόδειξη πως δεν θα κινήσει το τραπέζι. Τα μέντιουμ όμως είχαν και άλλα κόλπα.

Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα, ο πνευματισμός -μια πεποίθηση ότι τα πνεύματα των νεκρών μπορούν να επικοινωνούν με τους ζωντανούς- βρισκόταν σε έξαρση. Οποιαδήποτε κοσμική συνάθροιση και αν γινόταν δεν ήταν "μέσα στη μόδα" αν δεν υπήρχε και κάποιο μέντιουμ, που θα μεσολαβούσε μεταξύ των ζωντανών και των νεκρών. Το μέντιουμ όχι μόνο έδινε τα μηνύματα των νεκρών, αλλά έδειχνε και την παρουσία των πνευμάτων στο χώρο με αντικείμενα που αιωρούνταν, με διάφορους ήχους και παράγοντας μια ουσία από το σώμα του, γνωστή ως εκτόπλασμα.



Όλα αυτά ήταν εξαιρετικά κόλπα, αλλά αυτό ήταν όλο. Συχνά αποδεικνύονταν πως τα μέντιουμ ήταν απατεώνες. Δείτε 12 παράξενες φωτογραφίες από πνευματιστικές συνεδρίες, συμπεριλαμβανομένης και μιας με τον μάγο Χουντίνι.

Σε μια συνεδρία του 1900 στο Παρίσι, ένα τραπέζι κινείται μόνο του.



Οι δυο φωτογραφίες παραπάνω είναι από μια συνεδρία που έγινε το 1909 στη Ρώμη στο στούντιο του Βαρώνου φον Έρχαρτ (von Erhardt), ο οποίος ετοίμασε μια δοκιμασία για το μέντιουμ -το άρθρο που δημοσιεύτηκε στους New York Times αναφέρει πως το μέντιουμ ήταν κάποιος Eusapia Paladino, αλλά άντρας Palladino δεν υπήρχε μιας και ήταν γυναίκα και μάλιστα διάσημη, και μάλλον είναι η μοναδική γυναίκα στην ομάδα. Μόλις το μέντιουμ θα έκανε κάτι, ο Βαρώνος θα πατούσε ένα κουμπί, που ενεργοποιούσε μια κάμερα και ένα φλας πίσω του, φωτίζοντας την Paladino και τραβώντας φωτογραφία. "Όμως τράβηξε φωτογραφίες τραπεζιών που βρισκόταν στον αέρα, το παλτό του μέντιουμ να έχει βγει, προφανώς από τα χέρια κάποιου 'πνεύματος', και να εκσφενδονίζεται εναντίον του ερμαρίου και ένα μαντολίνο στον αέρα", έγραφαν οι New York Times. Δεν αναφέρεται πουθενά αν το μέντιουμ πέρασε τη δοκιμασία.




Οι δύο παραπάνω φωτογραφίες, γύρω στο 1910, δείχνουν το μέντιουμ Μάρθα Μπερό (Marthe Beraud) -γνωστή και σαν Εύα Κ. ή Εύα Καριέρ (Eva C., Eva Carrière)- να εκκρίνει εκτόπλασμα -η ειδικότητα της- κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας. Στην πρώτη φωτογραφία, εμφανίζεται ένα παράξενο πρόσωπο στο εκτόπλασμα. Η ουσία πιστευόταν πως σχηματιζόταν όταν το μέντιουμ βρισκόταν σε κατάσταση καταληψίας (trance). Θα μπορούσε να δημιουργηθεί μόνο στο σκοτάδι -το φως, έλεγαν τα μέντιουμ, το διέλυαν- και εκκρινόταν από τις οπές στο σώμα του μέντιουμ -στην Beraud προέρχονταν από το στόμα, τη μύτη ή τα αυτιά. Αλλά αντί να είναι κάποια πνευματική ουσία, το εκτόπλασμα ήταν συνήθως γάζα, μουσελίνα, σιφόν ή στην περίπτωση του Mina "Margery" Crandon, πνεύμονας αρνιού! Η Beraud ήταν το πρώτο μέντιουμ που έκανε το τέχνασμα με το εκτόπλασμα και ένας από τους υποστηρικτές της ήταν ο συγγραφέας του Σέρλοκ Χολμς, ο Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόυλ.


Ακόμη μια φωτογραφία της Beraud, το 1912, που εμφανίζει μια φωτεινή εκδήλωση ανάμεσα στα χέρια της και μια υλοποίηση στο κεφάλι της. Το 1922, επιστήμονες παραβρέθηκαν σε 15 πνευματιστικές συνεδρίες της Beraud και τελικά την κατέρριψαν.


1920 - Ένα μουσικό όργανο βρίσκεται στον αέρα κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας


Αυτή η φωτογραφία, τραβήχτηκε από τον διάσημο φωτογράφο πνευμάτων William Hope γύρω στο 1920 και υποτίθεται πως δείχνει ένα χέρι να μετακινεί ένα τραπέζι. Στην πραγματικότητα, το χέρι προστέθηκε αργότερα κατά τη διάρκεια μιας διπλή έκθεση.



Τα μέντιουμ δεν είχαν μεγαλύτερο αντίπαλο από τον μάγο Χάρι Χουντίνι, ο οποίος τους κατήγγειλε ως απατεώνες. Στην πραγματικότητα, είχε σχεδόν μια ακόμη καριέρα, απομυθοποιώντας τις μεθόδους διάσημων μέντιουμ και κάνοντας τα κόλπα τους μέρος των επιδείξεων του. Το 1924, ο Χουντίνι ήταν μέλος μιας επιτροπής που διερευνούσε το μέντιουμ από τη Βοστώνη Mina "Margery" Crandon, σύζυγο ενός σεβαστού χειρούργου και μέλος του διδακτικού προσωπικού του Χάρβαρντ. Η Crandon πήρε μέρος σε ένα διαγωνισμό του Scientific American, που προσέφερε ένα χρηματικό έπαθλο στο μέντιουμ που θα μπορούσε να παράγει μια "οπτική ψυχική εκδήλωση". Εδώ, ο Χουντίνι εμφανίζεται στο "Κουτί της Margie" -που κατασκεύασε ο ίδιος-, το οποίο είχε σκοπό να περιορίσει τις φυσικές κινήσεις του μέντιουμ στην αίθουσα της συνεδρίασης. Η επιτροπή παραβρέθηκε σε 20 πνευματιστικές συνεδρίες και η συζήτηση σχετικά με τις ικανότητες της Crandon κράτησαν ένα χρόνο, αλλά τελικά, το Scientific American δεν της απένειμε τα χρήματα.


Αυτή η φωτογραφία, τραβηγμένη στις 10 Σεπτεμβρίου 1931, δείχνει το μέντιουμ Meurig Morris σε μια συνεδρίαση-παράσταση στο Fortune Theatre του Λονδίνου. Η Morris ήταν περισσότερο ψυχικό μέντιουμ παρά φυσικό. Έπεφτε σε έκσταση και διοχέτευε ένα πνεύμα που η ίδια ονόμαζε Power. Το σώμα της σκλήρυνε και η φωνή της από σοπράνο γινόταν βαρύτονου.



Στις πνευματιστικές συνεδρίες, τα μέντιουμ ζητούσαν συχνά από τα πνεύματα να αποδείξουν τη δύναμη τους μετακινώντας τραπέζια. Αλλά αυτό το μέντιουμ, σε μια συνεδρία του 1950, πιάστηκε "στα πράσα". Ένας φωτογράφος το συνέλαβε να χρησιμοποιεί το γόνατό της για να μετακινήσει το τραπέζι, μια από τις μεθόδους που χρησιμοποιούσαν για να δείχνουν πως τα πράγματα κινούνταν από κάποιο πνεύμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου