Τρίτη 25 Ιουλίου 2023

Η τραγική ιστορία της βύθισης του SS Andrea Doria

 
Το βράδυ τις 25ης Ιουλίου 1956, το SS Andrea Doria συγκρούστηκε με MS Stockholm κοντά στο νησί Nantucket της πολιτείας της Μασαχουσέτης στις ΗΠΑ. Η σύγκρουση είχε ως αποτέλεσμα 51 νεκρούς, αλλά οδήγησε σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις θαλάσσιες διάσωσης πολιτών στην ιστορία.
 
 

Το SS Andrea Doria ήταν πολύ όμορφο και συχνά το αποκαλούσαν "πλωτή γκαλερί τέχνης" καθώς, η πολυτελής επένδυση διέθετε πολλούς πίνακες, ταπετσαρίες και τοιχογραφίες -όπως και τρεις πισίνες στο κατάστρωμα.

Ωστόσο, δεν ήταν απλά όμορφο. Διέθετε πολλά αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένου ενός κύτους χωρισμένο σε 11 στεγανά διαμερίσματα, και δύο οθόνες ραντάρ, μια ακόμα αρκετά νέα τεχνολογία για την εποχή.
 
Ο Piero Calamai, ο έμπειρος καπετάνιος του Andrea Doria 

Στις 14 Ιανουαρίου 1953, με καπετάνιο τον βετεράνο και των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, Piero Calamai, το πλοίο ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι από τη Γένοβα της Ιταλίας προς τη Νέα Υόρκη και αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές, ολοκληρώνοντας με επιτυχία 100 περάσματα του Ατλαντικού μέσα σε μια περίοδο τριών χρόνων.

Ωστόσο, στις 17 Ιουλίου 1956, το 101ο ταξίδι του Andrea Doria θα κατέληγε να είναι το τελευταίο του, καθώς συγκρούστηκε με το σουηδικό MS Stockholm στον Ατλαντικό. Ο συνδυασμός της πυκνής ομίχλης και εσφαλμένων δρομολογίων έκανε το Stockholm να εισχωρήσει στη δεξιά πλευρά του Andrea Doria, διαλύοντας πολλά από τα 11 στεγανά διαμερίσματά του.
 
Ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης, 51 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, αλλά πάνω από 1.500 σώθηκαν στην επακόλουθη επιχείρηση διάσωσης.
 
Ωστόσο, με τόσα πολλά επιτυχημένα ταξίδια, έναν περισσότερο από ικανό καπετάνιο και τη νέα τεχνολογία των ραντάρ, μια τέτοια σύγκρουση θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εύκολα.
 
Τι συνέβη λοιπόν;

Το SS Andrea Doria και η μεταπολεμική Ιταλία
 
Το Andrea Doria εν πλω
 
Τα χρόνια που ακολούθησαν τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν μια εποχή μεγάλων αλλαγών για τον λαό της Ιταλίας, ο οποίος είχε παγιδευτεί κάτω από τη φασιστική κυριαρχία ενός ντροπιασμένου και πρόσφατα εκτελεσμένου Μπενίτο Μουσολίνι. Ναι μεν οι Ιταλοί ήταν χαρούμενοι που απαλλάχτηκαν από τον φασίστα δικτάτορα, αλλά έμεινε το ερώτημα για το τι θα ακολουθούσε. Η γενική συναίνεση ήταν μια δημοκρατία να αντικαταστήσει τη μοναρχία της χώρας. Έτσι, το 1948, συντάχθηκε ένα νέο ιταλικό σύνταγμα και οι Χριστιανοδημοκράτες ανέλαβαν τη διακυβέρνηση της χώρας.

Το 1951, ιδρύθηκε η Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα, η οποία αποτελούνταν από το Βέλγιο, τη Δυτική Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία. Σκοπός της ήταν να θέσει την παραγωγή και την εμπορία του άνθρακα και του χάλυβα, δηλαδή των δύο κύριων πρώτων υλών της πολεμικής βιομηχανίας μέχρι και το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, υπό κοινή διαχείριση των πρώην εμπολέμων κρατών.
 
Andrea Doria (1468-1560), ο Ιταλός καπετάνιος από τον οποίο ονομάστηκε το πλοίο
 
Την ίδια χρονιά, στο ναυπηγείο Ansaldo στη Γένοβα, έκανε το ντεμπούτο του το SS Andrea Doria, που έγινε η ναυαρχίδα της ιταλικής ακτοπλοΐας και πηγή εθνικής υπερηφάνειας για τον ιταλικό λαό. Το πλοίο πήρε το όνομά του από τον Ιταλό ήρωα Andrea Doria, έναν αυτοκρατορικό ναύαρχο της παλαιάς Δημοκρατίας της Γένοβας σε μια εποχή που η μικρή κοινότητα αντιμετώπιζε συνεχή απειλή από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Η κατασκευή του κόστισε συνολικά περίπου 29 εκατομμύρια δολάρια. Το κατάστρωμά του διέθετε τρεις μεγάλες πισίνες και πολλά έργα τέχνης που είχαν γίνει ειδική παραγγελία και τα οποία έκαναν πολλούς να το αποκαλούν "πλωτή γκαλερί τέχνης".

Όταν το 1953 ήταν έτοιμο για το παρθενικό του ταξίδι, τα υπερατλαντικά υπερωκεάνια ταξίδια είχαν φτάσει στο απόγειό τους και αμέτρητοι Ιταλοί και Αμερικανοί επιβιβάστηκαν στο Andrea Doria για να ανακαλύψουν τα θαύματα του κόσμου πέρα από τη θάλασσα.

Η Noble Maritime Collection περιγράφει την ζωή στο Andrea Doria ως "μια δίνη γοητείας και κομψότητας, με άρτια εξοπλισμένες καμπίνες, κοινόχρηστους χώρους διακοσμημένους με καλές τέχνες και ατελείωτη ψυχαγωγία".

Μέσα σε μόλις τρία χρόνια, το πλοίο ολοκλήρωσε 100 ταξίδια πέρα από τον Ατλαντικό, αλλά όπως θα το είχε η μοίρα, το 101ο του κατέληξε σε τραγική καταστροφή.
 
Το τελευταίο, μοιραίο ταξίδι του SS Andrea Doria
 
Το ιταλικό Andrea Doria καθώς αρχίζει να βυθίζεται στον ωκεανό, κάνοντας τις σωσίβιες λέμβους από τη μία πλευρά απρόσιτες
 
Στις 17 Ιουλίου 1956, το υπερωκεάνιο αναχώρησε από την Ιταλία για το 101ο υπερατλαντικό πέρασμα με 1.134 επιβάτες και 572 μέλη πληρώματος. Αφού κατέπλευσε σε τρία λιμάνια της Μεσογείου, ήταν πλέον έτοιμο να ξεκινήσει το ταξίδι των εννέα ημερών προς τη Νέα Υόρκη.

Στις 25 Ιουλίου, γύρω στις 10:45 το βράδυ, το πλοίο έπλεε νότια του νησιού Nantucket της πολιτείας της Μασαχουσέτης. Εκείνο το βράδυ, το καραβοφάναρο Nantucket ανέφερε πυκνή ομίχλη κατά μήκος της ανατολικής ακτής, αλλά το σύστημα ραντάρ του Andrea Doria μπόρεσε να εντοπίσει ένα σκάφος που πλησίαζε 17 ναυτικά μίλια μακριά.
 
Ο πλοίαρχος Gunnar Nordenson του SS Stockholm, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη Νέα Υόρκη, καθώς εξηγεί τις συνθήκες που οδήγησαν στη σύγκρουση των δύο πλοίων

Το ίδιο βράδυ, το σουηδικό επιβατικό πλοίο MS Stockholm είχε αποπλεύσει από τη Νέα Υόρκη με κατεύθυνση το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Όπως το Andrea Doria, έτσι και το Stockholm ήταν εξοπλισμένο με τεχνολογία ραντάρ -συνεπώς, κάθε πλοίο μπορούσε να δει την κατεύθυνση του άλλου.

Ο καπετάνιος Calamai του Andrea Doria, παρά την πυκνή ομίχλη, διατήρησε γρήγορη ταχύτητα αποφασισμένος να ελλιμενιστεί στη Νέα Υόρκη νωρίς το πρωί. Παρομοίως, το Stockholm, υπό τον τρίτο αξιωματικό Johan-Ernst Carstens-Johannsen, στόχευε να συντομεύσει το ταξίδι του, και έτσι η πορεία του πλοίου ήταν πολύ πιο βόρεια από τη συνιστώμενη διαδρομή προς τα ανατολικά.

Και οι δύο καπετάνιοι ήταν έμπειροι ναυτικοί και το να πλησιάζει ένα πλοίο κάποιο άλλο δεν ήταν κάτι καινούργιο. Από λάθος όμως, ο ένας από τους δύο διάβασε λάθος το ραντάρ, οπότε, ο καθένας είχε τη δική του σκέψη για το τι έπρεπε να γίνει. Σκοπεύοντας να κρατήσει το Andrea Doria στα αριστερά του, ο Carstens προετοιμάστηκε για ένα πέρασμα "από λιμάνι σε λιμάνι", μια τυπική διαδικασία για δύο διερχόμενα πλοία. Για κάποιο λόγο, ο Calamai σκόπευε να κρατήσει το Stockholm στα δεξιά του και προετοιμάστηκε για ένα πέρασμα από δεξιά προς τα δεξιά. Αυτό σήμαινε ότι πλέον, τα δύο πλοία κατευθύνονταν το ένα πάνω στο άλλο. Ωστόσο, κανένας από τους δυο δεν το κατάλαβε. Αυτό συνέβη λίγο πριν τις 23:10, όταν τα φώτα του Stockholm έσπασαν την πυκνή ομίχλη και ένας αξιωματικός του Andrea Doria ούρλιαξε, "Έρχεται καταπάνω μας!".

Τα δύο πλοία συγκρούονται
 
Η παραμορφωμένη πλώρη του Stockholm μετά τη σύγκρουσή του με το Andrea Doria
 
Ο Calamai έδωσε εντολή στους αξιωματικούς να κάνουν απότομη αριστερή στροφή. Ο Carstens προσπάθησε να επιβραδύνει το Stockholm αντιστρέφοντας τις προπέλες του. Κανένας ελιγμός δεν έπιασε και η ενισχυμένη ατσάλινη πλώρη του Stockholm, που προοριζόταν να σπάσει τα παγωμένα νερά στον Βόρειο Ατλαντικό, συνετρίβη στη δεξιά πλευρά του Doria, διεισδύοντας 30 πόδια στο κύτος του. Λίγη ώρα αργότερα, το σουηδικό πλοίο απομακρύνθηκε αφήνοντας μια τεράστια τρύπα στα πλευρά του ιταλικού.

Από τη σύγκρουση σκοτώθηκαν πέντε άνθρωποι στο Stockholm και 46 στο Andrea Doria.
 
Το Stockholm μετά τη σύγκρουση 

Σε μια καμπίνα, όταν η πλώρη του ενός τρύπησε την πλευρά του άλλου, η Ιταλίδα μετανάστης Maria Sergio κοιμόταν με τα τέσσερα παιδιά της, τα οποία σκοτώθηκαν ακαριαία. Σε μια άλλη καμπίνα, ο Walter Carlin από το Μπρούκλιν ήταν μαζί με τη σύζυγό του όταν γκρεμίστηκε ο εξωτερικός τοίχος και μαζί και η σύζυγος. Τη στιγμή της σύγκρουσης, η επιβάτης Linda Morgan κοιμόταν σε μια άλλη καμπίνα, την οποία τσάκισε η πλώρη του Stockholm, σκοτώνοντας τον πατριό και τη θετή αδερφή της, όχι όμως την ίδια, η οποία βρέθηκε πάνω στην πλώρη του Stockholm, με σπασμένο μόνο το ένα χέρι της.

"Ήμουν στο Andrea Doria", είπε στο μέλος του πληρώματος που τη βρήκε. "Τώρα, πού είμαι;".
 
Η διάσωση των επιβατών του Andrea Doria, το πρώτο σημαντικό γεγονός που καλύφθηκε σε πραγματικό χρόνο από τα ΜΜΕ
 

Σχεδόν αμέσως μετά τη σύγκρουση, το Andrea Doria άρχισε να κλίνει προς τη δεξιά πλευρά του, καθώς, το θαλασσινό νερό όρμησε στα στεγανά διαμερίσματα.

Γνωρίζοντας ότι το πλοίο δεν θα τα κατάφερνε, ο Calamai διέταξε την εγκατάλειψή του, αλλά πλέον είχε εμφανιστεί ένα νέο πρόβλημα. Η μεγάλη κλίση του πλοίου σήμαινε ότι, οι οκτώ σωσίβιες λέμβοι που βρίσκονταν προς την πλευρά του λιμανιού, δεν μπορούσαν να καθελκυστούν. Με τις σωσίβιες λέμβους στις οποίες είχαν ακόμη πρόσβαση, το πλήρωμα μπορούσε να μεταφέρει μόλις 1.000 επιβάτες. Και παρόλο που το Stockholm ήταν ακόμα αξιόπλοο, δεν μπορούσαν να μεταφέρουν κόσμο από το Doria.
 
Το Doria κάλεσε βοήθεια. "Υπάρχει άμεσος κίνδυνος. Χρειαζόμαστε σωσίβιες λέμβους -όσο το δυνατόν περισσότερες- δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δικές μας".
 



Τα νέα για το πλοίο που βυθιζόταν έφτασαν γρήγορα στη στεριά και η κοντινή του απόσταση από την ακτή επέτρεψε σε δημοσιογράφους και φωτογράφους να απαθανατίσουν την επιχείρηση διάσωσης σε πραγματικό χρόνο, μια πρωτόγνωρη στιγμή στην αμερικανική ιστορία των ειδήσεων -και μια από τις μεγαλύτερες θαλάσσιες επιχειρήσεις διάσωσης που έγιναν ποτέ εν καιρό ειρήνης.

Δύο παραπλέοντα πλοία έφτασαν γρήγορα στο υπερωκεάνιο. Ήταν το φορτηγό Cape Ann, που πήρε 129 από τους επιζώντες, και το Pvt. Ο William H. Thomas του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ που πήρε 159. Το Stockholm, αφού κρίθηκε ότι ήταν αξιόπλοο, πήρε 545. Τέλος, το τεράστιο γαλλικό πλοίο Ile de France ήρθε σε βοήθεια και μετέφερε τους υπόλοιπους 753 επιβάτες.
 
Το Doria παρέμενε αβύθιστο, αν και μπορούσε να ανατραπεί ανά πάσα στιγμή. Αυτό συνέβη στις 10:09 το πρωί, περίπου 11 ώρες μετά τη μοιραία σύγκρουση.
 
 
Σήμερα, το Andrea Doria βρίσκεται στον πυθμένα του Ατλαντικού Ωκεανού σε βάθος περίπου 250 ποδιών, όπου το επισκέπτονται πολλοί δύτες και το αναφέρουν ως το "Έβερεστ" των καταδύσεων ναυαγίων. Ωστόσο, φαίνεται ότι η τραγωδία του Andrea Doria δεν έχει τελειώσει με τη βύθισή του, καθώς πάνω από δώδεκα δύτες έχουν χάσει τη ζωή τους ενώ εξερευνούσαν τον υδάτινο τάφο του.

από: ati

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου