Παρασκευή, 11 Μαΐου 2012

Ζωντανεύοντας τον Βαν Γκογκ

Είναι ένα πρόγραμμα που επιτρέπει τη διάδραση με τον χρήστη, ο οποίος μπορεί, αγγίζοντας την εφαρμογή, στην οθόνη αφής ενός iΡad, να δίνει κίνηση στα στοιχεία του πίνακα του Βαν Γκογκ».

Μια πολύμηνη προσπάθεια οδήγησε τον Πέτρο Βρέλλη στη δημιουργία μιας εφαρμογής που επιτρέπει στους χρήστες iPad να δώσουν ζωή και κίνηση στην «Εναστρη νύχτα» του Βαν Γκογκ. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνει γνωστός παγκοσμίως εν μία νυκτί.

Οπως οι DJς μιξάρουν και διασκευάζουν κλασικά μουσικά κομμάτια, όπως οι σκηνοθέτες «ζωντανεύουν» βιβλία κάνοντάς τα κινηματογραφικές ταινίες, έτσι κι ο προγραμματιστής από τα Γιάννενα Πέτρος Βρέλλης, αποφάσισε να μετασκευάσει ψηφιακά τον διάσημο πίνακα, «Εναστρη Νύχτα» (1889) του Βαν Γκογκ. Οπως χαρακτηριστικά έγραψε γι' αυτή την εφαρμογή η Huffington Post: «Ο Bρέλλης πήρε ένα έργο που έμοιαζε να είναι αξεπέραστης καλλιτεχνικής αξίας και του εμφύσησε καινούργια ζωή».

Πώς; Χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα «που επιτρέπει τη διάδραση με τον χρήστη, ο οποίος μπορεί, αγγίζοντας την εφαρμογή με τα δάχτυλά του στην οθόνη αφής ενός iPad, να δίνει κίνηση στα στοιχεία του πίνακα: Στα δέντρα, στον άνεμο, στα αστέρια, αλλάζοντας τους φορά και σχήμα»! Παρά την καλλιτεχνική του αντίληψη, πάντως, ο ίδιος δεν θεωρεί τον εαυτό του καλλιτέχνη: «Για μένα το σημαντικό είναι να βρίσκω τρόπους να πειραματίζομαι», εξηγεί.



Επιστήμη, Τέχνη και ζωή
Με σπουδές τόσο ως Μηχανικός Η/Υ στην Πάτρα όσο και στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης στα Γιάννενα, αλλά και λόγω του ότι προέρχεται από καλλιτεχνική οικογένεια των Ιωαννίνων, δεν ήταν δύσκολο για εκείνον να σκεφτεί «καλλιτεχνολογικά»! «Είχα ασχοληθεί με τη ζωγραφική με κίνηση, αλλά όχι σε αυτό το επίπεδο». Για έξι ολόκληρους μήνες, μετά την κυρίως δουλειά του, εργαζόταν πάνω στη συγκεκριμένη εφαρμογή. Με πάθος και στη λεπτομέρεια. Γιατί όμως; «Είχα στο μυαλό μου να την προτείνω σε κάποιο μουσείο του εξωτερικού, με προοπτική να χρησιμοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς».

Η ελπίδα αυτή φαίνεται να ευδοκιμεί, καθώς αυτόν τον καιρό βρίσκεται στις τελικές συζητήσεις με τους διοργανωτές μιας έκθεσης για τον Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ που θα διαρκέσει οκτώ μήνες. Από τη στιγμή μάλιστα που ανέβασε την «εγκατάστασή» του στο youtube, αυτή έκανε τον γύρο του κόσμου και ξένων τηλεοπτικών δικτύων, που του ζήτησαν συνέντευξη. Μάλιστα, μόλις η ιστοσελίδα του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης που φιλοξενεί τον πρωτότυπο πίνακα του Βαν Γκογκ ανέβασε την εφαρμογή του κ. Βρέλλη, η ανταπόκριση του κοινού ήταν τεράστια!


Ο μηχανισμός πίσω από αυτή την εντυπωσιακή εφαρμογή στηρίζεται στη βασική αρχή της Φυσικής για το μαγνητικό πεδίο. «Ετσι μπορεί κάποιος να σχεδιάσει έναν χάρτη του πεδίου σε κάθε σημείο του οποίου αντιστοιχεί ένα διάνυσμα που δείχνει τη δύναμη του πεδίου. Ακριβώς το ίδιο πράγμα έφτιαξα με το χέρι . Δημιούργησα έναν κάνναβο διευθύνσεων (σ.σ. ένα πλέγμα οριζόντιων και κατακόρυφων γραμμών) για το έργο του Βαν Γκογκ ανάλογα με τη φορά της κάθε πινελιάς», επισημαίνει. Αν, πάντως, ακούγεται εύκολο, μόνον αυτό δεν είναι, καθώς με απίστευτη υπομονή «ανέλυσε» τον πίνακα σε περίπου 80.000 σωματίδια, τα οποία μετακινούνται ανάλογα με τις εντολές ενός ειδικού αλγόριθμου και με ταχύτητα μετακίνησης που όρισε ο ίδιος χειροκίνητα.

Εκανε μάλιστα πολλές ρυθμίσεις ώστε το τελικό αποτέλεσμα να σέβεται το πρωτότυπο έργο Τέχνης. Το τελικό αποτέλεσμα τον δικαιώνει, παρότι ο ίδιος συνεχίζει να είναι συνεσταλμένος και ίσως και λίγο αμήχανος μπροστά στην ξαφνική, αλλά σε καμία περίπτωση αδικαιολόγητη επιτυχία του. «Ακόμα δεν μπορώ να το χωνέψω ότι θα ανέβαζα από τα Γιάννενα το βίντεο της εφαρμογής και θα κατέγραφε 1.000.000 προβολές». Δεν τον περιορίζει, ωστόσο, το γεγονός ότι ζει και εργάζεται στα Γιάννενα; «Κάποιος που θέλει να κάνει κάτι αξιόλογο στις Νέες Τεχνολογίες έχει στη διάθεση του την παγκόσμια αγορά. Οι αποστάσεις εκμηδενίζονται και σχεδόν τίποτα δεν σε περιορίζει. Ισως μόνον το ότι στην περιφέρεια δεν βρίσκεις πάντα τους ανθρώπους που θα μπορούσες να δουλέψεις μαζί».

Τα όνειρά του; Να ευοδωθεί κι άλλο η συνύπαρξη της τεχνολογίας με την τέχνη στη ζωή του. «Επειδή η κύρια δουλειά μου ως Μηχανικού Ηλεκτρονικών Υπολογιστών είναι καθαρά τεχνική, θα ήθελα να συνεχίσω να έχω μια καλλιτεχνική διέξοδο πάνω στο αντικείμενό μου».
Ζωντανεύοντας τον Βαν Γκογκ

Διαδραστική βιτρίνα, Στην υπηρεσία της γνώσης

Ο Πέτρος Βρέλλης είναι ο δημιουργός της πρώτης διαδραστικής βιτρίνας βιβλιοπωλείου στην Ελλάδα. Στη βιτρίνα του βιβλιοπωλείου των Αχαϊκών Εκδόσεων στην οδό Κολοκοτρώνη στην Πάτρα, έστησε με τον ιδιοκτήτη των εκδόσεων και πρώην συμφοιτητή του Λεωνίδα Πανόπουλο ένα πρωτότυπο διαδραστικό σύστημα που επιτρέπει στους επισκέπτες του βιβλιοπωλείου να ξεφυλλίσουν με τη βοήθεια ενός laptop και ενός προβολέα τα βιβλία που βλέπουν στη βιτρίνα. Η ανταπόκριση των ψαγμένων βιβλιοφά-γων ήδη τεράστια! «Αυτή ήταν ιδέα του Λεωνίδα και είναι κάτι που θα θέλαμε να το κτίσουμε εμπορικά, λόγω κυρίως του μικρού κόστους που έχει γι' αυτούς που θέλουν να το εγκαταστήσουν».

πηγή: ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου