Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου 2013

5+1 αρχιτεκτονικά σχέδια που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ

Οι αρχιτέκτονες είναι μερικοί από τους καλύτερους στοχαστές του κόσμου. Χωρίς τις νέες ιδέες τους, η κοινωνία δεν θα μπορούσε να προοδεύσει και να εξελιχτεί. Συχνά όμως τα σχέδια τους δεν πραγματοποιούνται λόγω χρηματικών περιορισμών, ή από κυβερνήσεις και επιτροπές που δεν είναι τόσο προοδευτικές σαν και εκείνους. Έτσι, πολλά σχέδια κτηρίων ή και πόλεων παραμένουν στα χαρτιά ή σε πολυεστερικά μοντέλα. Δείτε πέντε έργα που ποτέ δεν χτίστηκαν. Ή καλύτερα, πέντε παραδείγματα του πως θα ήταν αν είχαν πραγματοποιηθεί.

1. Motopia


Στα 1960 και '70, στην Βρετανία ξεχώρισε η ικανότητα της εταιρείας Pilkington να παράγει μεγάλες γυάλινες πλάκες. Η εταιρεία δημιούργησε μια νέα ομάδα, με την ονομασία Glass Age Development Committee, για την προώθηση της χρήσης του γυαλιού ως οικοδομικό υλικό. Ένα από τα βραβευμένα σχέδια της επιτροπής ήταν η Motopia, μια αυτοκινητούπολη σχεδιασμένη από τον Geoffrey Alan Jellicoe. Τα αυτοκίνητα και οι δρόμοι, θα τοποθετούνταν στην κορυφή μεγάλων γυάλινων κτηρίων, αφήνοντας το έδαφος για χαλάρωση, πράσινο και πεζοδρομημένα πάρκα. Αλλά τελικά, δεν κατασκευάστηκε ποτέ, και τα σκίτσα παραμένουν.


2. Ο τεράστιος θόλος στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Λος Άντζελες (LAX)


LAX έχει ήδη μοναδική αρχιτεκτονική. Το κτήριο του μοιάζει με ένα γιγαντιαίο διαστημόπλοιο που υψώνεται στον ουρανό. Αλλά τα αρχικά σχέδια των οι Pereira και Luckman το 1952 για το αεροδρόμιο ήταν ακόμη πιο αλλόκοτα. Ήθελαν να κλείσουν το αεροδρόμιο κάτω από ένα γιγαντιαίο γυάλινο θόλο και με φοίνικες οι οποίοι θα φτάνουν μέχρι την οροφή του κεντρικού, κυκλικού κτιρίου, από το οποίο θα διακλαδίζονταν τα τερματικά.


3. Ξενοδοχείο Atracción, Νέα Υόρκη


Ο ξενοδόχος Edward Carlton, ήταν λάτρεις των σχεδίων του Γκαουντί. Έτσι το 1908, όταν ο Carlton θέλησε να χτίσει ένα νέο ξενοδοχείο για τους πολύ πλούσιους στο Lower Manhattan, πήγε στην Ισπανία για να τον συναντήσει και να τον πείσει να σχεδιάσει το κτήριο. Το Atraccion θα είχε πάνω από 300 μέτρα ύψος, αν ο Γκαουντί δεν εγκατέλειπε το σχέδιο ένα χρόνο αργότερα.


4. Ο Θόλος του Μανχάταν


Ακόμα και σήμερα, το να ζει κανείς κάτω από έναν προστατευτικό θόλο είναι κάτι που συνεπαίρνει πολλούς. Σίγουρα το ίδιο συνέβαινε και το 1960, όταν ο Buckminster Fuller και ο Shoji Sadao πρότειναν πρότειναν να κλείσουν το Μανχάταν σε ένα θόλο πλάτους 3,3 χλμ από ανθεκτικό γυαλί.


5. Το Πράσινο Πουλί, Λονδίνο


Ίσα που γλίτωσαν τον εξευτελισμό οι Λονδρέζοι όταν το 1990 ο πύργος Green Bird ρίχτηκε στα σκουπίδια. Οι αρχιτέκτονες Future Systems πρότειναν ένα κτήριο 83 ορόφων και ύψους 440 μέτρων στην περιοχή Battersea του Λονδίνου που θα κάλυπτε την πόλη. Τον λόγο που δεν πραγματοποιήθηκε το έργο φαίνεται στην εικόνα... Είναι μια μακέτα με το Green Bird!


Bonus


Το Mile High Illinois, Illinois Sky-City, ή απλά The Illinois ήταν μια πρόταση του Frank Lloyd Wright για έναν ουρανοξύστη με ύψος 1.600 μέτρα. Θα χτιζόταν στο Σικάγο, θα είχε 528 ορόφους και θα κάλυπτε έκταση 1.715.000 τετ. μέτρων. Θα διέθετε θέσεις πάρκινγκ για 15.000 αυτοκίνητα και 150 ελικόπτερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου