Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023

Η παράξενη ιστορία του SS Warrimoo, το πλοίο που υπήρξε σε δύο αιώνες ταυτόχρονα

Το SS Warrimoo 
 
Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1899, ο καπετάνιος ενός πλοίου που έπλεε στον Ειρηνικό μπήκε στην ιστορία. Ή μήπως όχι;
 
 

"Να είσαι καλά και θα είσαι μόνος", έγραψε ο Μαρκ Τουέιν κάτω από μια φωτογραφία του (κάτω). Ο συγγραφέας κάθεται σε μια καρέκλα, με τα πόδια του στο κιγκλίδωμα ενός πλοίου, φορώντας ένα καπέλο και έχει μια γκρινιάρικη έκφραση, κοιτάζοντας άτονα τη θάλασσα.

Η φωτογραφία πιθανότατα τραβήχτηκε το 1895 στο SS Warrimoo, καθώς ο Τουέιν διέσχιζε τον Ειρηνικό από τον Καναδά στην Αυστραλία και χρησιμοποιήθηκε ως εξώφυλλο για το Following the Equator (Ακολουθώντας τον Ισημερινό, 1897), ένα ταξιδιωτικό της περιοδείας του σε όλο τον κόσμο. Η περιοδεία και η κακή του διάθεση είχαν μια κοινή αιτία: ο Τουέιν χρεοκόπησε.

Μια παγκόσμια περιοδεία για την εξόφληση των πιστωτών
 
Ο Τουέιν, πιθανότατα στο κατάστρωμα του SS Warrimoo, δεν απολάμβανε ιδιαίτερα το ταξίδι σε όλο τον κόσμο 

Τα προηγούμενα χρόνια, ο πρώην τυπογράφος είχε βάλει 300.000 δολάρια από τα χρήματά του -και της συζύγου του- σε μια εφεύρεση που πίστευε ότι θα έφερε επανάσταση στην τυπογραφία, μέχρι τότε μια πολύ δύσκολη και χειρωνακτική βιομηχανία. Η επένδυση του Τουέιν -περίπου 9 εκατομμύρια δολάρια σε αντιστοιχία του 2022- ήταν μια τεράστια απώλεια. Έτσι, ξεκίνησε μια παγκόσμια περιοδεία για να ξεπληρώσει τους διάφορους πιστωτές του.
 
Ενώ βρισκόταν στο SS Warrimoo, ο Τουέιν διέσχισε τον ισημερινό και τη διεθνή γραμμή ημερομηνίας, κάτι που περιέγραψε στα βιβλία του.

Η διάσχιση του ισημερινού και της γραμμής ημερομηνίας μπορεί να του έμεινε αξέχαστη -όπως και σε άλλους επιβάτες-, αλλά για το πλήρωμα του ατμόπλοιου SS Warrimoo, που εκτελούσε τακτική σύνδεση μεταφέροντας ταχυδρομείο, φορτίο και επιβάτες μεταξύ Καναδά και Αυστραλίας, ήταν απλώς "ακόμη μια μέρα στο γραφείο".
 
Η καταγραφή από τον συγγραφέα θα μπορούσε να ήταν αρκετό για να καταγράψει το πλοίο στην ιστορία. Όμως, λίγα χρόνια αργότερα, υπήρξε μια συνάντηση.

Μια φάρσα ιστορικών αναλογιών
 
 
Το βράδυ της 30ης Δεκεμβρίου 1899, το SS Warrimoo έκανε για ακόμη μια φορά το ταξίδι από το Βανκούβερ στο Σίδνεϊ. Κατά τύχη, το πλοίο ήταν μόλις λίγα ναυτικά μίλια από τη διασταύρωση του ισημερινού και της γραμμής ημερομηνίας.

Βλέποντας την ευκαιρία να κάνει μια φάρσα ιστορικών διαστάσεων, ο καπετάνιος John Duthie Sydney Phillips διέταξε το πλήρωμά του να κατευθύνει το πλοίο προς το σημείο συνάντησης των δύο γραμμών. Πέντε έμπειροι πλοηγοί έλεγξαν τη θέση του ήλιου και, μετά τη δύση του, τα αστέρια. Η θέση του πλοίου ελεγχόταν κάθε τρεις ώρες. Βοηθούμενο από καλή θάλασσα και ανοιχτό ουρανό, τα μεσάνυχτα, το SS Warrimoo βρέθηκε ακριβώς απέναντι από την διασταύρωση, με την πλώρη του να δείχνει νότια και την πρύμνη προς το βορρά.
 
Αυτό είχε κάποιες συνέπειες. Το μπροστινό μέρος του πλοίου βρισκόταν στο νότιο ημισφαίριο, όπου ήταν καλοκαίρι, και ήδη στην 1η Ιανουαρίου 1900. Το πίσω μέρος του πλοίου βρισκόταν στο βόρειο ημισφαίριο, όπου ήταν χειμώνας, και ακόμη 31 Δεκεμβρίου 1899.

Θα μπορούσε να ειπωθεί, λοιπόν, ότι, για πολύ λίγο, το πλοίο ήταν:
* Σε δύο διαφορετικές μέρες -στο μπροστά μέρος ήταν ήδη Δευτέρα, ενώ στο πίσω ήταν ακόμα Κυριακή.
* Σε δύο διαφορετικούς μήνες -μπροστά Ιανουάριος, πίσω Δεκέμβριος.
* Σε δύο διαφορετικές εποχές -καλοκαίρι και χειμώνας.
* Σε δύο διαφορετικές χρονιές -1900 και 1899.
* Σε δύο διαφορετικούς αιώνες -τον 20ο και τον 19ο
* Στα τέσσερα ημισφαίρια ταυτόχρονα -το νότιο και το βόρειο εκατέρωθεν του ισημερινού και το ανατολικό και δυτικό εκατέρωθεν του 180ου μεσημβρινού.

Συνέβη όμως όντως αυτό;

Όπως συμβαίνει με πολλές ιστορίες που ακούγονται πολύ καλές για να είναι αληθινές, το ίδιο έγινε και με αυτή.

Βέβαια, η εν λόγω δεν είναι εξ ολοκλήρου πλαστή.
 
Το 1942, η εφημερίδα Ottawa Journal ανέφερε ότι ο καπετάνιος Phillips, συνταξιούχος πλέον, μπορούσε να επαληθεύσει το όλο θέμα από τα ημερολόγιά του. Άλλωστε, δεν ήταν κάτι πρωτόγνωρο τα πλοία να βγαίνουν εκτός πορείας για να διασχίσουν τον ισημερινό στη γραμμή ημερομηνίας. Στη ναυτική παράδοση, ένα τέτοιο ταξίδι είναι σημαντικό και τιμάται αναλόγως -στις ΗΠΑ, μετά από μια τελετή, απονέμουν τον τίτλο του "Golden Shellback".

Είναι αμφίβολο αν μπόρεσαν να επιτύχουν και να διατηρήσουν μια τόσο ακριβή θέση την ακριβή στιγμή
 
 
Θεωρητικά, δεν είναι αδύνατο ένα πλοίο σε αυτό το συγκεκριμένο σημείο και σε μια συγκεκριμένη στιγμή να βρίσκεται σε διαφορετικές ημέρες, μήνες, εποχές, χρόνια, αιώνες και ημισφαίρια. Ωστόσο, παρόλο που ο καπετάνιος και το πλήρωμα μπορεί να πίστευαν ότι βρίσκονταν ακριβώς στη διασταύρωση του Μεγάλου Μεσημβρινού (180° Α/Δ) και του ισημερινού κύκλου (0° Β/Ν), είναι αμφίβολο ότι με τις μεθόδους και τα όργανα πλοήγησης εκείνης της εποχής θα μπορούσαν να επιτύχουν και να διατηρήσουν μια τόσο ακριβή θέση την κατάλληλη στιγμή.

Υπάρχει βεβαίως και το θέμα του νέου αιώνα. Όπως ίσως μπορεί να θυμάστε από εκείνο τον χαμό που είχε συμβεί με την αλλαγή του 21ου αιώνα, οι αιώνες -και οι χιλιετίες- τελειώνουν μόνο όταν τελειώσει η χρονιά, όχι όταν ξεκινά. Έτσι, όπως ο 21ος αιώνας και η τρίτη χιλιετία ξεκίνησαν την 1η Ιανουαρίου 2001, ο 20ός αιώνας ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 1901, όχι το 1900.

Εκτός από την καταγραφή στο ημερολόγιο του καπετάνιου, δεν υπάρχει καμία άλλη αναφορά εκείνης της αξιοσημείωτης βραδιάς στο SS Warrimoo. Ο Μαρκ Τουέιν, αν ήταν στο πλοίο, πιθανότατα θα είχε να πει κάτι πνευματώδες για αυτό, αν και -ίσως- να μην μαθαίναμε ποτέ τι πραγματικά συνέβη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου