Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

Ευφυείς μουσικές «κλοπές»


Ρίχνουμε μία ματιά στο τι συμβαίνει όταν ένα άτομο νομίζει πως το τραγούδι κάποιου άλλου μοιάζει ύποπτα ίδιο με αυτό που έχει γράψει ο ίδιος.



Calvin Harris
Ο Κάλβιν Χάρις έγινε είδηση πρόσφατα όταν κατηγόρησε τον Αμερικανό R&B αστέρα Κρις Μπράουν για κλοπή.
Ο Σκοτσέζος μουσικός είπε πως «πνίγηκε ενώ έτρωγε τα cornflakes του» όταν άκουσε στο ραδιόφωνο το νέο single του Μπράουν, Yeah 3x, υποστηρίζοντας πως είχε ομοιότητες στο νούμερο ένα hit του I'm Not Alone.
Αν και δεν έχουμε γνώμη για τα δικαιώματα του Χάρις στη συγκεκριμένη περίπτωση (που να σημειώσουμε δεν θα την «προχωρήσει» δικαστικά), φέρνει στην επιφάνεια το ενδιαφέρον θέμα της κλοπής στη μουσική.

Στη παρακάτω gallery, κοιτάμε περιπτώσεις που διευθετήθηκαν με τον έναν τρόπο ή τον άλλον, είτε εντός, είτε εκτός δικαστικής αίθουσας.

Beach Boys – Surfin’ USA
Δεν θα υπήρχε σίγουρα καθόλου rock'n'roll εάν δεν είχαν κατακλέψει τον Τσακ Μπέρι. Όμως το Surfin USA των Beach Boys θεωρήθηκε πως ήταν πολύ όμοιο στο Sweet Little Sixteen του Τσακ, που αποδόθηκαν 100% από τα πνευματικά δικαιώματα. Ωστόσο, για πάνω από 25 χρόνια μετά την κυκλοφορία του single του 1963, ο ηγέτης του γκρουπ Μπράιαν Γουίλσον δεν είχε συνειδητοποιήσει πως ο πατέρας του είχε επίσης καταχωρήσει τα δικαιώματα των στίχων στον Μπέρι, παρόλο που αυτά ήταν ξεκάθαρα του Γουίλσον. Ευχαριστώ πολύ μπαμπά...

Michael Bolton – Love is a Wonderful Thing
Εάν πρόκειται να «κλέψεις» ένα τραγούδι, θα πρέπει τουλάχιστον να του αλλάξεις τον τίτλο. Ο Μάικλ Μπόλτον με τη χρυσή φωνή, έκλεισε «ραντεβού» με μία μήνυση όταν το τραγούδι του, του 1991, Love is a Wonderful Thing βρέθηκε πως είχε ομοιότητες με ένα τραγούδι με τον ίδιο τίτλο του 1966 του μυθικού γκρουπ της soul The Isley Brothers. Το δικαστήριο αποφάσισε υπέρ των Isleys και του ποσού των 5.4 εκατομμυρίων δολαρίων, το μεγαλύτερο διακανονισμό μουσικής κλοπής όλων των εποχών. Αυτό πρέπει να πόνεσε...

Britney Spears – What U See (Is What U Get) and Can’t Make You Love Me
Όταν σε κατηγορούν πως έκλεψες ένα τραγούδι είναι μία ατυχία, αλλά όταν σε κατηγορούν για δύο γίνεσαι περίγελος. Η Μπρίτνεϊ Σπίαρς και οι παραγωγοί της είδαν την αξιοπιστία τους να κλονίζεται όταν οι τραγουδοποιοί Μάικλ Κοτρίλ και Λόρενς Γουκόφσκι διαπίστωσαν πως και τα δύο τραγούδια What U See (Is What U Get) και Can't Make You Love Me από το δεύτερο άλμπουμ της Oops!...I Did It Again ήταν «κυριολεκτικά ολόιδια» στο τραγούδι What You See Is What You Get που όπως υποστήριξαν είχαν στείλει στην σταρ με την ελπίδα πως θα το ηχογραφούσε. Η υπόθεση απορρίφθηκε από το δικαστήριο αφού οι μηνυτές δεν κατάφεραν να αποδείξουν πως οι παραγωγοί της Μπρίτνεϊ είχαν ακούσει το συγκεκριμένο κομμάτι.

Coldplay – Viva La Vida
Ποιος έγραψε το Viva La Vida των Coldplay; Ήταν ο Κρις Μάρτιν και οι άλλοι τύποι που κάνει παρέα; Ή ήταν ο μάγος της κιθάρας Τζο Σατριάνι που υποστήριξε το 2008, πως το τραγούδι περιείχε «οημαντικά αυθεντικά μέρη» του δικού του track του 2004, If I Could Fly? Ή ήταν ο καλλιτέχνης που ήταν παλιότερα γνωστός ως Κατ Στίβενς που είπε στους δημοσιογράφους: «Εάν το ακούσετε, είναι δικό μου! Είναι το Foreigner Suite, αυτό είναι!» Ή είναι οι Creaky Boards που διαπίστωσαν πως είναι όμοιο με το τραγούδι τους που λέγεται The Songs I Didn't Write. Μόνο η πρώτη περίπτωση έφτασε στο δικαστήριο και απορρίφθηκε μετά από διακανονισμό που έγινε εκτός αίθουσας ανάμεσα στους Coldplay και τον Τζο Σατριάνι. Όπως και εσείς, δηλώνουμε άγνοια για το τι συμφώνησαν...

George Harrison – My Sweet Lord
Ίσως η πιο διάσημη περίπτωση μουσικής κλοπής ήταν εκείνη του Τζορτζ Χάρισον εναντίον της εταιρείας μουσικών δικαιωμάτων Bright Tunes, που υποστήριξε πως το single του, του 1971, My Sweet Lord παραήταν όμοιο με το classic hit του 1962 και των The Chiffons, He's So Fine, για να πρόκειται για μία σύμπτωση. Μετά από πολλούς νομικούς διαπληκτισμούς (και ακόμα και μία προσπάθεια του Τζορτζ να αγοράσει ολόκληρο τον κατάλογο δικαιωμάτων) ο δικαστής αποφάσισε πως «τα δύο τραγούδια ήταν εντελώς πανομοιότυπα» και ενώ συμφώνησε με το γεγονός πως ο πρώην Beatle δεν είχε κλέψει το τραγούδι συνειδητά, ο Τζορτζ έπρεπε να πληρώσει 587,000 λίρες και να παραχωρήσει τα δικαιώματα του τραγουδιού.

Madonna – Frozen
Είναι δυνατόν να αντιγράψει ένα τραγούδι μόνο σε μία χώρα; Φαίνεται πως η Madonna κατόρθωσε να το πετύχει αυτό με το νούμερο ένα άλμπουμ της του 1998, Frozen. Ένας Βέλγος τραγουδοποιός ονόματι Σαλβατόρα Ακουαβίβα υποστήριξε υποστήριξε πως είχε κλέψει το τραγούδι από τις αρχές των '80s, Ma Vie Fout le camp (ε, το θυμόμαστε όλοι αυτό έτσι δεν είναι;) και αν και δεν κατάφερε να πάρει κάποια δικαιώματα ή credits, ο δικαστής συμφώνησε πως υπήρχε παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων και διέταξε την απόσυρση του δίσκου από την αγορά και το ραδιοφωνικό πρόγραμμα ολόκληρου του Βελγίου.

Men At Work – Down Under
Πίσω στα 1981, δεν μπορούσε να πας πουθενά χωρίς να ακούσεις το hit του Αυστραλέζικου συγκροτήματος Men At Work, Down Under. Και ήταν ξεκάθαρο σε όλους πως περιείχε ένα μέρος από εκείνο το απίθανο τραγούδι The Kookaburra Song. Δυστυχώς για τους Men At Work, τα δικαιώματα του τα είχε άλλος, αφού το είχε γράψει ένας δάσκαλος ονόματι Μάριον Σινκλέρ το 1934. Το 2010, οι εκδότες του τραγουδιού κέρδισαν 5% από τα προηγούμενα και τα μελλοντικά κέρδη, παρόλο που ο δικαστής αποφάσισε πως το μέρος του φλάουτο δεν ήταν ένα σημαντικό μέρος αυτού του hit single.

Nirvana – Come As You Are
Οι Nirvana ήταν σίγουρα ένα από τα πιο αυθεντικά και επιδραστικά συγκροτήματα των '90s. Σύμφωνα όμως με τους «σκοτεινούς» μύθους του punk, Killing Joke, οι πατριάρχες του grunge έκλεψαν το ριφ από το τραγούδι Eighties για το single τους του 1992, Come As You Are. Δεν ακολούθησε κάποια μήνυση και το θέμα ξεχάστηκε μετά το θάνατο του Κερτ Κομπέιν, όμως ο κιθαρίστας του γκρουπ δήλωσε στο Rolling Stone πως «το απίθανο πράγμα είναι πως ενώ οι Nirvana λένε πως δεν μας είχαν ακούσει ποτέ, μας είχαν ήδη στείλει μία Χριστουγεννιάτικη κάρτα». Η αντιδικία τελείωσε για τα καλά όταν ο Ντέιβ Γκρολ των Nirvana έπαιξε ντραμς στο άλμπουμ των Joke του 2003.

Radiohead – Creep
Έχετε προσέξει ποτέ την ομοιότητα ανάμεσα στο κλασικό single των Radiohead, "Creep" και το "The Air That I Breathe" των The Hollies; Όχι; Ούτε κανένας άλλος μέχρι που ο τραγουδιστής του γκρουπ Τομ Γιορκ ομολόγησε πως το κομμάτι του 1974 έκανε κάτι παραπάνω από το να επηρεάσει απλά τη γραφή του. Αλλά πλην χρειαστεί οποιοσδήποτε να πάει στο δικαστήριο και βγουν όλα στη φόρα, το συγκρότημα έδωσε στους συνθέτες του τραγουδιού, Μάικ Χέιζλγουντ και Άλμπερτ Χάμοντ (ναι, είναι ο πατέρας εκείνου από τους The Strokes) πνευματικά δικαιώματα. Κάτι που ήταν όμορφο εκ μέρους τους.

Ray Parker Jr – Ghostbusters
Who you gonna call? Σ' αυτή την περίπτωση τους δικηγόρους, αφού ο Χιού Λιούις (των γνωστών Huey Lewis and the News) αισθάνθηκε πως το Ghostbusters του Ρέι Πάρκερ Τζούνιορ έμοιαζε εκπληκτικά στο δικό του I Want A New Drug, που είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο νωρίτερα το 1983. Η μήνυση απορρίφθηκε αφού η διαμάχη λύθηκε εκτός δικαστηρίου, ωστόσο αφού ο Λιούις μίλησε για τη συμφωνία στην τηλεόραση, ο Πάρκερ τον μήνυσε για παραβίαση εμπιστευτικότητας. Όπως αποδείχθηκε αργότερα, ο Χιούι είχε απορρίψει την πρόταση να γράψει το θέμα του Ghostbusters, για χάρη του Back to the Future.

Robbie Williams – Jesus in a Camper Van
Λένε πως οι ταλαντούχοι δανείζονται ενώ οι ευφυείς κλέβουν, κάτι που κάνει τον Ρόμπι Γουίλιαμς τον εξυπνότερο άνθρωπο στην pop αφού το τραγούδι του Jesus in a Camper Van, που συμπεριλαμβανόταν στο δεύτερο άλμπουμ του I've Been Expecting You, περιείχε μία κραυγαλέα στιχουργική αντιγραφή από το κομμάτι του Λούντον Γουέινραϊτ ΙΙΙ (ο πατέρας του Ρούφους και της Μάρθα δηλαδή) I Am the Way, γραμμένο πριν από 25 χρόνια. Όπως αποδείχθηκε η δισκογραφική του Ρόμπι είχε ζητήσει την άδεια να χρησιμοποιήσει τους στίχους, όμως είχε απορριφθεί από τους εκδότες του τραγουδιού. Έχοντας τους φυσικά ήδη χρησιμοποιήσει, το δικαστήριο, αποφάνθηκε υπέρ των μηνυτών. 25% από τα δικαιώματα παραχωρήθηκαν, όμως η EMI επανέκδωσε το άλμπουμ χωρίς το παράνομο τραγούδι.

Led Zeppelin – Whole Lotta Love (φωτογραφία)
Διαβάστε τα credits στο κλασικό τραγούδι των Led Zeppelin, Whole Lotta Love και θα δείτε ένα έξτρα μέλος της μπάντας που ακούει στο όνομα Ντίξον. Αυτός είναι ο blues μουσικός Γουίλι Ντίξον, που το τραγούδι του του 1962, You Need Love, ένα hit για τον Μάντι Γουότερς, «πρόσφερε» αρκετούς στίχους στο τραγούδι του 1969 και των Zep. Η υπόθεση λύθηκε εκτός δικαστηρίου το 1985, αφού ο Γουίλι μήνυσε το συγκρότημα.

πηγή: gr.msn.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου