Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2023

Ο φουτουριστικός κόσμος όπως τον οραματίστηκαν σε διαφημιστικές κάρτες το 1930

Ασύρματο ιδιωτικό τηλέφωνο και τηλεόραση. Λεζάντα: "Κάθε άτομο έχει τον δικό του πομπό και δέκτη και μπορεί να επικοινωνεί με φίλους και συγγενείς χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα μήκη κύματος. Η τεχνολογία της τηλεόρασης είναι τόσο προηγμένη, που οι άνθρωποι μπορούν να μιλήσουν και να δουν τους φίλους τους σε πραγματικό χρόνο. Ο πομπός και ο δέκτης δεν είναι πλέον σταθερά, αλλά μεταφέρονται σε κουτί στο μέγεθος μιας φωτογραφικής συσκευής".
 
Οι κάρτες εκδόθηκαν από τη γερμανική εταιρεία παραγωγής μαργαρίνης Echte Wagner το πρώτο μισό του 20ου αιώνα και διανεμήθηκαν σε όλη την Κεντρική Ευρώπη.
 
 

Το 1930, η True Wagner Margarine κυκλοφόρησε μια σειρά βιβλίων που σχεδιάστηκαν για τη συλλογή καρτών οι οποίες διανέμονταν χωριστά.
 
Τα πρωτότυπα άλμπουμ της Echte Wagner
 
Στο βιβλίο, με τίτλο Echte Wagner Margarine Album Nr. 3, Serien 12 und 13 (Αυθεντικό Άλμπουμ Wagner Margarine Nο 3, σειρά 12 και 13) που εκδόθηκε από την Elmshorn στην πόλη Holstein της Γερμανίας, υπάρχει μια ενότητα με τίτλο "Future Fantasy" -χωρίς αναφορά σε καλλιτέχνη ή συγγραφέα.
 
Λεζάντα: "Για να αυξηθεί η ταχύτητα της κυκλοφορίας, υπάρχει ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας μονής λωρίδας. Τα οχήματα έχουν σχεδιαστεί για να ελαχιστοποιούν την αντίσταση του αέρα. Για να διασφαλιστεί ότι το τρένο δε θα εκτροχιαστεί, κάτι που θα ήταν καταστροφή στην ταχύτητα των 500 χλμ., υποστηρίζεται από επιφάνειες σταθεροποίησης".
 
Οι κάρτες είχαν πολλά θέματα από την λαογραφία και τις μεταφορές, μέχρι τον πολιτισμό, το σύμπαν και ένα λογοτεχνικό, καλλιτεχνικό και ουτοπικό κίνημα του 20ού αιώνα, τον φουτουρισμό. Οι πιο συναρπαστικές κάρτες είναι εκείνες που απεικονίζουν το πως φάνταζε το μέλλον.
 
Λεζάντα: "Το αεροσκάφος του μέλλοντος τροφοδοτείται από πυραύλους. Οι πύραυλοι τοποθετούνται στο πίσω μέρος του αεροσκάφους. Το αεροσκάφος που παρουσιάζεται εδώ ταξιδεύει προς τον Νανκούπα και το αρχαίο Σινικό Τείχος της Κίνας με 10.000 κιλά αλληλογραφίας. Δεδομένου ότι έχει ταχύτητα 1.000 χλμ. την ώρα, χρειάζεται λιγότερο από 8 ώρες για τη διαδρομή Βερολίνο-Τόκιο. Ένα πλοίο σήμερα χρειάζεται περίπου 50 μέρες!"
 
100 χρόνια αργότερα, πολλές από αυτές τις ιδέες είναι πραγματικότητα.
 
Λεζάντα: "Τα αεροπλάνα είναι τεράστια και έχουν παραβολικό σχήμα. Οι πολυτελώς επιπλωμένες καμπίνες βρίσκονται στα φτερά και χωρούν σχεδόν 400 επιβάτες. Επειδή δεν υπάρχει άτρακτος, τα πτερύγια ελέγχου βρίσκονται στα άκρα των πτερυγίων. Η καμπίνα του πιλότου, από την οποία γίνεται η διαχείριση των πυραύλων, βρίσκεται στη μέση του καταστρώματος".
 
Στην πρώτη φωτογραφία, για παράδειγμα, η κάρτα εστιάζει περισσότερο στην απόλαυση της ζωής, της πολυτέλειας και της περιπέτειας. Οι δύο γυναίκες φαίνεται να είναι ντυμένες σαν πιλότοι, ενώ στο φόντο υπάρχει ένα αεροπλάνο. Χαλαρώνουν σε εξωτερικό χώρο με τα φορητά τους τηλέφωνα που τους επιτρέπουν να βλέπουν άλλους ανθρώπους -μια πρόβλεψη που σήμερα θυμίζει smartphone.
 
Λεζάντα: "Το αερόπλοιο που εμφανίζεται παραπάνω πρόκειται να προσγειωθεί στην γιγάντια βάση του. Δεν ανυψώνεται πλέον από βενζίνη ούτε κινείται από κινητήρες, καθώς έχει ενσωματωμένο μετασχηματιστή που μπορεί να αξιοποιήσει την βαρύτητα σε ωστική δύναμη. Είναι πλέον δυνατό να σηκώνουμε και να μετακινούμε τεράστια ωφέλιμα φορτία".

Αυτές οι κάρτες, οι λεγόμενες Kaufmannsbilder, ήταν πολύ διαδεδομένες στη Γερμανία πριν από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι μεγαλύτερες εταιρείες παρήγαγαν τις δικές τους, ενώ οι μικρότερες μπορούσαν να τυπώσουν το όνομά τους σε "γενικές" κάρτες.
 
Λεζάντα: "Το σχήμα του πλοίου έχει αλλάξει και οι ογκώδεις κατασκευές έχουν εξαφανιστεί, δεν φαίνεται ούτε καμινάδα. Το πλοίο μεταφέρει 20.000 επιβάτες σε δύο ημέρες από το Αμβούργο στη Νέα Υόρκη".
 
Λεζάντα: "Επειδή υπάρχουν σπάνια ορυκτά στη Σελήνη, η Αμερική έχει δημιουργήσει μια επιχείρηση 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την ονομασία MoMA-A.G. (Moon Minerals A.G.). Σε αυτήν την αποβάθρα, τα σκάφη μπορούν να ανανεώσουν τα καύσιμα των πυραύλων τους. Ο σταθμός επιπλέει ελεύθερα στο χώρο".
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου