Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2014

Τα μέρη που γυρίστηκε το Μνημείων Άνδρες: εκεί που οι Ναζί κρατούσαν τα λεηλατημένα έργα τέχνης

Η ταινία γυρίστηκε στα Babelsberg Studios στο Πότσδαμ, την πρωτεύουσα του γερμανικού κρατιδίου του Βρανδεμβούργου, και μερικές εξωτερικές σκηνές γυρίστηκαν στο Βερολίνο. Πάνω, το Neue Wache στη λεωφόρο Unter den Linden.

Το πρόγραμμα Monuments, Fine Arts, and Archives δημιουργήθηκε από τους Συμμάχους το 1943 για να βοηθήσει την προστασία την πολιτιστικής κληρονομιάς των εμπόλεμων περιοχών κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Σύμφωνα με τη Βικιπαίδεια, περίπου 400 μέλη της υπηρεσίας και πολίτες συνεργάστηκαν με στρατιωτικές δυνάμεις για να διαφυλάξουν ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία. Επίσης βρέθηκαν και επιστράφηκαν έργα τέχνης και άλλα αντικείμενα πολιτιστικής σημασίας που είχαν κλαπεί από τους Ναζί ή κρύφτηκαν για να προστατευτούν.



Σε σκηνοθεσία του Τζορτζ Κλούνεϊ και με πρωταγωνιστές πολλούς διάσημους ηθοποιούς, η ταινία γυρίστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία. Η ταινία φέρνει στη μεγάλη οθόνη τις κρίσιμες στιγμές, όταν πολλά από τα έργα του πολιτισμού μας ήταν έτοιμα να χαθούν για πάντα.

Δείτε μέρη στα οποία γυρίστηκε η ταινία και επίσης μέρη που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ιστορία βασισμένο στο βιβλίο The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History του Ρόμπερτ Μ. Έντσελ, στο οποίο άλλωστε στηρίχτηκε και η ταινία.

Ο Αστρονόμος του Γιοχάνες Βερμέερ (αριστερά) ήταν ένας από τους χιλιάδες πίνακες που ανακτήθηκαν μετά τον πόλεμο. Από την άλλη, το Πορτραίτο Ενός Νέου Άντρα του Ραφαέλο χάθηκε κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων.


Σκηνή από την ταινία που δείχνει τον παραπάνω πίνακα να καίγεται. Σύμφωνα με την πολωνική κυβέρνηση (ο πίνακας ανήκε στη συλλογή του Μουσείου Czartoryski στην Κρακοβία), το 2012 βρέθηκε στο θησαυροφυλάκιο μιας τράπεζας σε μια "μυστική τοποθεσία".


Η πόλη Osterwieck είναι μία από τις πιο σημαντικές περιοχές, μαζί με άλλες γερμανικές πόλεις όπως η Goslar ή η Halberstadt, που χρησιμοποιήθηκαν για τις εξωτερικές σκηνές.


Επίσης, η είδηση ​​για την ανακάλυψη το 2012 ενός διαμερίσματος στο Μόναχο, γεμάτο με λεηλατημένους πίνακες (η είδηση δεν δημοσιοποιήθηκε παρά το Νοέμβριο του 2013), τράβηξε το διεθνές ενδιαφέρον.


Το Halberstadt στο κρατίδιο της Σαξονίας-Άνχαλτ. Αν οι "καλοί" ήταν οι Μνημείων Άνδρες, οι ομόλογοι τους στη ναζιστική πλευρά ήταν η Reichsleiter Rosenberg Taskforce (Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg ή ERR), μια οργάνωση αφιερωμένη στον σφετερισμό της πολιτιστικής περιουσίας κατά τη διάρκεια του πολέμου, όπως το περίφημο -που εξακολουθεί να αγνοείται ακόμη- Amber Room από το Παλάτι της Αικατερίνης στην πόλη Πούσκιν της Ρωσίας.


Αλατωρυχεία και κάστρα, χρησιμοποιήθηκαν από τους Ναζί για να αποθηκεύσουν τα κλοπιμαία, αλλά και για να φυλάξουν τα γερμανικά έργα που απομακρύνθηκαν από τα μουσεία.


Ένα από τα ορυχεία που εμφανίζονται στην ταινία είναι το Altaussee στην Αυστρία. Ήταν ένα από τα μεγαλύτερα αποθετήρια, με έργα τέχνης από όλη την Ευρώπη, που προορίζονταν για το Führermuseum στο Λιντς της Αυστρίας.


Το αλατωρυχείο Merkers στη Θουριγγία, περιείχε επίσης χρυσό και προσωπικά αντικείμενα από τα θυμάτων των στρατοπέδων συγκέντρωσης των Ναζί.


Οι Αμερικανοί στρατηγοί Πάτον και Αϊζενχάουερ στο Merkers (αριστερά). Οι άνδρες της ομάδας ήταν πολύ λίγοι στο μέτωπο. Δεν ήξεραν τι θα αντιμετώπιζαν. Συχνά εισέρχονταν στις απελευθερωμένες πόλεις πριν από τα χερσαία στρατεύματα, εργάζονταν γρήγορα για την εκτίμηση των ζημιών και έκαναν προσωρινές επισκευές πριν προχωρήσουν με τα Συμμαχικά στρατεύματα.


Ένα παράδειγμα της καλής δουλειάς των Μνημείων Άνδρες, ήταν η επείγουσα κατασκευή μιας προσωρινής στέγης και η διαφύλαξη του Camposanto της Πίζας, που κάηκε από μια συμμαχική βόμβα. Το παλιό μνημειακό νεκροταφείο θεωρήθηκε ένας από τους πιο σημαντικούς και ανεκτίμητους καλλιτεχνικούς θησαυρούς σε όλη την Ιταλία.


Το κάστρο του Neuschwanstein χρησιμοποιήθηκε επίσης ως μια τεράστια αποθήκη για τα έργα που έκλεψαν οι Ναζί, κυρίως από ιδιώτες συλλέκτες και τους Εβραίους της Γαλλίας.


Η Αγία Τράπεζα του Καθεδρικού Ναού της Γάνδης του Γιαν βαν Άικ είναι ένα από τα αντιπροσωπευτικά έργα που επιλέχθηκαν στην ταινία για να δείξουν την τύχη αυτών των θαυμάτων.


Η Αγία Τράπεζα του Καθεδρικού Ναού της Γάνδης στο Altaussee.


Στη μάχη του Monte Cassino στην Ιταλία το 1944, η βομβιστική επίθεση των Συμμάχων κατέστρεψε σχεδόν ολοσχερώς την παλιά μονή. Οι θησαυροί είχαν μεταφερθεί πριν από τη μάχη από τους Γερμανούς αξιωματικούς.


Η ιστορική πόλη του Μιλάνου υπέστη εκτεταμένες ζημιές από τις επιθέσεις των Συμμάχων. Ο Μυστικός Δείπνος του Ντα Βίντσι ήταν κοντά στην καταστροφή το 1943, όταν χτυπήθηκε η Santa Maria delle Grazie από τις βόμβες.


Η φωτογραφία είναι από το 1945 από μια εκκλησία στο Ellingen της Βαυαρίας, που χρησιμοποίησαν οι ΗΠΑ για να αποθηκεύσουν κάποια έργα τέχνης που λεηλάτησαν οι Ναζί. Λόγω της προπαγάνδας του Χόλιγουντ, η αντίληψη πολλών είναι ότι το Γ' Ράιχ ηττήθηκε κυρίως χάρη στις ΗΠΑ, τη στιγμή που ο Κόκκινος Στρατός ήταν αυτός που έκανε τη μεγαλύτερη προσπάθεια για να νικήσει την πανίσχυρη Βέρμαχτ. Στην ταινία, παρουσιάζονται οι Αμερικανοί επίσης ως οι σωτήρες των αριστουργημάτων της τέχνης...

από: atlas of wonders

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου