Δευτέρα, 16 Νοεμβρίου 2015

"Nobody puts Baby in the corner": Ατάκες από ταινίες που δεν... "παραγκωνίστηκαν"


Έχουμε πει τόσες φορές αυτές τις φράσεις στην καθημερινότητά μας, που σχεδόν έχουμε ξεχάσει ότι τις πρωτοακούσαμε σε ταινίες. Σε λίγα χρόνια θα τις μαθαίνουμε σαν λόγια σπουδαίων ανθρώπων ή κάτι τέτοιο, όμως θα υπάρχει αυτό το άρθρο, και πολλά πολλά σαν και αυτό, για να βάζουν στην θέση τους τα πράγματα.

Έτσι για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι λοιπόν...



"I see dead people" "Βλέπω νεκρούς ανθρώπους"
Cole Sear/ Haley Joel Osment, The Sixth Sense (1999)



Ψυχολογικό θρίλερ η ταινία. Ένα παιδάκι που θα μπορούσε να είναι χαριτωμένο υπό άλλες συνθήκες, έχει ένα πρόβλημα, όχι πολύ συνηθισμένο θα έλεγε κανείς, και δεν σε αφήνει να τον δεις έτσι. Τι πρόβλημα έχει; Μα, αυτό που λέει. Δεν λέω παραπάνω, μήπως και είσαι από αυτούς που, λέμε τώρα, δεν έχουν δει την ταινία. Μόνο να έχεις παρέα όταν την δεις, αναμμένα φώτα και προς θεού, όχι πολλά υγρά γιατί δεν θες να χρειαστεί να πας στην τουαλέτα κατά την διάρκεια της ταινίας, αν είναι βράδυ.

"Life is a box of chocolates, Forrest. You never know what you 're gonna get." "Η ζωή είναι ένα κουτί με σοκολατάκια. Ποτέ δεν ξέρεις ποιο θα σου τύχει"
"Run, Forest, run!" "Τρέξε Φόρεστ, τρέξε!"

Mrs Gump/ Sally Field, Forrest Gump (1994)




Με έπιασε μια λιγούρα τώρα για σοκολάτα ξαφνικά, αλλά αντιπαρέρχομαι. Μια ταινία εκπληκτική, με τον Τομ Χανκς, ίσως στον μεγαλύτερο ρόλο της ζωής του. Ένας άνθρωπος με νοημοσύνη αλλά και αθωότητα παιδιού, μας δίνει μαθήματα ζωής. Και τρέξιμο, πολύ τρέξιμο... Η ζωή είναι για κάποιους ευκολότερη από άλλους, όμως στο τέλος τέλος, τι καταφέρνει να πετύχει κανείς, καθόλου δεν σχετίζεται με αυτό.

"ET phone home" "ΕΤ τηλεφωνήσει σπίτι"
Gertie/Drew Barrymore, ET the Extra-terrestrial (1982)



Άμα είναι τόσο γλυκούληδες όλοι οι εξωγήινοι σαν τον ΕΤ, μακάρι να συμβιώναμε. Στην ταινία επιστημονικής φαντασίας του Σπίλμπεργκ, ένα εξωγήινο πλάσμα, ο ΕΤ, έχει παγιδευτεί στην γη, και τα αδελφάκια μιας οικογένειας θα τον βοηθήσουν σε αυτό τον σκοπό. Απλά πρέπει να βρεθεί ο τρόπος να επικοινωνήσει με τους δικούς του, ώστε να έρθουν να τον πάρουν, όπως κάθε μικρό, δεν ζητάει τίποτα άλλο η ψυχούλα αυτή. Θα λιώσετε. Για την ιστορία, η έμπνευση για τον Σπίλμπεργκ ήρθε όταν μετά το διαζύγιο των γονιών του το 1960, γέμισε το κενό με έναν φανταστικό εξωγήινο φίλο. Ο Σπίλμπεργκ είπε ότι ο Ε.Τ. ήταν "ένας φίλος που μπορούσε να είναι ο αδερφός που ποτέ δεν είχα και ένας πατέρας που ένιωθα ότι δεν είχα πια".

"Bond. James Bond." "Μποντ, Τζέιμς Μποντ"
Sean Connery, Dr Nο (1962)



Το πρωτοείπε το 1962 ο Κόνερι, από τότε όμως, το έχουμε ακούσει σε άλλες 23 ταινίες, από το στόμα συνολικά έξι ηθοποιών που είχαν την τιμή να υποδυθούν τον πιο κομψό πράκτορα έβερ, με τα πιο ωραία αυτοκίνητα και τα πιο όμορφα κορίτσια. Ο άνθρωπος απλά συστήνεται, και μέσα σε αυτές τις τρεις λέξεις, και στην απλότητά τους, κρύβεται όλη η γοητεία, ο δυναμισμός και η σιγουριά ενός άντρα. Πολλοί χρησιμοποίησαν το ύφος για να προφέρουν το δικό τους όνομα, αλλά με πλήρη αποτυχία. Γιατί κανένας άλλος δεν είναι Μποντ! Γατάκια...

"Frankly, my dear, I don't give a damn!" "Ειλικρινά αγαπητή μου, δεν δίνω δεκάρα"
Rhett Butler/Clark Gable, Gone with the Wind (1939)



Ίσως η πιο αγαπημένη μου ταινία, και σίγουρα η πιο αγαπημένη μου φράση. Ένας δυναμικός άντρας που μπορεί να έχει ότι και όποια θέλει, ταλαιπωρείται σε σχεδόν 4 ώρες ταινίας, από τα τερτίπια μιας όμορφης, κακομαθημένης κορασίδας, αρκετά νεότερής του. Ένας έρωτας που δεν μπορεί να εξελιχθεί ομαλά, λόγω των ακραίων και εγωιστικών χαρακτήρων των πρωταγωνιστών, και που συμβαίνει παράλληλα με τον αμερικανικό εμφύλιο, φτάνει στο αποκορύφωμά του στο τέλος της ταινίας, με την φράση αυτή. Η Σκάρλετ Ο' Χάρα (Vivien Leigh), έχει πια συνειδητοποιήσει ότι με αυτά και με εκείνα, το παιχνίδι τελείωσε, ο Ρετ Μπάτλερ (Clark Gable) μάλλον την βαρέθηκε και όταν λέει φεύγω το εννοεί. Και για πρώτη φορά στην ζωή της παρακαλάει, παρακαλάει αυτόν τον άντρα να μην την αφήσει, αλλά αυτός είναι ανένδοτος και κυνικός. Είναι πολύ αργά για δάκρυα, της λέει μέσες-άκρες, αλλά της δίνει και το μαντήλι του, σαν κύριος για να τα σκουπίσει, κρατήστε το κυρία μου... δεν το θέλουμε πια! Εγώ προσωπικά, αρνούμαι να πιστέψω πως ο Μπάτλερ το εννοεί, δεν μπορεί να είναι το τέλος... απλά δεν μπορεί! Ίσως την "παίζει" λίγο την Σκάρλετ, έτσι για να την τιμωρήσει. Αλλά μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ...

"I have nipples, Greg, could you milk me?" "Έχω κι εγώ θηλές, Κρεγκ, θα με θήλαζες και μένα;"
Jack Byrnes/Robert De Niro, Meet the Parents (2000)



Χα χα χα! Όταν μιλάμε για κωμωδίες, αυτό εννοούμε. Μια σειρά ταινιών με τον Ντε Νίρο στο ρόλο του πεθερού του Μπεν Στίλερ. Ένας σκληροπυρηνικός πεθερός, που δεν έχει πάρει με καλό μάτι τον γαμπρό του, τον περνάει από 40 κύματα και ψάχνει το στραβοπάτημα για να αποδείξει τις υποψίες του. Μα ο Στίλερ είναι τόσο γλυκούλης! Και προσπαθεί ο καψερός, αλλά άμα δεν σε θέλει...

"I want to play a game..." "Θέλω να παίξουμε ένα παιχνίδι"
jigsaw /Tobin Bell, Saw (2004)



7 συνολικά οι ταινίες με αυτόν τον τίτλο. Την ατάκα λέει ο Τζίκσο, ο άνθρωπος πίσω από την μάσκα των γνωστών θρίλερ. Η πρώτη ταινία, εντυπωσιακά ενδιαφέρουσα (είπε η κριτικός ταινιών Ιωάννα...), με κάθε συνέχειά της όμως να ρίχνει το επίπεδο και το ενδιαφέρον. Το μυστήριο, αντικαθίσταται περισσότερο από αίμα και σκηνές που σε κάνουν να αηδιάσεις και να κλείσεις τα μάτια, εντάξει, υπάρχουν βέβαια και λάτρεις του είδους, που θα τους αρέσει... Θα τολμήσω να πω ότι η πρώτη ταινία, ίσως σε κάνει να συνειδητοποιήσεις και να εκτιμήσεις κάποια πράγματα και δεν υπάρχει περίπτωση να μην βάλεις τον εαυτό σου στην θέση των «παικτών» και να θέσεις στον εαυτό σου τα διλήμματά τους. Τι παιχνίδι τώρα θέλει να παίξει ο Τζίκσο. Κρυφτό, monopoli, ή μήπως κανένα τάβλι; Α! Δε θα στο χαλάσω αν δεν το έχεις δει! Εγώ θα πω απλά, μην δεχτείς να παίξεις μαζί του, αν και, δεν ξέρω αν έχεις τέτοια επιλογή...

"I'll be back." "Θα ξαναγυρίσω"
The Terminator/Arnold Schwarzenegger, The Terminator (1984)



Και αυτό είναι υπόσχεση, ή απειλή Άρνολντ; Θα πω αλήθεια, έχω πει την φράση, αλλά δεν έχω δει ποτέ την ταινία. Οπότε δεν μπορώ να σας διαφωτίσω και πολύ για την υπόθεση, γιατί και που την διάβασα, άκρη δεν έβγαλα. Κάποιοι θέλουν να καταστρέψουν την ανθρωπότητα λέει, κάποιοι πάνε να το σταματήσουν, και μια πάνε μπροστά στον χρόνο, μια πίσω... δεν ξέρω, δεν ξέρω... πολύ μπλέξιμο. Φαίνεται όμως πως ο "πολύς" κύριος Σβαρτζενέγκερ την έκανε την καριέρα του, και έφτασε να γίνει από μπόντι μπίλντερ, κυβερνήτης της Καλιφόρνια. Στην πραγματικότητα, όχι στη ταινία. Ουφ! Σε μπέρδεψα; Μην ανησυχείς, θα κοιτάξω να οπλιστώ με υπομονή μια από αυτές τις ημέρες, και θα κάτσω να δω την ταινία, και... I'll be back.

"I'm also just a girl standing in front of a boy asking him to love her" "Είμαι επίσης, απλά ένα κορίτσι, που στέκεται μπροστά από ένα αγόρι, και του ζητάει να την αγαπήσει"
Anna Scott/Julia Roberts, Notting Hill (1999)



Ε ναι ρε Τζούλια! Πες τα! Τι κι αν είσαι όμορφη, πλούσια και πετυχημένη, δεν έχεις εσύ ανάγκη από αγάπη; Και να πέσεις τώρα και στον έρωτα του ταπεινού και άσημου Χιού Γκραντ και να μην σε θέλει κιόλας; Ε, όχι! Δηλαδή σε θέλει κι αυτός για να λέμε και του στραβού το δίκιο, αλλά να που πρέπει να γίνει ένα τζέρτζελο, για να βγει και η ταινία. Γλύκα γλύκα, γλυκιά μου γλύκα.

"In case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!" "Και σε περίπτωση που δεν σας δω, καλό απομεσήμερο, καλό απόγευμα και καλό βράδυ"
Truman Burbank/Jim Carrey, The Truman Show (1998)



Ο Τζίμ Κάρει σε έναν ρόλο εντελώς αντίθετο από αυτόν που τον έχουμε συνηθίσει. Ούτε χαζές φάτσες, ούτε λοιπά καραγκιοζιλίκια. Κωμωδία και πάλι, αλλά με έναν δραματικό χαρακτήρα. Η ταινία αφηγείται τη ζωή του Τρούμαν, ενός άνδρα του οποίου η ζωή μεταδίδεται εν αγνοία του 24 ώρες το εικοσιτετράωρο σε δισεκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο. Έζησε και μεγάλωσε σε αυτόν τον «πλασματικό» κόσμο, μέχρι που άρχισε να αναρωτιέται. Και επειδή όποιος ψάχνει βρίσκει, την έβγαλε την άκρη του, όχι χωρίς κόπο όμως. Με την φράση αυτή χαιρετάει το κοινό του, καθώς ορίζοντας πλέον ο ίδιος την μοίρα του επιλέγει να μην είναι πια το αντικείμενο διασκέδασης και παρατήρησης κανενός. Ένας ωραίος τρόπος να πούμε αντίο σε καταστάσεις που μας ταλαιπωρούσαν, αλλά που μπορεί να μην ήταν επιλογή μας ακριβώς.

"Man who catch fly with chopstick accomplish anything" "Αυτός που θα καταφέρει να πιάσει μύγα με τσοπστικ (ξυλάκι), καταφέρνει τα πάντα"
"Wax on, wax of"

Mr. Miyagi/ Pat Morita, The Karate Kid (1984)




Έλα τώρα που δεν ξέρεις πως μπορεί να σχετίζονται τα ξυλάκια που τρώνε οι Κινέζοι με τις μύγες...Έλα τώρα που δεν έχεις δει το Καράτε Κιντ, ίσα με εκατό φορές, ή δεν έχεις κλωτσήσει στον αέρα βγάζοντας ιαχές. Που τα πουλάς αυτά; Και επειδή δεν είχες τσοπστικς στο σπίτι, έχεις προσπαθήσει να πιάσεις την ρημαδόμυγα με άλλα αντικείμενα, μην τα λέμε τώρα. Η επιμονή και η υπομονή επιβραβεύεται, είπε ο δάσκαλος του καράτε, κύριος Μιγιάγκι, στο νεαρό αγόρι-μαθητή του, Ντάνιελ Σαν, ίσως έναν από τα πρώτα θύματα μπούλινγκ σε ταινία. Και αφού βάψει φράχτες, γυαλίσει αυτοκίνητα και τρίψει πατώματα, θα έχει μάθει ως δια μαγείας τις βασικές κινήσεις του Καράτε. Εγώ πάλι θα πω ένα πράγμα, με το "wax on, wax of" μέχρι σήμερα, κανείς δεν... έδειρε! (μα που πήγε το μυαλό σας;)

"Nobody puts Baby in the corner." "Κανείς δεν βάζει στην γωνία (παραγκωνίζει) την Μπέιμπι"
Johnny Castle/Patrick Swayze, Dirty Dancing (1987)



Ποιος τόλμησε να βάλει στην γωνία την Μπέιμπι, ε; Ποιος; Γιατί τώρα καθαρίζει ο Πάτρικ Σουέιζι. Αυτός, ένας λάγνος δάσκαλος χορού, που καλείται να μάθει σε ένα πλουσιοκόριτσο να χορεύει. Ε, το' χει λίγο μέσα της και εκείνη, είναι και οι χορευτικές φιγούρες που φέρνουν τα κορμιά κοντά, την φαντάζεσαι την συνέχεια. Όμως, όπως πάντα, τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα για αυτό το ζεύγος και το πάθος τους για τον χορό. Τα άστρα και τα ζώδια μας φέρνουνε εμπόδια που λέει και η Κατερίνα Στανίση. Είτε το πιστεύεις είτε όχι, είπα την ατάκα του Σουέιζι, τις προάλλες σε έναν φίλο μου και δεν την είχε ξανακούσει, αμπιλιβαμπλ, (Γιάννη δεν άντεξα να μην σε δώσω, συγγνώμη). Άντε να δούμε λίγο το ντέρτι ντάνσινγκ, να παίρνετε ιδέες οι άντρες (μόνο το πέταγμα που κάνει ο Σουέιζι μην επιχειρήσετε με την καλή σας, έχουν σπάσει πολλά κεφάλια έτσι)! Στα εξτρά θετικά της ταινίας, το υπέροχο και κλασικό πια σάουντρακ "Time of my life". Ας το ξανακούσουμε...

"Say hello to my little friend." "Χαιρέτα τον μικρό μου φίλο"
Tony Montana/ Al Pacino, Scarface (1983)



Χμ... λες να υπάρχει κάποιο πονηρό υπονοούμενο πίσω από την φράση αυτή του Μοντάνα; Η ιστορία έχει ένα Κουβανό πρόσφυγα που φτάνει στο Μαϊάμι και μπλέκεται με ναρκωτικά και μαφία. Από εκεί και πέρα, σφαίρες, αίμα, σκοτωμοί, κλπ κλπ. Η ατάκα λέγεται από τον Πατσίνο, ως Μοντάνα, σε μια σκηνή δράσης, όπου αφηνιασμένος υπό την επιρροή κοκαΐνης, και μόνος, με ένα αυτόματο, τα βάζει με κάνα εκατομμύριο εχθρούς. Το προφανές για το ποιόν αποκαλεί «μικρό του φίλο» είναι το M16 που κρατάει. Τώρα αν εσείς ξέρετε κάτι άλλο... Αλλά η πολλή μαγκιά φίλοι μου πληρώνεται και το τέλος δεν αργεί.

"Houston, we have a problem" "Χιούστον, έχουμε πρόβλημα"
Commander Jim Lovell/Tom Hanks, Apollo 13 (1995)



Ναι ξέρω, όχι μόνο την γνωρίζεις την φράση, αλλά και την έχεις πει εκατοντάδες φορές, που κάτι σου πήγε στραβά. Δεν νομίζω όμως να είχες μεγαλύτερο πρόβλημα, απ' αυτό που είχε να αντιμετωπίσει ο αστροναύτης Τομ Χανκς και οι υπόλοιποι συνάδελφοι του. Αφενός γιατί ήταν στο διάστημα και ήρθαν αντιμέτωποι με την έκρηξη μιας φιάλης οξυγόνου, που προκάλεσε βλάβες ικανές να τους στοιχίσουν την ζωή, και αφετέρου... Τι αφετέρου;;; Δεν φτάνει το πρώτο για να πειστείς ότι το πρόβλημά τους είναι μεγαλύτερο από το δικό σου; Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να επικοινωνήσουν με το κέντρο ελέγχου για να ζητήσουν βοήθεια. Και πολύ ψύχραιμος ήταν, εδώ που τα λέμε ο Χανκς όταν ανακοίνωνε στο Χιούστον την κατάσταση. Η ταινία ήταν βασισμένη σε αληθινά γεγονότα και απέσπασε τα Όσκαρ μοντάζ (Ντέιβιντ Χέινλι, Μάικ Χιλ) και ηχοληψίας (Ντέιβιντ Μακμίλαν, Στιβ Πέντερσον, Ρικ Ντιόρ, Σκοτ Μίλαν).

"Why so serious?" "Γιατί τόσο σοβαρός;"
The Joker/Heath Ledger, The Dark Knight (2008)



Ο ρόλος του Τζόκερ στις ταινίες του Μπάτμαν, είναι πάντα ξεχωριστός, και τον έχουν υποδυθεί με επιτυχία και άλλοι ηθοποιοί. Όμως, κάτι ότι ήταν από τους τελευταίους ρόλους του πριν πεθάνει, κάτι ότι ήταν εκπληκτικός ηθοποιός και στην ωριμότερη φάση του, ο Χιθ Λέτζερ τον απογείωσε. Ανατριχιαστικά καλός στο ρόλο του κακού, στην σκηνή που λέει αυτή την φράση, εξηγεί ουσιαστικά το πώς ο μέθυσος πατέρας του τον σημάδεψε ως παιδί, σωματικά και ψυχολογικά. Και για πρώτη φορά, μας κάνει να δούμε με μεγαλύτερη επιείκεια και ίσως με συμπόνια, τον τρομακτικό αυτόν χαρακτήρα. Τολμώ να πω ότι ο Λέτζερ πήρε επάνω του την ταινία, και δίκαια χρεώθηκε την επιτυχία της, έστω και αν δεν ήταν εκεί για να το χαρεί.

"You talkin' to me?" "Σε μένα μιλας;
Travis Bickle/Robert de Niro, Taxi Driver (1976)



O Μπικλ, είναι ένας απόστρατος του πολέμου του Βιετνάμ, που τα βράδια δουλεύει ως ταξιτζής. Αλλά έχει και αυτός τα θέματα του. Δεν είναι καλά λέμε. Έχει και την κατάθλιψή του, έχει και τις αϋπνίες του, και απ' όλα τα καλά. Τώρα, ποιος ήταν αυτός που τον είδε σε τέτοια φάση και τόλμησε να του απευθύνει τον λόγο; Κανείς! Στον εαυτό του μιλάει, τον εαυτό του απειλεί, ο εαυτός του τον εκνευρίζει. Τι να πεις... έχει προβλήματα ο κόσμος. Σε ποιον μιλάς ρε φίλε; Σε μένα μιλάς;! Όχι, τόλμησες να μου μιλήσεις;;; Α! Είπα, μήπως.

"Why didn’t you write me!" "Γιατί δεν μου έγραψες;!"
Allie Hamilton/ Rachel mc Adams, The Notebook (2004)



Μπορώ να γράψω μια σελίδα γι' αυτή την ταινία, αλλά και γι' αυτή την σκηνή. Θα προσπαθήσω να συγκρατηθώ όμως. Οι κοπέλες θα με καταλάβουν. Αχ, αυτοί οι έρωτες! Που δεν περνάνε όσα χρόνια και αν μεσολαβήσουν! Ναι, ναι... αυτοί που είναι μόνο στις ταινίες. Ζευγάρι από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα ερωτεύεται στη εφηβεία, αλλά αναγκάζεται να χωρίσει. Χρόνια μετά και αφού ο καθένας έχει πάρει τον δρόμο του, ξανασυναντιούνται. Έχουν περάσει όλα τελικά, ή μήπως όχι;;; Και εσύ βρε Νώα, γιατί δεν της έγραφες, να τα βρίσκατε πάλι, να ζούσατε εσείς τον έρωτά σας και να γλιτώναμε και εμείς τα εκατό πακέτα χαρτομάντιλα; Τι; Της έγραφες; Και τι έγινε τότε και δεν πήρε ποτέ τα γράμματά σου; Ε, δεν θα σας τα πω και όλα! Πάρτε αγκαλιά τον καλό σας, μια κουβερτούλα να χουχουλιάσετε και δείτε την μαζί. Αν είστε φρεσκοχωρισμένοι, αφήστε το καλύτερα... Υπάρχουν και αιχμηρά αντικείμενα τριγύρω, μην τρέχουμε βραδιάτικα (υγ κορίτσια ένας λόγος για να το δείτε αν μη τι άλλο, τα υπέροχα ρούχα της Άλι).

"I love the smell of Napalm in the morning" "Λατρεύω την μυρωδιά των Ναπάλμ το πρωί"
Lieutenant Colonel Bill Kilgore/ Robert Duvall, Apocalypse Now (1979)



Ο πόλεμος του Βιετνάμ και πάλι στο προσκήνιο. Αυτή την φορά, στρατιωτικός ψάχνει στην Καμπότζη άλλον αξιωματικό, για να τον σκοτώσει. Βλέποντας αυτή την αναζήτηση μέσα από τα μάτια του, συναντάμε και την σκηνή με τον υπολοχαγό Κίλμορ σε ένα παραλήρημα, να μεθάει από την μυρωδιά της καταστροφής, των εκρηκτικών και του θανάτου. Αυτό που σκοτώνει κάποιους, αναζωογονεί άλλους... Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί ο κόσμος μας είναι όπως είναι...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου