Η βασίλισσα των γρίφων!
Δείτε ακόμη:
Το σκάκι και οι τραυματίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου
Μερικά από τα πιο όμορφα και παράξενα σετ σκακιού
Μερικές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα πιο διάσημα πιόνια σκακιού του κόσμου
Το μουσείο των γρίφων στην Ουλάν Μπατόρ της Μογγολίας
Η ανθρωπότητα, ιστορικά, είναι αντιμέτωπη με φαινομενικά ανεπίλυτα προβλήματα. Είτε πρόκειται για τον Γόρδιο Δεσμό, είτε για κάποιο μωρό που το διεκδικούν δύο γυναίκες (Σολομώντειος λύση). Αλλά ένα φαινομενικά "απλό" πρόβλημα σκακιού απαιτεί μια πιο ξεκάθαρη λύση, που οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του St. Andrews στη Σκωτία προσφέρουν αμοιβή αξίας 1 εκατομμυρίου δολαρίων.
Ο γρίφος, γνωστός ως Queens Puzzle, επινοήθηκε το 1850. Στο σκάκι, η βασίλισσα μπορεί να κινηθεί οριζόντια, κάθετα, ή διαγώνια. Λέμε ότι μια βασίλισσα μπορεί να "επιτεθεί" σε ένα άλλο κομμάτι, αν μπορεί να μετακινηθεί στο άλλο κομμάτι στην επόμενη κίνηση. Πώς μπορούν να τοποθετηθούν οκτώ βασίλισσες σε μια σκακιέρα έτσι ώστε καμία να μην μπορεί να επιτεθεί στην άλλη; Σύμφωνα με το πανεπιστήμιο, αυτό δεν είναι δύσκολο. Απλώς πρέπει να βάλουμε μία βασίλισσα σε κάθε σειρά, έτσι ώστε να μην υπάρχουν δύο βασίλισσες στην ίδια στήλη και στην ίδια διαγώνιο. Το πρόβλημα γίνεται περισσότερο σύνθετο όταν μεγαλώνει η σκακιέρα: 100 βασίλισσες σε μια σκακιέρα 100 επί 100. Όταν οι αριθμοί αρχίζουν να γίνονται πολύ μεγάλοι, ούτε οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα.
Η μόνη συμμετρική λύση του γρίφου των οκτώ βασιλισσών - πηγή
Οποιοδήποτε πρόγραμμα που θα μπορούσε να το κάνει αυτό πρέπει να είναι πολύ πιο ισχυρό από οτιδήποτε έχουμε σήμερα. Αν κάποιος μπορούσε να γράψει ένα πρόγραμμα υπολογιστή που θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα πολύ γρήγορα, θα μπορούσε να το προσαρμόσει ώστε να λύνει πολλά από τα πιο σημαντικά προβλήματα που μας επηρεάζουν καθημερινά. Το πρόγραμμα αυτό θα μπορούσε να αποκρυπτογραφήσει ακόμα και τις πιο δύσκολες online ασφάλειες, κάτι που θα χρειαζόταν χιλιάδες χρόνια για να ξετυλίξει το τρέχον λογισμικό. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, εξ ου και η τεράστια προσφορά.
Αν και είναι δύσκολο να αποδειχθεί οριστικά, οι ιστορικοί πιστεύουν ότι το σκάκι εφευρέθηκε γύρω στο 570, στη σημερινή βορειοανατολική Ινδία. Υπάρχει πολλοί γνωστοί γρίφοι σκακιού, πολλοί από τους οποίους παραμένουν ανεπίλυτοι μέχρι σήμερα.
Μια πιο πρόσφατη εξέλιξη, όμως, έχει βοηθήσει πολύ τη συγγραφή προγραμμάτων που δημιουργούν ή επιλύουν προβλήματα, που είναι πολύ δύσκολα ή χρονοβόρα για τους ανθρώπους να λύσουν χωρίς βοήθεια.
Ορισμένα από αυτά τα προγράμματα είναι τόσο περίπλοκα που ακόμη και οι σχεδιαστές τους δεν καταλαβαίνουν πλήρως πώς λειτουργούν. Το πρόγραμμα Chesthetica, ένα πρόγραμμα που γράφτηκε από τον επιστήμονα υπολογιστών Azlan Iqbal, δημιουργεί εκατοντάδες προβλήματα. Ο ίδιος ο Iqbal αναρωτιέται από πού μπορεί το Chesthetica να αντλεί τις ιδέες του. "Δεν ξέρω. Πώς ή γιατί ένας υπολογιστής μπορεί να συνθέσει προβλήματα σκακιού σαν αυτά; Μπορούν οι υπολογιστές να κάνουν αυτόνομα τέτοια πράγματα; Πιστεύω ότι η απάντηση έγκειται στην τεχνολογία DSNS (Digital Synaptic Neural Substrate, την τεχνολογία που χρησιμοποιεί ο επιστήμονας)".
από: atlas obscura
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου