Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019

Η μοτοσυκλέτα που οδηγούσε ο Στιβ ΜακΚουίν στην ταινία "Η Μεγάλη Απόδραση"

Η μηχανή που χρησιμοποίησε ο Ekins στις επικίνδυνες σκηνές της ταινίας

Μετά το τέλος των γυρισμάτων της ταινίας χρησιμοποιήθηκε από έναν κτηνοτρόφο για να ελέγχει το κοπάδι με τις γελάδες του.



Το 1963, η ταινία "Η μεγάλη απόδραση" (The Great Escape) ήταν -πιθανώς- η πιο συναρπαστική ταινία που παιζόταν στους κινηματογράφους στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Η πολεμική ταινία υπερίσχυσε της ταινίας του Χίτσκοκ "Τα Πουλιά", αλλά και του "Από τη Ρωσία με Αγάπη" του Τζέιμς Μποντ.

Ίσως, μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της ταινίας είναι εκείνη που ο Στιβ ΜακΚουίν ως Hilts "The Cooler King" επιχειρεί ένα τολμηρό κόλπο με μια Triumph TR6R. Οι μοτοσικλέτες που χρησιμοποιήθηκαν για τη σκηνή του κυνηγητού στην ταινία ήταν μηχανές TR6 Trophy του 1966, που είχαν αλλαχτεί από τον καλλιτέχνη Von Dutch ώστε να μοιάζουν με τις γερμανικές BMW R75s του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Μια BMW R75 του Β' Παγκοσμίου Πολέμου

Σύμφωνα με κάποιες αναφορές, η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα, μετά τα γυρίσματα της ταινίας, πουλήθηκε σε έναν Βρετανό αγρότη, ο οποίος την χρησιμοποίησε για να ελέγχει το κοπάδι με τις αγελάδες του. Από τότε, η μοτοσικλέτα μάζευε σκόνη σε κάποιον αχυρώνα στο Νόρφολκ της Αγγλίας, ώσπου την βρήκε ο Dick Shephard, που αποφάσισε να την επαναφέρει στην παλιά της δόξα.

Η μηχανή θα επιστρέψει στο προσκήνιο, στο Apollo Theatre στο Χάμερσμιθ του Λονδίνου το 2019, για τον εορτασμό της 75ης επετείου από τα πραγματικά γεγονότα που ενέπνευσαν την ταινία. Η βραδιά θα φιλοξενηθεί από τον ιστορικό και τηλεοπτικό παρουσιαστή Dan Snow και τα κέρδη από τις πωλήσεις των εισιτηρίων θα δοθούν στο Royal Air Force Benevolent Fund.

Φωτογραφία του στρατοπέδου

Τα γεγονότα που ενέπνευσαν την ταινία ήταν μια απόπειρα διαφυγής που έλαβε χώρα τη νύχτα της 24 προς 25ης Μαρτίου του 1944, κατά τη διάρκεια της οποίας απέδρασαν 76 κρατούμενοι, όλοι αιχμάλωτοι πολέμου, από το στρατόπεδο Stalag Luft III, 100 μίλια νοτιοανατολικά του Βερολίνου, στη Σιλεσία της Πολωνίας. Το μέρος που είχε στηθεί το στρατόπεδο επιλέχθηκε επειδή το έδαφος ήταν ακατάλληλο ώστε να ανοιχτούν σήραγγες, ενώ οι καλύβες που διέμεναν οι αιχμάλωτοι χτίστηκαν σε ξυλοπόδαρα ώστε να είναι πιο εύκολη η ανίχνευση τυχόν τούνελ. Εκτός αυτού, οι Γερμανοί είχαν θάψει σεισμογράφους στο έδαφος γύρω από την περίμετρο, οι οποίοι θα αποκάλυπταν τυχόν υπόγειους θορύβους, στην προσπάθεια κάποιων να σκάψουν σήραγγα. Αυτό που έκανε τη διαφυγή ακόμη πιο απίστευτη είναι ότι οι αιχμάλωτοι μπόρεσαν να ξεπεράσουν αυτά τα εμπόδια και να κατασκευάσουν τρεις σήραγγες, που τις ονόμασαν κωδικά Tom, Dick και Harry.

Μοντέλο του σκηνικού που χρησιμοποιήθηκε για την ταινία. Παρουσιάζει μια μικρότερη έκδοση του Stalag Luft III. Το μοντέλο βρίσκεται σήμερα στο μουσείο κοντά στο σημείο όπου βρίσκεται το στρατόπεδο.

"Εγκέφαλος" της επιχείρησης ήταν ο Άγγλος επισμηναγός Roger Bushell. Σκοπός του ήταν να βγάλει από το στρατόπεδο, με τη μια, 200 και πλέον άντρες, ντυμένοι με πολιτική περιβολή και θα διέθεταν μια πλήρη σειρά πλαστών εγγράφων αποδεικτικών για την υποτιθέμενη ταυτότητα του καθενός από αυτούς. Σε προηγούμενες απόπειρες διαφυγής που είχαν γίνει από άλλα στρατόπεδα, οι ομάδες αποτελούνταν από έξι μέχρι δώδεκα άνδρες, αλλά ο Bushell πίστευε ότι μπορούσαν να τα καταφέρουν.

Διάγραμμα της σήραγγας Harry

Το αμμώδες έδαφος που έβγαζαν από τις σήραγγες είχε ανοιχτό κίτρινο χρώμα και θα μπορούσε εύκολα να ανιχνευθεί στα ρούχα των ανδρών που δούλευαν υπογείως. Αντ' αυτού, γέμιζαν σάκους, τους οποίους έκρυβαν στα μπατζάκια των παντελονιών τους, και περιφερόμενοι στο στρατόπεδο, ανακάτευαν την άμμο με τη βρωμιά.

Η είσοδος του "Harry"

Τη νύχτα της διαφυγής, είχε προγραμματιστεί ότι έπρεπε να περνάει ένας άνθρωπος κάθε λεπτό από τη σήραγγα, η οποία είχε φτάσει λίγο πιο μακριά από τη γραμμή των δέντρων. Τελικά, πριν εντοπιστεί η σήραγγα και σημάνει συναγερμός, κατάφεραν να διαφύγουν 75 άνδρες. Από αυτούς, απέδρασαν 3 πιλότοι της RAF οι οποίοι κατάφεραν να επιστρέψουν στη Βρετανία μέσω Σκανδιναβίας. Οι υπόλοιποι συνελήφθησαν και 50 από αυτούς εκτελέστηκαν με διαταγές του Χίτλερ. Ανάμεσα τους, και ο Έλληνας ανθυποσμηναγός Σωτήριος Σκάντζικας της 336 Μ.Β.

Μνημείο στο Stalag Luft III, που δείχνει το τέλος της σήραγγας Harry. Η επιγραφή στα πολωνικά γράφει, "Στους Συμμάχους, φυλακισμένους του STALAG LUFT III, που συμμετείχαν στη Μεγάλη Απόδραση".

Σωτήριος Σκάντζικας: Ένας Έλληνας στη "Μεγάλη απόδραση"

Ο Σωτήρης Σκάντζικας με τον μεγαλύτερο αδελφό του Σαράντη

Ο Σωτήρης Σκάντζικας γεννήθηκε το 1921 στην Αθήνα και τον Σεπτέμβριο του 1940 κατατάχθηκε στη Σχολή Αεροπορίας. Μετά την κατάρρευση του Ελληνικού Μετώπου πήγε στη Μέση Ανατολή, όπου συνέχισε την εκπαίδευσή του και, τον Ιούλιο του 1942, ονομάστηκε Αρχισμηνίας χειριστής και πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Αφρικανικού Μετώπου.

Κατά την μάχη της Κρήτης κατέπεσε με το αεροπλάνο του Hurricane (HW250) της 336ης Μοίρας Διώξεως, αιχμαλωτίστηκε από τους Γερμανούς και μεταφέρθηκε ως αιχμάλωτος πολέμου στη Γερμανία στο Stalag Luft III.
 
Ο Σκάντζικας ήταν από αυτούς που κατάφεραν να βγουν από το στρατόπεδο, αλλά συνελήφθη και εκτελέστηκε μαζί με άλλους 49 κρατούμενους. Οι άνδρες της Γκεστάπο τους πυροβόλησαν από πίσω προφασιζόμενοι ότι οι συλληφθέντες προσπαθούσαν να αποδράσουν. Εκτός απ' αυτό, για να εξαφανίσουν κάθε ίχνος του εγκλήματός τους, αποτεφρώσανε τα πτώματα τους. Η λήκυθος με τη στάχτη του Σκάντζικα βρίσκεται στο στρατιωτικό κοιμητήριο του Πόζναν στην Πολωνία. Η ορθή ημερομηνία του θανάτου του, όπως έχει πια σήμερα διαπιστωθεί, είναι η 30η Μαρτίου 1944.

Μνημείο νεκρών κοντά στο Żagań

με πληροφορίες από warhistoryonline.com και news247.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου