Εδώ και δεκαετίες, εμφανίζονται στους δρόμους της Φιλαδέλφειας και άλλων πόλεων σε όλη την Αμερική τα "Toynbee Tiles" με τις περίεργες επιγραφές. Κανείς όμως δεν ξέρει ποιος κρύβεται από πίσω τους ή ποιον σκοπό εξυπηρετούν.
Από τη δεκαετία του 1980, πολύχρωμα μωσαϊκά πλακάκια σε μέγεθος πινακίδας έχουν εμφανιστεί μυστηριωδώς στους δρόμους της πόλης, με πιο συχνά τη φράση: "TOYNBEE IDEA IN KUBRICK’S 2001 RESURRECT DEAD ON PLANET JUPITER" (Η ιδέα TOYNBEE στο 2001 του Κιούμπρικ επαναφέρει νεκρούς στη ζωή στον πλανήτη Δία).
Αυτά τα παράξενα πλακάκια, που ονομάστηκαν Toynbee Tiles, άρχισαν να εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Φιλαδέλφεια, αλλά, στο πέρασμα των χρόνων, έχουν εντοπιστεί και σε πολλές ακόμα μεγάλες αμερικανικές πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, το Πίτσμπουργκ, το Κλίβελαντ, το Σεντ Λούις, το Σικάγο, η Βοστώνη και η Ουάσιγκτον.
Πριν από το 2011, φαινόταν να υπάρχει σταδιακή μείωση του αριθμού τους. Εκείνη τη χρονιά όμως κυκλοφόρησε ένα ντοκιμαντέρ για αυτά, το "Resurrect Dead: The Mystery of The Toynbee Tiles", και στα μέσα της δεκαετίας του 2010, τα Toynbee Tiles άρχισε να επανεμφανίζεται σε πόλεις σε όλη τη χώρα και σε μέρη της Νοτίου Αμερικής.
Ωστόσο, δεν είναι σαφές ποιος κρύβεται από πίσω τους, τι σημαίνουν ή γιατί εμφανίστηκαν.
Τι είναι τα Toynbee Tiles
Τα πλακάκια Toynbee περιγράφονται ως "ένα δημόσιο έργο τέχνης, αόριστου σκοπού, από λινοτάπητα και στεγανωτικό ασφάλτου".
Γενικά, πιστεύεται ότι τα πλακάκια καλύπτονται με πισσόχαρτο, που ρίχνονται από αυτοκίνητα τους καλοκαιρινούς μήνες, και ότι ο συνδυασμός της θερμότητας, του στεγανωτικού και της κυκλοφορίας βοηθά στην τοποθέτηση τους στο δρόμο και τη φθορά του χαρτιού.
Πρόκειται για πολύχρωμα μωσαϊκά, περίπου στο μέγεθος μιας πινακίδας κυκλοφορίας. Αρχικά, όλα έφεραν μια εκδοχή της αρχικής φράσης, "TOYNBEE IDEA IN KUBRICK’S 2001 RESURRECT DEAD ON PLANET JUPITER", αν και μερικά από τα πιο πρόσφατα -από το 2010 και μετά- περιλαμβάνουν φράσεις όπως, "HOUSE OF HADES, THE RESURRECTION OF TOYNBEE’S IDEA IN SOCIETY '2012" (Οίκος του Άδη, η αναβίωση της ιδέας TOYNBEE στην κοινωνία. 2012).
Πρόκειται για πολύχρωμα μωσαϊκά, περίπου στο μέγεθος μιας πινακίδας κυκλοφορίας. Αρχικά, όλα έφεραν μια εκδοχή της αρχικής φράσης, "TOYNBEE IDEA IN KUBRICK’S 2001 RESURRECT DEAD ON PLANET JUPITER", αν και μερικά από τα πιο πρόσφατα -από το 2010 και μετά- περιλαμβάνουν φράσεις όπως, "HOUSE OF HADES, THE RESURRECTION OF TOYNBEE’S IDEA IN SOCIETY '2012" (Οίκος του Άδη, η αναβίωση της ιδέας TOYNBEE στην κοινωνία. 2012).
Δεν είναι σαφές εάν αυτά τα νέα πλακίδια αποτελούν συνέχεια του πρώτου πλακιδίου ή μια -εξίσου περίεργη- αντιγραφή. Ωστόσο, το μήνυμα του αρχικού Toynbee Tile προκαλούσε την περιέργεια το κοινού για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες -αν και υπάρχουν αρκετές θεωρίες σχετικά με το ποιος ήταν πίσω από αυτά και ποιο μπορεί να ήταν το μήνυμά τους.
Τα πλακίδια και η ταινία "2001: A Space Odyssey"
Η πρώτη και πιο προφανής νύξη που γίνεται στο μήνυμα των πλακιδίων είναι η ταινία του Κιούμπρικ "2001: A Space Odyssey" (1968). Η ταινία εστιάζει σε μια ποικιλία υπαρξιακών θεμάτων, συμπεριλαμβανομένης της ανθρώπινης εξέλιξης, της αίσθησης και της ηθικής της τεχνητής νοημοσύνης (AI), της απανθρωποποίησης της προόδου και του μέλλοντος της ανθρωπότητας, που ειπώθηκαν με ευρεία γραφή μέσα από βινιέτες που κορυφώνονται στο τελικό αφηγηματικό τόξο της ταινίας.
Αυτό το τελευταίο περιλαμβάνει έναν αστροναύτη -τον Dave Bowman- που ταξιδεύει στον πλανήτη Δία με έναν άλλο αστροναύτη -τον Frank Poole- και τρεις άλλους που παραμένουν σε ανασταλμένη ζωή. Στο σκάφος, υπάρχει ένας υπερυπολογιστής -γνωστός ως HAL 9000-, ο οποίος αρχίζει σιγά σιγά να εκδηλώνει ανθρώπινα συναισθήματα, ωθώντας τον Dave και τον Frank να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να τον κλείσουν. Σε αντίποινα, ο HAL σκοτώνει τον Frank και επιχειρεί να σκοτώσει και τον Dave, αλλά ο Dave προλαβαίνει και κλείνει το HAL. Στη συνέχεια, ο Dave φτάνει στον Δία και ανακαλύπτει έναν παράξενο μονόλιθο που, στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Άρθουρ Κλαρκ, σημειώνει ως "κούφιος -συνεχίζεται για πάντα- και, Θεέ μου, είναι γεμάτο αστέρια!". Ο Dave εξελίσσεται σε έναν διαγαλαξιακό που αναφέρεται ως "Παιδί Αστέρι".
Τα Toynbee Tiles λοιπόν, παραπέμπουν σε δύο πτυχές της ταινίας -τον σκηνοθέτη της και την αποστολή στον Δία. Τι γίνεται όμως με το υπόλοιπο μήνυμα;
Τι σημαίνουν τα Toynbee Tiles;
Αυτό το τελευταίο περιλαμβάνει έναν αστροναύτη -τον Dave Bowman- που ταξιδεύει στον πλανήτη Δία με έναν άλλο αστροναύτη -τον Frank Poole- και τρεις άλλους που παραμένουν σε ανασταλμένη ζωή. Στο σκάφος, υπάρχει ένας υπερυπολογιστής -γνωστός ως HAL 9000-, ο οποίος αρχίζει σιγά σιγά να εκδηλώνει ανθρώπινα συναισθήματα, ωθώντας τον Dave και τον Frank να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να τον κλείσουν. Σε αντίποινα, ο HAL σκοτώνει τον Frank και επιχειρεί να σκοτώσει και τον Dave, αλλά ο Dave προλαβαίνει και κλείνει το HAL. Στη συνέχεια, ο Dave φτάνει στον Δία και ανακαλύπτει έναν παράξενο μονόλιθο που, στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Άρθουρ Κλαρκ, σημειώνει ως "κούφιος -συνεχίζεται για πάντα- και, Θεέ μου, είναι γεμάτο αστέρια!". Ο Dave εξελίσσεται σε έναν διαγαλαξιακό που αναφέρεται ως "Παιδί Αστέρι".
Τα Toynbee Tiles λοιπόν, παραπέμπουν σε δύο πτυχές της ταινίας -τον σκηνοθέτη της και την αποστολή στον Δία. Τι γίνεται όμως με το υπόλοιπο μήνυμα;
Τι σημαίνουν τα Toynbee Tiles;
Το "Toynbee" θα μπορούσε να αναφέρεται σε ένα από δύο πράγματα -ή ίσως και στα δύο. Το πρώτο είναι ένα διήγημα του Ray Bradbury, το οποίο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά σε μια έκδοση του Playboy το 1984, με τίτλο "The Toynbee Convector".
Η ιστορία επικεντρώνεται σε έναν δημοσιογράφο ο οποίος παίρνει συνέντευξη από τον 130χρονο Craig Bennett Stiles, πιο γνωστός ως The Time Traveler (Χρονοταξιδιώτης). Στην ιστορία, είναι η πρώτη συνέντευξη που δίνει ο Stiles από τότε που επέστρεψε από το μέλλον, 100 χρόνια νωρίτερα.
Ο Stiles ισχυρίζεται ότι έχει εφεύρει μια χρονομηχανή και ταξίδεψε 100 χρόνια στο μέλλον για να ανακαλύψει ότι η ανθρωπότητα είχε αναπτύξει έναν προηγμένο πολιτισμό και το φυσικό περιβάλλον έχει αποκατασταθεί, και, παρά το γεγονός ότι, αρχικά, το κοινό ήταν επιφυλακτικό με τους ισχυρισμούς του, δεν μπορούσε να αμφισβητήσει το στοιχεία που προσκόμισε. Γεμάτη με μια νέα αισιοδοξία για το μέλλον, η ανθρωπότητα άρχισε να εργάζεται για τη δημιουργία της ουτοπίας που περιέγραψε ο Stiles και τα κατάφερε. Το χρονοδιάγραμμα έχει φτάσει πλέον στην εποχή του αρχικού ταξιδιού του Stiles στο μέλλον και το ουτοπικό του όνειρο έχει γίνει πραγματικότητα. Στη συνέχεια, αποκαλύπτει στον δημοσιογράφο την αλήθεια -είχε πει ψέματα. Δεν είχε πάει ποτέ στο μέλλον, αλλά ήξερε ότι, αν μπορούσε να πείσει τον κόσμο ότι είχε βρει μια ουτοπία, αυτό θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα.
Ο τίτλος του διηγήματος, "The Toynbee Convector", που είναι και το όνομα της χρονομηχανής του Stiles, είναι από μόνος του μια αναφορά στον Άγγλο ιστορικό και συγγραφέα Arnold Joseph Toynbee, ο οποίος, σύμφωνα με την Encyclopedia Britannica, συχνά επικρίθηκε επειδή ισχυρίστηκε ότι οι μύθοι και οι μεταφορές είναι εξίσου πολύτιμες με τα πραγματικά δεδομένα στα έργα του.
Ο Stiles ισχυρίζεται ότι έχει εφεύρει μια χρονομηχανή και ταξίδεψε 100 χρόνια στο μέλλον για να ανακαλύψει ότι η ανθρωπότητα είχε αναπτύξει έναν προηγμένο πολιτισμό και το φυσικό περιβάλλον έχει αποκατασταθεί, και, παρά το γεγονός ότι, αρχικά, το κοινό ήταν επιφυλακτικό με τους ισχυρισμούς του, δεν μπορούσε να αμφισβητήσει το στοιχεία που προσκόμισε. Γεμάτη με μια νέα αισιοδοξία για το μέλλον, η ανθρωπότητα άρχισε να εργάζεται για τη δημιουργία της ουτοπίας που περιέγραψε ο Stiles και τα κατάφερε. Το χρονοδιάγραμμα έχει φτάσει πλέον στην εποχή του αρχικού ταξιδιού του Stiles στο μέλλον και το ουτοπικό του όνειρο έχει γίνει πραγματικότητα. Στη συνέχεια, αποκαλύπτει στον δημοσιογράφο την αλήθεια -είχε πει ψέματα. Δεν είχε πάει ποτέ στο μέλλον, αλλά ήξερε ότι, αν μπορούσε να πείσει τον κόσμο ότι είχε βρει μια ουτοπία, αυτό θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα.
Ο τίτλος του διηγήματος, "The Toynbee Convector", που είναι και το όνομα της χρονομηχανής του Stiles, είναι από μόνος του μια αναφορά στον Άγγλο ιστορικό και συγγραφέα Arnold Joseph Toynbee, ο οποίος, σύμφωνα με την Encyclopedia Britannica, συχνά επικρίθηκε επειδή ισχυρίστηκε ότι οι μύθοι και οι μεταφορές είναι εξίσου πολύτιμες με τα πραγματικά δεδομένα στα έργα του.
Ο Toynbee γοητεύτηκε με τον ρόλο της θρησκείας στη διαμόρφωση της ιστορίας της ανθρωπότητας και μέσα από την ανάλυσή του για την άνοδο και την πτώση 26 διαφορετικών πολιτισμών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι περισσότεροι πολιτισμοί καταρρέουν εξαιτίας του εθνικισμού, του μιλιταρισμού και της τυραννίας.
Ωστόσο, ενώ οι υπαινιγμοί και οι αναφορές που γίνονται στα πλακίδια Toynbee μπορούν εύκολα να εντοπιστούν, η ουσιαστική αποκρυπτογράφηση του τι σημαίνουν παρέμεινε ως επί το πλείστον άγνωστη. Το μοναδικό ακόμη όνομα που μπορεί να συνδεθεί μαζί τους δεν εξηγεί πολλά παραπάνω.
Αυτό το όνομα, σύμφωνα με μια έκθεση του Philadelphia Inquirer το 1983, είναι ο James Morasco, ο οποίος ίδρυσε μια ομάδα γνωστή ως Minority Association -μια ομάδα που ήθελε να αποικίσει τον Δία μεταφέροντας εκεί νεκρούς από την Γη, αλλάζοντας την ατμόσφαιρα του Δία και επαναφέροντας τους νεκρούς στη ζωή.
Η ιδέα, είπε ο Morasco, προήλθε από την ανάγνωση ενός από τα βιβλία του Arnold Toynbee και η οποία εμφανίζεται στην "2001: A Space Odyssey".
"Οι πολιτισμοί πεθαίνουν από αυτοκτονία, όχι από φόνο". - Arnold J. Toynbee
Ωστόσο, ενώ οι υπαινιγμοί και οι αναφορές που γίνονται στα πλακίδια Toynbee μπορούν εύκολα να εντοπιστούν, η ουσιαστική αποκρυπτογράφηση του τι σημαίνουν παρέμεινε ως επί το πλείστον άγνωστη. Το μοναδικό ακόμη όνομα που μπορεί να συνδεθεί μαζί τους δεν εξηγεί πολλά παραπάνω.
Αυτό το όνομα, σύμφωνα με μια έκθεση του Philadelphia Inquirer το 1983, είναι ο James Morasco, ο οποίος ίδρυσε μια ομάδα γνωστή ως Minority Association -μια ομάδα που ήθελε να αποικίσει τον Δία μεταφέροντας εκεί νεκρούς από την Γη, αλλάζοντας την ατμόσφαιρα του Δία και επαναφέροντας τους νεκρούς στη ζωή.
Η ιδέα, είπε ο Morasco, προήλθε από την ανάγνωση ενός από τα βιβλία του Arnold Toynbee και η οποία εμφανίζεται στην "2001: A Space Odyssey".
Η Minority Association, τα Toynbee Tiles και η επαναφορά νεκρών στη ζωή στον Δία
Ενώ ο Morasco όντως επικοινώνησε με εφημερίδες και τοκ σόου ελπίζοντας να συζητήσει τις ιδέες του σχετικά με τον αποικισμό του Δία, πολλοί έχουν εκφράσει αμφιβολίες ότι βρισκόταν πίσω από τα Toynbee Tiles. Η ομάδα του απαριθμούσε μόλις τέσσερα μέλη και, όποιες εφημερίδες ή τοκ σόου επικοινώνησε για να συζητήσουν τις ιδέες του, τον περιγέλασαν και δεν τον δέχτηκαν.
Μια θεωρία που διατυπώθηκε στο Resurrect Dead πρότεινε ότι ο αρχικός δημιουργός των πλακιδίων μπορεί να ήταν ένας κάτοικος της Φιλαδέλφειας ονόματι Severino "Sevy" Verna. Σύμφωνα με μια αναφορά του Philadelphia Inquirer, η ομάδα βρήκε στοιχεία ότι μικρά "καλούπια πλακιδίων" είχαν τοποθετηθεί κοντά στην κατοικία του Verna και υπήρχαν ισχυρισμοί ότι είχε ανοίξει μια τρύπα στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου του ώστε να μπορεί να ρίχνει τα πλακάκια διακριτικά.
Ο Verna αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάμειξη και η θεωρία δεν προσφέρει καμία εξήγηση για τα πλακίδια που εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια. Ακόμη και μετά από μια πολύχρονη έρευνα, οι υπεύθυνοι του Resurrect Dead δεν μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν την ταυτότητα του δημιουργού των πλακιδίων.
Σήμερα, πολλά από τα Toynbee Tiles εξακολουθούν να διακοσμούν τους δρόμους της Φιλαδέλφειας. Προς το παρόν όμως, φαίνεται ότι το μυστήριό τους -ίσως- μείνει για πάντα άλυτο...
από: ati
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου