Δευτέρα, 25 Ιουλίου 2011

Η επιστροφή του θρυλικού αετού των αιθέρων

Go, go, go...

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου έσκιζε τους ουρανούς και αποτελούσε το φόβητρο των αντιπάλων του. Για 58 χρόνια έμεινε καθηλωμένο, αλλά τώρα το θρυλικό Spitfire ετοιμάζεται για απογείωση!

Το μοναδικό Spitfire που έχει απομείνει από τα 290 αεροσκάφη που είχε κάποτε στη διάθεσή της η ελληνική Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται στα υπόστεγα του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ) στο Ελληνικό προκειμένου να πάρει ξανά «πτητική ζωή».

Η Ελλάδα παρέλαβε τα πρώτα Spitfire από τους Βρετανούς στη Μέση Ανατολή στα τέλη του 1943. Τα ελληνικά Spitfire ανέλαβαν πολεμική δράση πάνω από τη Β. Αφρική και τη Γιουγκοσλαβία και επέστρεψαν στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 1944. Από το 1947 χρησιμοποιήθηκαν για εκπαίδευση στις τακτικές μάχης στη Σχολή Αεροπορίας. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος -με κωδικό MJ755- είναι εκείνο που από το 1995 βρισκόταν στο Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας στην Αεροπορική Βάση Δεκελείας.

Η «Espresso της Κυριακής» μπήκε στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑ, εκεί όπου το αεροσκάφος έχει αποσυναρμολογηθεί από το εξειδικευμένο προσωπικό του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών, και είδε από κοντά την άτρακτο και τα υπόλοιπα κομμάτια του θρυλικού αεροσκάφους, ενώ παρακολούθησε και κάποιες εργασίες που πραγματοποιούσαν τα συνεργεία συντήρησης. Παράλληλα, με κυβερνήτη στη «χαμηλή πτήση μας» στο ΚΕΑ τον διοικητή σμήναρχο Ιωάννη Γεννηματά, μάθαμε την ιστορία του θρυλικού Spitfire αλλά και το πώς ελήφθη η απόφαση για την «αναγέννησή του».

Η πρώτη ημέρα του Spitfire ... τροχοδρόμησε στα υπόστεγα του ΚΕΑ

Αποσυναρμολόγηση και συντήρηση από το εξειδικευμένο προσωπικό του ΚΕΑ

Η αποκατάσταση
«Ολα ξεκίνησαν όταν η Πολεμική Αεροπορία αναλογιζόμενη τη σπουδαιότητα αυτού του αεροσκάφους προχώρησε στην εξερεύνηση της ιδέας της αποκατάστασής του σε λειτουργική κατάσταση. Για τον λόγο αυτό οι υπεύθυνοι ήρθαν σε επαφή με φορείς του εξωτερικού που ασχολούνται με προγράμματα ανακατασκευής ιστορικών αεροσκαφών σε πτήσιμη κατάσταση ώστε να βεβαιωθεί κατά πόσο είναι δυνατόν να αποκατασταθεί το συγκεκριμένο αεροσκάφος» μας εξηγεί ο κ. Γεννηματάς.



«Ενδεικτικά το αεροσκάφος επιθεώρησαν μηχανικοί του μη κερδοσκοπικού φορέα Shuttleworth Collection, καθώς και τεχνικοί της εταιρείας Personal Plane Services. Αμφότεροι συμφώνησαν ότι πρόκειται για ένα αεροσκάφος σε εξαιρετική κατάσταση διατήρησης και ότι κατόπιν της αποκατάστασής του θα είναι το πιο αυθεντικό λειτουργικό υπόδειγμα αυτού του τύπου αεροσκάφους. Αρχικά, αφαιρέσαμε όλα τα κομμάτια και έχουμε προχωρήσει σε σημαντική συντήρηση σε κάποια από τα εξαρτήματά του. Κάποια κομμάτια, όπως ο μηχανισμός των σημάτων Μορς, είναι ίσως το κομμάτι που μας δυσκόλεψε περισσότερο να βρούμε, αφού είναι σπάνιο και το πιο ακριβό αντικείμενο πάνω στο αεροπλάνο. Είμαστε σε θέση να το στήσουμε όλο και να το έχουμε έτοιμο αρχικά να τροχοδρομεί και ίσως αργότερα να ξαναπετάξει. Για να είμαστε ακριβείς, για κάθε εργασία μας, το προσωπικό του Μουσείου μετέβη στη Βρετανία, όπου επισκέφθηκε φορείς που εκμεταλλεύονται ιστορικά αεροσκάφη, όπως η εταιρεία The Fighter Collection, ενώ αποκτήθηκε και η απαραίτητη βιβλιογραφία μέσω του Μουσείου της Βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε δείξει για την αποκατάσταση του αεροσκάφους και την προβολή του στους πολίτες ο πρώην υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Πέτρος Δούκας λόγω της οικογενειακής του παράδοσης και του πατέρα του, πτέραρχου Γεωργίου Δούκα, ο οποίος διακρίθηκε ως διοικητής της περίφημης μοίρας καταδιωκτικών 335 Spitfire στη Β. Αφρική και μετέπειτα έγινε αρχηγός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας».

Πίστη και μεράκι
Αν και οι διαδικασίες της «αναγέννησης» του θρυλικού αεροσκάφους Spitfire έχουν «παγώσει» προς το παρόν λόγω της οικονομικής κρίσης και τα χρήματα που είχαν προγραμματιστεί να δαπανηθούν για την ανακατασκευή του θα χρησιμοποιηθούν για άλλες ανάγκες της Π.Α., οι άνθρωποι που έχουν επιφορτιστεί με αυτό το έργο έχουν πίστη και μεράκι και είναι αποφασισμένοι να τα δώσουν όλα για να ολοκληρώσουν αυτήν την προσπάθεια.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, όπως μας εξηγεί ο διοικητής του ΚΕΑ, κατασκευάστηκε τον Δεκέμβριο του 1943 στο εργοστάσιο Castle Bromwich της εταιρείας Vickers. Από εκεί μεταφέρθηκε στις αρχές του 1944 στην 33η Μοίρα Συντηρήσεως (33d Maintenance Unit) στην Καζαμπλάνκα ώστε να αποδοθεί σε κάποια από τις Πολεμικές Μοίρες που αγωνίζονταν στο μέτωπο της Αφρικής.

Τον Ιούνιο του 1944 παραδόθηκε στο Β' Σμήνος της 43ης Μοίρας της Βρετανικής Αεροπορίας και έλαβε μέρος στις αποβατικές επιχειρήσεις των συμμάχων στη Νότια Γαλλία, όπου και πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση αφού δέχτηκε εχθρικά πυρά. Μετά την επισκευή του επέστρεψε στην ενεργό δράση και πήρε μέρος σε μάχες στα μέτωπα της Γαλλίας, της Ιταλίας και των Βαλκανίων.

Το κόκπιτ του θρυλικού Spitfire

Ο μηχανισμός των σημάτων Mors είναι το πιο ακριβό και σπάνιο αντικείμενο πάνω στο συγκεκριμένο αεροσκάφος

Τον Φεβρουάριο του 1947 αποδόθηκε από την Πολεμική Αεροπορία στο ελληνικό Δημόσιο και χρησιμοποιήθηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1953 ως φωτοαναγνωριστικό και εκπαιδευτικό.

Από το 1953 μέχρι το 1972 ήταν παρατημένο στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, ενώ από το 1972 έως το 1978 εκτέθηκε στον προαύλιο χώρο της Σχολής Ικάρων. Μέχρι το 1994 εκτέθηκε στο Πολεμικό Μουσείο και το 1995 κατέληξε στη συλλογή του Μουσείου της Πολεμικής Αεροπορίας, όπου και αποκαταστάθηκε με σκοπό τη στατική έκθεσή του.

πηγή: espressonews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου