Πως γινόταν τα επιχειρηματικά deals και η εισαγωγή μετοχών σε οργανωμένες αγορές το... 1600
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών τα χρηματιστήρια σε διεθνές επίπεδο είχαν το προνόμιο να προσελκύσουν εκατοντάδες εταιρείες οι οποίες επιδίωξαν την εισαγωγή τους στις διεθνείς αγορές με την προσδοκία την άντληση κεφαλαίων προκειμένου να μπορέσουν να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους πλάνα.
Πίσω από τις χιλιάδες εταιρείες οι οποίες στηρίξαν την αναπτυξή τους στις χρηματιστηριακές αγορές το ερώτημα που πλανάται είναι πότε καταγράφηκε η πρώτη Αρχική Δημόσια Εγγραφή σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτω απο ποιες συνθήκες, σε ποιο χρηματιστήριο και σε ποιο κλάδο.
Στα παραπάνω ερωτήματα απαντά η έρευνα του κ . Δ. Γουνόπουλου, επίκουρου καθηγητή πανεπιστημίου Surrey (M.B) και εκλεγμένου επίκουρου καθηγητή Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Σύμφωνα με τον κ. Γουνόπουλο, όλα ξεκίνησαν πολλούς αιώνες πριν, στο διάβα του 17ου αιώνα στο Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ, το πιο παλιό Χρηματιστηριο στον κόσμο. Παρόλο που από το 14ο αιώνα παρατηρήθηκαν τα πρώτα σημάδια οργανωμένης διαπραγμάτευσης στην πόλη του Αμστερνταμ, το έτος 1602 αποτελεί ορόσημο τόσο για την παγκόσμια χρηματιστηριακή κοινότητα όσο και για την τοπική κοινωνία της ολλανδικής πρωτεύουσας. Είναι το έτος όπου η ναυτιλιακή εταιρεία Verenigde Oostindische Compagnie (United East India Company, VOC) πραγματοποίησε την εισαγωγή των μετοχών στο επίσημο πλέον Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ.
Η ναυτιλιακή αυτή εταιρεία ή οποία ήταν ευρέως γνωστή και ως Dutch East India Company είναι η πρώτη που προσέφερε στο ευρύ επενδυτικό κοινό τη δυνατότητα για μακροπρόθεσμη συμμετοχή στην κεφαλαϊκή της δομή.
Τέσσερις αιώνες μετά η VOC -αν και σήμερα δεν υφίσταται- αποτελεί πρότυπο εταιρείας με καλά οργανωμένες δομές διαπραγμάτευσης μετοχών, όχι μόνο για το Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς κατέδειξε τη μεθοδολογία για την διαπραγμάτευση και διακίνηση μετοχών.
Η VOC ιδρύθηκε στις 20 Μαρτίου του 1602 με τρόπο που δεν διαφέρει ιδιαίτερα από το επιχειρηματικό γίγνεσθαι της εποχής μας καθώς αποτελεί προϊόν συνένωσης εταιρειών. Πρέπει να επισημανθεί ότι πρόκειται για μια επιβαλλόμενη συνένωση μεταξύ έξι μικρών εταιρειών η δραστηριότητα των οποίων ήταν η διενέργεια ναυτικών αποστολών στην Ασία από διάφορες ολλανδικές πόλεις με απαρχή τα τέλη του 16ου αιώνα.
Με στόχο την αποφυγή των αρνητικών συνεπειών του ανταγωνισμού ο οποίος θα οδηγούσε στην εξασθένηση της οικονομικής βάσης των Ολλανδικών αποστολών στην Ασία, η κυβέρνηση προέτρεψε τους εμπόρους να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε μία ενιαία εταιρεία με την ονομασία «United East India Company». Στη νέα ιδιωτική εταιρεία εμπορίου που δημιουργήθηκε χορηγήθηκαν αποκλειστικά δικαιώματα ναύλωσης και εμπορευσιμότητας προς την Ανατολή.
Στα 200 χρόνια της ιστορίας της VOC, η εταιρεία εξόπλισε περισσότερα από 4.785 πλοία για ταξίδια προς την Ασία ενώ περίπου 3.350 πλοία εφοδιάστηκαν για αντίστοιχα ταξίδια προς την αντίθετη κατεύθυνση. Για μεγάλο χρονικο διάστημα η VOC ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο. Το Αμστερνταμ ήταν η πιο γνωστή από τις έξι πόλεις στις οποίες είχε βάση η VOC (οι άλλες ήταν το Ρότερνταμ, το Ντελφτ, το Μιντελμπουργκ, το Χουρν και το Ενκχάουζεν). Τα πλοία που επέστρεφαν από την Ανατολή φορτωμένα με πλούτη συνέβαλαν τα μάλλα στην οικονομικη άνθηση του Αμστερνταμ. Ο αμύθητος πλούτος ο οποίος μεταφέρθηκε στη πόλη κατα τη διάρκεια του 17ου αιώνα την κατέστησε ως το παγκόσμιο κέντρο εμπορίου, θεμελιώνοντας το «χρυσό αιώνα» κυριαρχίας της Ολλανδίας.
Μετά τον Αγγλο-Ολλανδικό πόλεμο, η VOC εξασθένησε οικονομικά. Κατόπιν μίας σειράς αποτυχημένων προσπαθειών προς την κατεύθυνση της αναδιοργάνωσής της, τελικά κρατικοποιήθηκε την 1η Μαρτίου του 1796. Η αδειοδότηση της εταιρείας συνεχίστηκε μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 1800 οπότε και επίσημα σταμάτησε η λειτουργία της. Το μεγαλύτερο μέρος του ενεργητικού της VOC απέκτησε η Μεγάλη Βρετανία κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντιων πολέμων.
πηγή: tovima.gr
φωτογραφία: wikimedia.org
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών τα χρηματιστήρια σε διεθνές επίπεδο είχαν το προνόμιο να προσελκύσουν εκατοντάδες εταιρείες οι οποίες επιδίωξαν την εισαγωγή τους στις διεθνείς αγορές με την προσδοκία την άντληση κεφαλαίων προκειμένου να μπορέσουν να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους πλάνα.
Πίσω από τις χιλιάδες εταιρείες οι οποίες στηρίξαν την αναπτυξή τους στις χρηματιστηριακές αγορές το ερώτημα που πλανάται είναι πότε καταγράφηκε η πρώτη Αρχική Δημόσια Εγγραφή σε παγκόσμιο επίπεδο, κάτω απο ποιες συνθήκες, σε ποιο χρηματιστήριο και σε ποιο κλάδο.
Στα παραπάνω ερωτήματα απαντά η έρευνα του κ . Δ. Γουνόπουλου, επίκουρου καθηγητή πανεπιστημίου Surrey (M.B) και εκλεγμένου επίκουρου καθηγητή Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Σύμφωνα με τον κ. Γουνόπουλο, όλα ξεκίνησαν πολλούς αιώνες πριν, στο διάβα του 17ου αιώνα στο Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ, το πιο παλιό Χρηματιστηριο στον κόσμο. Παρόλο που από το 14ο αιώνα παρατηρήθηκαν τα πρώτα σημάδια οργανωμένης διαπραγμάτευσης στην πόλη του Αμστερνταμ, το έτος 1602 αποτελεί ορόσημο τόσο για την παγκόσμια χρηματιστηριακή κοινότητα όσο και για την τοπική κοινωνία της ολλανδικής πρωτεύουσας. Είναι το έτος όπου η ναυτιλιακή εταιρεία Verenigde Oostindische Compagnie (United East India Company, VOC) πραγματοποίησε την εισαγωγή των μετοχών στο επίσημο πλέον Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ.
Η ναυτιλιακή αυτή εταιρεία ή οποία ήταν ευρέως γνωστή και ως Dutch East India Company είναι η πρώτη που προσέφερε στο ευρύ επενδυτικό κοινό τη δυνατότητα για μακροπρόθεσμη συμμετοχή στην κεφαλαϊκή της δομή.
Τέσσερις αιώνες μετά η VOC -αν και σήμερα δεν υφίσταται- αποτελεί πρότυπο εταιρείας με καλά οργανωμένες δομές διαπραγμάτευσης μετοχών, όχι μόνο για το Χρηματιστήριο του Αμστερνταμ, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς κατέδειξε τη μεθοδολογία για την διαπραγμάτευση και διακίνηση μετοχών.
Η VOC ιδρύθηκε στις 20 Μαρτίου του 1602 με τρόπο που δεν διαφέρει ιδιαίτερα από το επιχειρηματικό γίγνεσθαι της εποχής μας καθώς αποτελεί προϊόν συνένωσης εταιρειών. Πρέπει να επισημανθεί ότι πρόκειται για μια επιβαλλόμενη συνένωση μεταξύ έξι μικρών εταιρειών η δραστηριότητα των οποίων ήταν η διενέργεια ναυτικών αποστολών στην Ασία από διάφορες ολλανδικές πόλεις με απαρχή τα τέλη του 16ου αιώνα.
Με στόχο την αποφυγή των αρνητικών συνεπειών του ανταγωνισμού ο οποίος θα οδηγούσε στην εξασθένηση της οικονομικής βάσης των Ολλανδικών αποστολών στην Ασία, η κυβέρνηση προέτρεψε τους εμπόρους να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε μία ενιαία εταιρεία με την ονομασία «United East India Company». Στη νέα ιδιωτική εταιρεία εμπορίου που δημιουργήθηκε χορηγήθηκαν αποκλειστικά δικαιώματα ναύλωσης και εμπορευσιμότητας προς την Ανατολή.
Στα 200 χρόνια της ιστορίας της VOC, η εταιρεία εξόπλισε περισσότερα από 4.785 πλοία για ταξίδια προς την Ασία ενώ περίπου 3.350 πλοία εφοδιάστηκαν για αντίστοιχα ταξίδια προς την αντίθετη κατεύθυνση. Για μεγάλο χρονικο διάστημα η VOC ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο. Το Αμστερνταμ ήταν η πιο γνωστή από τις έξι πόλεις στις οποίες είχε βάση η VOC (οι άλλες ήταν το Ρότερνταμ, το Ντελφτ, το Μιντελμπουργκ, το Χουρν και το Ενκχάουζεν). Τα πλοία που επέστρεφαν από την Ανατολή φορτωμένα με πλούτη συνέβαλαν τα μάλλα στην οικονομικη άνθηση του Αμστερνταμ. Ο αμύθητος πλούτος ο οποίος μεταφέρθηκε στη πόλη κατα τη διάρκεια του 17ου αιώνα την κατέστησε ως το παγκόσμιο κέντρο εμπορίου, θεμελιώνοντας το «χρυσό αιώνα» κυριαρχίας της Ολλανδίας.
Μετά τον Αγγλο-Ολλανδικό πόλεμο, η VOC εξασθένησε οικονομικά. Κατόπιν μίας σειράς αποτυχημένων προσπαθειών προς την κατεύθυνση της αναδιοργάνωσής της, τελικά κρατικοποιήθηκε την 1η Μαρτίου του 1796. Η αδειοδότηση της εταιρείας συνεχίστηκε μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου του 1800 οπότε και επίσημα σταμάτησε η λειτουργία της. Το μεγαλύτερο μέρος του ενεργητικού της VOC απέκτησε η Μεγάλη Βρετανία κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντιων πολέμων.
πηγή: tovima.gr
φωτογραφία: wikimedia.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου