Κλουβί κρεμάσματος που εκτίθενται στο δημαρχείο του Winchelsea
στην Αγγλία. Μέσα του υπάρχει ένα κομμάτι κρανίου που ανήκει
στον τελευταίο άνδρα που κρεμάστηκε σε αυτό
Δεν υπάρχει τέλος στην ποικιλία των συσκευών βασανισμού της εποχής.
Ο δρόμος Old Parr στο Μπάνμπερι της κομητείας Οξφορντσάιρ είναι γεμάτος με καταπράσινους κήπους, χαμηλούς πέτρινες τοίχους και τούβλινα σπίτια με φωτεινά βαμμένες μπροστινές πόρτες. Ελάχιστοι από τους κατοίκους του δρόμου γνωρίζουν ότι ο δρόμος ονομάστηκε από έναν καταδικασμένο δολοφόνο, τον Parr (το πλήρες όνομά του έχει χαθεί στην ιστορία), ο οποίος κρεμάστηκε το 1746 και στη συνέχεια, έκλεισαν το σώμα του σε ένα κλουβί σε ανθρώπινο σχήμα, το κρέμασαν σε μια άκρη του δρόμου, και το άφησαν να σαπίσει, ώστε να το βλέπουν όλοι.
Με άλλα λόγια, ο Parr υπέστη "gibbeting", όπως είναι ο όρος. Το "gibbeting" αναφέρεται στη χρήση μιας κατασκευής όπως είναι η αγχόνη στην οποία κρεμούσαν νεκρούς εγκληματίες ως παράδειγμα προς αποφυγή. Περιστασιακά, η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε και ως μέθοδος εκτέλεσης και άφηναν τον εγκληματία να πεθάνει από την έκθεση, την δίψα ή/και την πείνα. Ο όρος χρησιμοποιείται και στην πρακτική της επίδειξης ενός εγκληματία σε αγχόνη ή άλλο ανάλογο μέσο εκτέλεσης.
Μεταξύ των φρικαλεοτήτων που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι της εποχής, το gibbeting είναι από τα χειρότερα, όχι όμως και το πιο βάρβαρο. Κάποιος που είχε άσχημο τέλος ίσως το κεφάλι του να κατέληγε μπηγμένο σε ένα παλούκι. Μετά από μια τρομερά παρατεταμένη εκτέλεση, το σώμα κάποιυ προδότη ίσως κοβόταν και σκορπιζόταν παντού για να βρομίσει τα τείχη πόλεων που αποδείχτηκαν προδοτικές. Με το gibbeting, οι εγκληματίες τιμωρούνταν ακόμη και μετά το θάνατο και προειδοποίησαν τους ζωντανούς να μην τους ακολουθήσουν.
Με άλλα λόγια, ο Parr υπέστη "gibbeting", όπως είναι ο όρος. Το "gibbeting" αναφέρεται στη χρήση μιας κατασκευής όπως είναι η αγχόνη στην οποία κρεμούσαν νεκρούς εγκληματίες ως παράδειγμα προς αποφυγή. Περιστασιακά, η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε και ως μέθοδος εκτέλεσης και άφηναν τον εγκληματία να πεθάνει από την έκθεση, την δίψα ή/και την πείνα. Ο όρος χρησιμοποιείται και στην πρακτική της επίδειξης ενός εγκληματία σε αγχόνη ή άλλο ανάλογο μέσο εκτέλεσης.
Μεταξύ των φρικαλεοτήτων που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι της εποχής, το gibbeting είναι από τα χειρότερα, όχι όμως και το πιο βάρβαρο. Κάποιος που είχε άσχημο τέλος ίσως το κεφάλι του να κατέληγε μπηγμένο σε ένα παλούκι. Μετά από μια τρομερά παρατεταμένη εκτέλεση, το σώμα κάποιυ προδότη ίσως κοβόταν και σκορπιζόταν παντού για να βρομίσει τα τείχη πόλεων που αποδείχτηκαν προδοτικές. Με το gibbeting, οι εγκληματίες τιμωρούνταν ακόμη και μετά το θάνατο και προειδοποίησαν τους ζωντανούς να μην τους ακολουθήσουν.
Ο William Kidd, κρεμασμένος σε gibbet, αρχές 1700
"Οι αλυσίδες, τα κλουβιά gibbet, είναι σε σχήμα ανθρώπου και έχουν σχεδιαστεί για να συγκρατούν το σώμα -η συσκευή έχει και άλλα χαρακτηριστικά που την κάνουν πραγματικά ανατριχιαστική", λέει η Sarah Tarlow, καθηγήτρια αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ.
Η Tarlow έχει μελετήσει και γράψει για τις συσκευές εκτενώς, και το 2014 έκανε μια προσπάθεια να επισκεφτεί όλα τα εναπομείναντα gibbet στην Αγγλία -εκ των οποίων υπάρχουν 16, τα περισσότερα σε μικρά μουσεία, με το ένα εξ αυτών να διατηρεί το κρανίο του τελευταίου που εκτελέστηκε με αυτή.
"Αυτό που είναι ενδιαφέρον με το gibbeting είναι ότι δεν συνέβαινε συχνά. Όμως, έκανε μεγάλη εντύπωση όταν συνέβαινε", λέει η ίδια.
Ένα gibbet σε έκθεση στο Guildhall Museumτου Λέστερ
Στην Αγγλία, το gibbeting, γνωστό και ως "κρέμασμα σε αλυσίδες", κορυφώθηκε το 1740, παρόλο που το 1752 θεσμοθετήθηκε επίσημα με νόμο ο οποίος απαιτούσε το δημόσιο κόψιμο ή το gibbeting των σωμάτων καταδικασμένων δολοφόνων. Μεταξύ του 1752 και του 1832, 134 άντρες κρεμάστηκαν σε αλυσίδες. Καταργήθηκε επίσημα το 1834.
Όταν στηνόταν ένα τέτοιο κλουβί, μαζεύονταν μεγάλα πλήθη, μερικές φορές ακόμα και δεκάδες χιλιάδες. Όμως, το να ζεις κοντά σε ένα τέτοιο δεν ήταν λόγος για γιορτές.
"Μύριζε άσχημα. Η μυρωδιά της σάπιας σάρκας ήταν τόσο δυνατή που οι άνθρωποι έκλειναν τα παράθυρά τους όταν ο άνεμος φυσούσε από μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Μπορείς να φανταστείς πώς ήταν να έχεις ένα αποσυντεθειμένο σώμα κοντά σου, ειδικά στην αρχή, όταν υπήρχε ακόμα μαλακός ιστός", λέει η Tarlow.
Εκτός από τη μυρωδιά, οι αλυσίδες σχεδιάστηκαν για ακόμα μεγαλύτερο τρόμο. Κουνιόντουσαν στον αέρα και έτριζαν τρομακτικά.
Επίσης, το κλουβί δεν ήταν φευγαλέο. Μερικές φορές παρέμεινε για δεκαετίες, καθώς τα πτώματα τρώγονταν από έντομα και πουλιά και μετατρέπονταν σε σκελετούς. Για να μην απομακρύνει κανείς τον νεκρό είχαν πάρει μέτρα. Τα τοποθετούσαν σε ύψος 30 ποδιών ή και ψηλότερα. Ένα το είχαν γεμίσει με 12.000 καρφιά. Οι αλυσίδες έγιναν χαρακτηριστικά του τοπίου, οι εγκληματίες έδωσαν το όνομά τους στους δρόμους (όπως ο Parr) και έγιναν ενδείκτες.
Επειδή το gibbeting ήταν πολύ σπάνιο, οι σιδηρουργοί έπρεπε να ξεκινήσουν από το μηδέν για να φτιάξουν ένα κλουβί.
"Κάθε φορά που έφτιαχναν ένα, ανακάλυπταν τον τροχό, ξεκινούσαν από το μηδέν", λέει η Tarlow.
Crowd by a Gibbet, τέλη 18ου αιώνα
Μερικά ήταν βαριά, άλλα πολύ χαλαρά, άλλα ρυθμιζόμενα. Μερικά είχαν μια εγκοπή για τη μύτη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ήταν μόνο για τον κορμό, επιτρέποντας στα χέρια και τα πόδια να κρέμονται ελεύθερα. Μερικές φορές, όταν ένα κλουβί αφαιρούταν (ή έπεφτε από την φθορά), το ίδιο και τα εξαρτήματά του γινόντουσαν αναμνηστικά, όπως ένα που έγινε πίπα.
Οι γυναίκες δεν τιμωρούνταν στις αλυσίδες, αλλά αυτό δεν ήταν από σεβασμό για το γυναικείο πτώμα. Αντίθετα, λέει η Tarlow, τα γυναικεία σώματα ήταν "ανήκαν στους χειρουργούς και τους ανατομείς". Έτσι, οι γυναίκες εγκληματίες κατέληγαν στην ανατομή.
Όπως είναι φυσικό, υπήρχαν και αυτοί που αντιτάχθηκαν λόγω της βαρβαρότητάς του, αλλά τα δικαστήρια το θεωρούσαν ως μέσο πρόληψης του εγκλήματος. Όμως, δεν δούλεψε, λέει η Tarlow. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν αρχεία για εγκλήματα που συνέβησαν σε μέρος που υπήρχε κλουβί, όπως όταν μια 16χρονη προσκάλεσε μια φίλη της σε ένα πικνίκ και της έδωσε δηλητηριασμένο κέικ επειδή της είχαν προσφέρει μια δουλειά που ήθελε πολύ.
Μέχρι το 1832, το gibbeting είχε περάσει από τη μόδα. Η μόνη εξαίρεση ήταν όταν, τον Αύγουστο εκείνου του χρόνου, διατάχτηκε να τιμωρηθούν με αυτόν τον τρόπο δύο άνδρες για άσχετα εγκλήματα. Και τα δύο κλουβιά αφαιρέθηκαν λίγο μετά την ανέγερση, το πρώτο από φίλους και το δεύτερο από αξιωματούχους όταν μαζεύτηκαν πλήθη που μπλόκαραν εντελώς τους δρόμους. Δύο χρόνια αργότερα, η πρακτική απαγορεύτηκε επίσημα και σήμερα απομένουν μόνο τα ονόματα μερών που κάποτε είχαν στηθεί.
από: atlas obscura
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου