Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2021

Η ιστορική βόλτα με το αυτοκίνητο της Bertha Benz

Η Bertha Benz στα 18 της
 
Χάρη στην Bertha Benz, ο Karl Benz τιμάται συχνά για την εφεύρεση του αυτοκινήτου.
 
 
 
Τις πρώτες πρωινές ώρες της 5ης Αυγούστου του 1888, η 39χρονη Bertha Benz, σύζυγος του πρωτοπόρου του αυτοκινήτου Karl Benz, βγήκε κρυφά από το σπίτι και, εν αγνοία του συζύγου της, πήρε το δρόμο με ένα από τα αυτοκίνητα που είχε εφεύρει ο σύζυγός της.
 
Μαζί της, στο ταξίδι των 66 μιλίων, ήταν οι δύο έφηβοι γιοι τους, ο Richard και ο Eugen, ηλικίας 13 και 15 ετών αντίστοιχα. Στόχος της ήταν να αποδείξει στον σύζυγό της ότι η εφεύρεσή του άξιζε να ταξιδέψει και να τον ενθαρρύνει να προωθήσει την εφεύρεσή του.

Η Bertha είχε ενεργό ρόλο στην επιχείρηση του συζύγου της. Πριν παντρευτούν, η Bertha χρησιμοποίησε μέρος της προίκας της για να επενδύσει στην αποτυχημένη εταιρεία κατασκευής σιδήρου του Karl και όταν εκείνος προχώρησε σε μια νέα επιχείρηση παραγωγής, η Bertha συνέχισε να χρηματοδοτεί τις επενδύσεις του. Αν και ο Karl ήταν καλός μηχανικός, δεν ήταν και επιχειρηματίας. Το 1885, ο Karl ολοκλήρωσε το έργο του στο πρώτο του αυτοκίνητο, που θεωρείται και το πρώτο στον κόσμο, το Motorwagen -ένα τρίκυκλο, που τροφοδοτούνταν από έναν μονοκύλινδρο τετράχρονο κινητήρα 954cc, στα 250 rpm. Τον Ιούλιο του 1886, ο Karl αποκάλυψε την εφεύρεσή του στο κοινό.

Η ανταπόκριση του κοινού στην εφεύρεσή του ήταν απογοητευτικά χλιαρή και αυτό ενόχλησε περισσότερο την Bertha παρά τον ίδιο. Ο Karl αντέδρασε κατασκευάζοντας δύο ακόμη βελτιωμένα μοντέλα -το μοντέλο Νο. 2, που το τροφοδοτούσε ένας κινητήρας 1,5 ίππων, και το μοντέλο Νο. 3, με κινητήρα 2 ίππων, κάτι που επέτρεπε στο όχημα να φτάσει σε μέγιστη ταχύτητα περίπου 10 μίλια/ώρα. Επίσης, βελτίωσε το πλαίσιο, πρόσθεσε τροχούς με ξύλινες ακτίνες, ένα ρεζερβουάρ καυσίμου και ένα χειροκίνητο δερμάτινο ποδόφρενο στους πίσω τροχούς.
 
Το Benz Patent-Motorwagen Number 3 του 1886, που χρησιμοποιήθηκε από την Bertha Benz για το πρώτο οδικό ταξίδι μεγάλων αποστάσεων με αυτοκίνητο
 
Στο μεταξύ, η Bertha ήταν ανήσυχη. "Ο τελειομανής Karl προσπαθούσε να τα έχει όλα σωστά πριν κάνει το επόμενο βήμα", έγραψε ο John Lienhard. "Η Bertha ήξερε πολύ καλά ότι δεν μπορούμε να τελειοποιήσουμε ένα σχέδιο πριν το δοκιμάσουμε. Και είχε περισσότερη πίστη στο αυτοκίνητο απ' ότι εκείνος".

Κατάστρωσε λοιπόν ένα σχέδιο. Ένα πρωί του Αυγούστου, ενώ ο Karl κοιμόταν ακόμα, η Bertha έφυγε από το σπίτι μαζί με τους δύο γιους τους και πήρε προσεκτικά το δρόμο για το εργοστάσιο. Έσπρωξαν αθόρυβα το όχημα έξω από το συνεργείο και το ξεκίνησαν μόνο όταν ήταν αρκετά μακριά ώστε να μην ακούγεται. Η ιστορία λέει ότι η Bertha άφησε ένα σημείωμα στο τραπέζι της κουζίνας για τον Karl, λέγοντάς του ότι επισκέπτονται τη μητέρα της στο Πφόρτσχαϊμ. Δεν ανέφερε το αυτοκίνητο και ο Karl υπέθεσε ότι πήραν το τρένο. Αργότερα, όταν πρόσεξε ότι το όχημα έλειπε, συνειδητοποίησε τι είχε κάνει η σύζυγός του.
 
Το φαρμακείο της πόλης Wiesloch, όπου η Bertha Benz γέμισε το αυτοκίνητό της. Σήμερα, αναφέρεται ως το "Πρώτο πρατήριο καυσίμων στον κόσμο" 

Δεν είναι γνωστό πώς αντέδρασε ο μηχανικός, αλλά πιθανώς ανησύχησε. Το ταξίδι στο Πφόρτσχαϊμ γινόταν συνήθως με κάρα και πολλά τμήματα στο δρόμο ήταν ακατάλληλα για αυτοκίνητα. Η ίδια η Bertha δεν ήταν σίγουρη για τη διαδρομή. Ήξερε ότι έπρεπε να ακολουθήσει τους δρόμους που γνώριζε. Επίσης, μεγάλη ανησυχία ήταν η βενζίνη καθώς, το όχημα δεν είχε ντεπόζιτο αλλά αντίθετα, η παροχή των 4,5 λίτρων ήταν αποθηκευμένη στο καρμπυρατέρ, από το οποίο αναθυμιάσεις βενζίνης περνούσαν στον κινητήρα για ανάφλεξη. Εκείνες τις μέρες, η βενζίνη πωλούνταν στα φαρμακεία ως καθαριστικό με την ονομασία "λιγορίνη". Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, η Bertha γέμισε το αυτοκίνητο τρεις φορές.

Ένας άλλος ανησυχητικός παράγοντας ήταν να διατηρεί τον κινητήρα κρύο, ο οποίος ψυχόταν με τη χρήση ενός να συστήματος ψύξης με εξάτμιση. Οι τρεις ταξιδευτές, σε κάθε ευκαιρία -σε δημόσια σπίτια, από ρυάκια και ακόμη και από χαντάκια στην άκρη του δρόμου- πρόσθεταν νερό στην παροχή.

Το ταξίδι συνεχίστηκε στην κοιλάδα του Ρήνου και στους λόφους. Ο κινητήρας των 2 ίππων του αυτοκινήτου δεν ήταν αρκετός για να αντιμετωπίσει μεγάλες κλίσεις και η Bertha και οι γιοι της έπρεπε να το σπρώξουν στην ανηφόρα. Στην κατηφόρα, το ποδόφρενο, που λειτουργούσε με το χέρι χρησιμοποιώντας ένα μοχλό στο πλάι του οχήματος και ενεργούσε και στους δύο πίσω τροχούς, φθάρηκε γρήγορα, και η Bertha χρειάστηκε να επισκεφτεί έναν τσαγκάρη για να τοποθετήσει νέα δέρματα, κάνοντας έτσι το πρώτο ζευγάρι στον κόσμο επενδύσεις φρένων. Όταν μια γραμμή καυσίμου μπλόκαρε, χρησιμοποίησε την καρφίτσα της για να την ανοίξει, και όταν φθάρηκε η μόνωση στο καλώδιο της ανάφλεξης, χρησιμοποίησε την καλτσοδέτα της ως μονωτικό υλικό. Ευτυχώς οι πίσω τροχοί είχαν σιδερένιοι και ο μπροστινός τροχός ήταν καλυμμένος με συμπαγές καουτσούκ.

Το σούρουπο, οι ταξιδευτές έφτασαν στο Πφόρτσχαϊμ, εξαντλημένοι αλλά χαρούμενοι. Τηλεγράφησαν στον Karl και τον ενημέρωσαν για την ασφαλή άφιξή τους. Λίγες μέρες αργότερα, ξεκίνησαν το ταξίδι της επιστροφής στο Μάνχαϊμ. Αυτή τη φορά, η διαδρομή ήταν συντομότερη.
 
Ηθοποιοί που υποδύονται την Bertha Benz και τους γιους της, Eugen και Richard, ξεκινούν το αυτοκίνητό τους σε μια αναπαράσταση του ταξιδιού με το Benz Patent Motor Car το 1888 
 
Ολοκληρώνοντας το πρώτο ταξίδι μεγάλων αποστάσεων στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Bertha Benz απέδειξε στον σύζυγό της, αλλά και σε πολλούς σκεπτικιστές, ότι το αυτοκίνητο είχε λαμπρό μέλλον. Απέδειξε επίσης ότι η δοκιμαστική οδήγηση νέων αυτοκινήτων υπό δύσκολες συνθήκες ήταν ένα ουσιαστικό βήμα για την ανάπτυξη του αυτοκινήτου. Μετά από αυτό το ταξίδι, ο Karl έκανε αρκετές βελτιώσεις στη σχεδίαση, όπως την προσθήκη νέων επενδύσεων φρένων και χαμηλής ταχύτητας για αναρρίχηση σε ανηφόρες. Όταν λίγο αργότερα ο Karl παρουσίασε το νέο αυτοκίνητο στο Μόναχο, το πλήθος έμεινε έκθαμβο. Μέσα σε δέκα χρόνια η Benz & Cie είχε γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινήτων στον κόσμο, "και όλα αυτά, επειδή η Bertha Benz είχε το θράσος να κάνει ένα τεράστιο άλμα για την ανθρωπότητα".

από: amusing planet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου