Το δεύτερο μέρος των πιο διάσημων πλαστών φωτογραφιών. Το πρώτο μέρος εδώ.
Ψηλά η Κόκκινη Σημαία... (φωτογραφία πάνω)
Για τους Σοβιετικούς, δεν υπήρχε πιο αξιομνημόνευτη φωτογραφία για την πτώση του Γ’ Ράιχ από εκείνη στην οποία ένας Σοβιετικός στρατιώτης ύψωνε το σφυροδρέπανο πάνω από το Ράιχσταγκ στο Βερολίνο. Η φωτογραφία έγινε σύμβολο της αντοχής του σοβιετικού λαού απέναντι στο ληστρικό πόλεμο των Ναζί και του καλού ενάντια στο κακό.
... η πραγματική
Η αλήθεια δεν ήταν και τόσο «επική». Πρώτα απ' όλα, ο φωτογράφος Γιεβγκένι Χαλντέι παραδέχτηκε ότι δεν ήταν τόσο αυθόρμητη η φωτογραφία. Προέτρεψε τους στρατιώτες να βγουν πάνω από το Ράιχσταγκ για να την τραβήξει και ο ίδιος τους έδωσε τη σημαία. Επίσης, ο Χαλντέι σκοτείνιασε την αρχική φωτογραφία για να γίνουν τα σύννεφα καπνού πιο δραματικά πάνω από την πόλη. Σε μια εκδοχή της -που την είχε ο ίδιος- φαίνεται μια εντελώς διαφορετική σημαία. Και το πιο καταδικαστικό απ' όλα. Ο Χαλντέι χρησιμοποίησε μια καρφίτσα για να σβήσει το ρολόι από το δεξί χέρι του στρατιώτη που κρατούσε αυτόν που κουνούσε τη σημαία (κάτω δεξιά). Στην απείραχτη φωτογραφία, είναι σαφές ότι ο στρατιώτης φοράει δύο ρολόγια, ένα σε κάθε χέρι, κάτι που θα μπορούσε να αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο των λεηλασιών που έγιναν και τελικά δε θα ήταν τόσο «ηθική» η μάχη του Βερολίνου.
Απίστευτες καταστροφές
Στις 26 Δεκεμβρίου 2004, ένα τσουνάμι που προήρθε από τον Ειρηνικό Ωκεανό σάρωσε τον Ινδικό, σκοτώνοντας πάνω από 230.000 άτομα σε 14 χώρες. Σχεδόν αμέσως μετά την καταστροφή, κυκλοφόρησε αυτή η φωτογραφία στο διαδίκτυο, αναφέροντας πως είναι το Πουκέ, η Ταϊλάνδη ή κάποιο μέρος στην Ινδονησία τη στιγμή που χτυπάει το τσουνάμι. Αμέσως χτύπησε καμπανάκι στους σκεπτικιστές. Και στην Ταϊλάνδη και στην Ινδονησία, τα οχήματα κινούνται στην αριστερή πλευρά του δρόμου και όχι στα δεξιά. Επίσης, τα κύματα στη φωτογραφία μοιάζουν σαν από ταινία του Χόλυγουντ. Οι αυτόπτες μάρτυρες είχαν περιγράψει ένα εντελώς διαφορετικό μοτίβο του νερού και σημείωσαν ότι τα κύματα έφτανα το πολύ τα 9 μέτρα -πολύ λιγότερο από τα 60 μέτρα που φαίνονται στη φωτογραφία.
Αναθεωρώντας το Kent State
Αυτή η φωτογραφία δείχνει ένα κορίτσι που θρηνεί πάνω από το σώμα ενός σκοτωμένου φοιτητή στο Kent State το 1970 και έγινε η ιδανική φωτογραφία του αντιπολεμικού κινήματος. Αλλά η φωτογραφία που τράβηξε ο John Paul Filo ήταν λίγο διαφορετική από αυτή που δημοσιεύτηκε σε διάφορα περιοδικά ακόμη και δεκαετίες μετά. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, κάποιος άγνωστος γραφίστας έσβησε το δοκάρι του φράχτη που φαίνεται να φυτρώνει από το κεφάλι της Mary Ann Vecchio και η αλλαγμένη φωτογραφία αναδημοσιεύτηκε πολλές φορές από τότε. Ο φωτογράφος John Filo κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ για την αρχική φωτογραφία.
Σε κατάσταση μάχης...
Το 2003, η εφημερίδα Los Angeles Times δημοσίευσε μια φωτογραφία ενός Βρετανού στρατιώτη που έδινε οδηγίες σε πλήθος αμάχων να μείνει χαμηλά στο έδαφος για την ασφάλειά τους στη Βασόρα, στο Ιράκ. Αλλά οι ανοιχτομάτες συντάκτες παρατήρησαν κάτι περίεργο στη φωτογραφία και συγκεκριμένα, δύο από τους άνδρες κάτω αριστερά, πίσω από τα πόδια του στρατιώτη, είχαν «διπλασιαστεί».
... η πραγματικότητα δεν είναι τόσο όμορφη
Ο φωτογράφος Brian Walski παραδέχτηκε πως είχε συνδυάσει δύο ξεχωριστές φωτογραφίες για να δημιουργήσει μια ισχυρότερη εικόνα. Ο Walski, παλιός και σεβαστός φωτορεπόρτερ πολέμου απολύθηκε, και τώρα φωτογραφίζει γάμους στο Κολοράντο.
Τα χέρια της απάτης
Αν και το φαινόμενο, γνωστό ως παρειδωλία (η τάση των ανθρώπων να βλέπουν εικόνες σε τυχαία ερεθίσματα) υπάρχει στη φωτογραφία που είναι γνωστή ως τα "χέρια του Θεού," κατά τη διάρκεια του τυφώνα Charley το 2004 στην Φλόριντα, η φωτογραφία δεν είναι παράδειγμα παρειδωλίας. Αντ' αυτού, είναι ακόμα μια πειραγμένη φωτογραφία.
Η κοιλάδα της Σκιάς της Εξαπάτησης
Η φωτογραφία του Roger Fenton -από τον Πόλεμο της Κριμαίας το 1855- «η Κοιλάδα της Σκιάς του Θανάτου» αποτέλεσε αντικείμενο διαμάχης για πάνω από 150 χρόνια, όταν ο σκηνοθέτη Errol Morris δημοσίευσε δίπλα-δίπλα ακόμη μια φωτογραφία του Fenton, προφανώς από την ίδια θέση και την ίδια ημέρα, με τις οβίδες από τα κανόνια να είναι συγκεντρωμένες στην άκρη του δρόμου. Η ερώτηση ήταν, «μήπως ο Fenton σκόρπισε τις οβίδες στη μέση του δρόμου για να βελτιώσει την φωτογραφία του»; Δεν υπάρχει καμία οριστική απάντηση, αλλά η φωτογραφία εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό σημείο διαφωνίας.
Το τηλέφωνο
Ίσως ήταν εκδίκηση για τη φωτογραφία με το ανάποδο βιβλίο του Μπους ή ίσως ήταν ακόμη ένα αστείο για τους «έξυπνους» πολιτικούς. Όταν ήταν ακόμη υποψήφιος για πρόεδρος των ΗΠΑ ο Μπαράκ Ομπάμα το 2008, κυκλοφόρησε αυτή η φωτογραφία που τον δείχνει να κρατάει ανάποδα το τηλέφωνο. Καταρρίφθηκε όμως γρήγορα, όταν οι σκεπτικιστές πρόσεξαν πως το ρολόι στον τοίχο έδειχνε ακριβώς 3… σχεδόν τέλεια. Η απάτη αποδείχθηκε οριστικά όταν βρέθηκε η αρχική φωτογραφία που τον έδειχνε να το κρατάει σωστά και χωρίς ρολόι στον τοίχο.
Η Όπρα
Το 1989, ένα περιοδικό αποφάσισε να οπτικοποιήσει το πόσο πλούσια ήταν η Όπρα Γουίνφρεϊ, «φορώντας» της ένα βραδινό φόρεμα και «βάζοντας» την πάνω σε ένα σωρό από χρήματα. Το πρόβλημα ήταν ότι δεν υπήρχε τέτοια φωτογραφία και η Γουίνφρεϊ ποτέ δεν θα συμφωνούσε να φωτογραφηθεί έτσι. Έτσι αποφάσισαν αντί να κόψουν το κεφάλι της και να το βάλουν στο σώμα της ηθοποιού Ann-Margret από μια φωτογραφία του 1979, να σκουρύνουν το χρώμα του δέρματος της Ann-Margret ώστε να ταιριάζει με το πρόσωπο της Γουίνφρεϊ και να αντικαταστήσουν τον καναπέ με δολάρια. Καμία τους δεν είχε ενημερωθεί για την αλλαγή. Το τέχνασμα αποκαλύφθηκε όταν ο σχεδιαστής του φορέματος της Ann-Margret αναγνώρισε τη δημιουργία του. Οι συντάκτες απάντησαν πως στο cover story έγραφαν, «Φωτογραφία εξωφύλλου από τον Jim Myers ... φωτογραφία αρχείου (το κεφάλι) από τον Kevin Vandivier / Texastock».
Οι Νεράιδες του Cottingley
Το 1917 και το 1920, οι νεαρές ξαδέλφες Elsie Wright και Frances Griffiths από την Αγγλία ισχυρίστηκαν πως είχαν γίνει φίλες και φωτογραφήθηκαν με πραγματικές νεράιδες. Οι φωτογραφίες έκαναν αίσθηση παγκοσμίως, μέχρι που έπεισαν και τον δημιουργό του Σέρλοκ Χολμς, σερ Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, για την αυθεντικότητά τους και την ύπαρξη υπερφυσικού. Οι επικριτές πρόσεξαν πως οι νεράιδες έμοιαζαν σχεδόν τέλειες σαν από βιβλίο με ξωτικά. Στη δεκαετία του 1980, οι τότε ηλικιωμένες ξαδέλφες τελικά παραδέχθηκαν ότι οι νεράιδες είχαν πράγματι αφαιρεθεί από ένα παιδικό βιβλίο.
Ο τυφώνας
Τον Απρίλιο του 2011, μια φωτογραφία που υποτίθεται ότι έδειχνε έναν ανεμοστρόβιλο να πλησιάζει επικίνδυνα ένα εμπορικό κέντρο στο Οχάιο έγινε διάσημη στο διαδίκτυο. Την έστειλαν μέχρι και στην ΕΜΥ (των ΗΠΑ, εννοείτε). Η Υπηρεσία είπε ότι πρόκειται για ψεύτικη φωτογραφία, επικαλούμενη τις ασυνήθιστα απότομες γωνίες στις άκρες του κυκλώνα, την αφύσικη κατεύθυνση που κινούνταν ο ανεμοστρόβιλος και το είδος του κυκλώνα που είχε δημιουργήσει ο ανεμοστρόβιλος υπό αυτές τις συνθήκες. Ο δημιουργός της φωτογραφίας είπε αργότερα στα ΜΜΕ πως είχε φτιάξει τη φωτογραφία για πλάκα, και δεν περίμενε να τη δει οπουδήποτε αλλού εκτός από τη σελίδα του στο Facebook.
Δύσκολη δουλειά...
Τον Ιούλιο του 2010, εν μέσω της καταστροφικής διαρροής πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, η BP προσπάθησε να αποδείξει τις προσπάθειές της για τον τερματισμό της κρίσης δίνοντας στη δημοσιότητα αυτή τη φωτογραφία που δείχνει την αίθουσα της εταιρείας για τις έκτακτες καταστάσεις όπου το προσωπικό της εργαζόταν εντατικά για να σταματήσει η διαρροή. Ήταν, κάτι το εντυπωσιακό… αλλά ψεύτικο.
... η πραγματική
Ένας blogger παρατηρήσει ότι η φωτογραφία ήταν αποτέλεσμα μιας άθλιας επεξεργασίας. Η ομάδα της ΒΡ είχε γεμίσει άδειες οθόνες με εικόνες από άλλες οθόνες παρακολούθησης σε μια προσπάθεια να δείξει τη δύσκολη προσπάθεια τους, αλλά είχαν αφήσει σημάδια. Στην ψεύτικη φωτογραφία μια οθόνη «έμπαινε» στο κεφάλι ενός υπαλλήλου -η λευκή γραμμή στο αυτί του υπαλλήλου στα δεξιά- ή το ότι η «κόκκινη καμπύλη» βγαίνει έξω από την οθόνη στο κάτω μέρος. Η αποκάλυψη της απάτης επιδείνωσε τη γενική αντίληψη ότι η εταιρεία δεν ασχολούνταν με την κατάσταση. Η BP αντικατέστησε την επεξεργασμένη φωτογραφία με την κανονική, εξηγώντας ότι ο φωτογράφος ήθελε να δείξει τις ικανότητές του και δεν ήθελε να κάνει κακό.
Η ψεύτικη σύνθλιψη
Τον Αύγουστο του 2011, ο 43χρονος δήμαρχος του Βίλνιους στη Λιθουανία, Arturas Zuokas, αποφάσισε να δείξει στα ΜΜΕ το πως αντιμετώπιζε την παράνομη στάθμευση. Έτσι, οδήγησε ένα τεθωρακισμένο όχημα πάνω από μια παράνομα σταθμευμένη Mercedes-Benz σε έναν από τους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Η σκηνή -εκτός από το γραφείο του δημάρχου- καταγράφηκε και από ένα σουηδικό τηλεοπτικό πρόγραμμα και έδειχνε και έναν άνδρα με μπλε πουκάμισο που δεν φαινόταν στο ίδιο ακριβώς πλάνο από το γραφείο του δημάρχου. Όταν το επεσήμαναν κάποιοι, ο δήμαρχος παραδέχθηκε ότι οι άνθρωποι του είχαν πάρει ένα πλάνο από το σουηδικό βίντεο και έσβησαν τον άνδρα για να «καθαρίσουν» την εικόνα. Δεκάδες ΜΜΕ, έδειξαν την παραποιημένη φωτογραφία.
Η Νέσι
Ίσως η πιο γνωστή πλαστή φωτογραφία όλων των εποχών. Αυτή η εικόνα του 1934, υποτίθεται ότι δείχνει το τέρας του Λοχ Νες. Έγινε το βασικό αποδεικτικό στοιχείο για μια βιομηχανία χτισμένη γύρω από το πλάσμα που ο μύθος το θέλει να κατοικεί στη λίμνη της Σκωτίας. Το 1999, φανερώθηκε η αλήθεια ότι ολόκληρη η φάρσα έγινε για εκδίκηση. Σύμφωνα με τον γαμπρό του, ο κυνηγός Marmaduke Wetherell, ο οποίος είχε ταπεινωθεί δημοσίως από την Daily Mail, αποφάσισε να πάρει εκδίκηση από την εφημερίδα ξεγελώντας την να δημοσιεύσει μια φωτογραφία της Νέσι που δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα υποβρύχιο παιχνίδι και το κεφάλι του "τέρατος" ήταν από στόκο. Η πιστοί της Νέσι, ωστόσο, συνεχίζουν να επιμένουν ότι το τέρας είναι πραγματικό.
πηγή: life.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου