Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2016

Η Βιβλιοθήκη των Χρωμάτων του Χάρβαρντ


Ένα κομμάτι της σπάνιας πέτρας λάπις λάζουλι από τα λατομεία του Αφγανιστάν, εκκρίσεις του σαλιγκαριού του ωκεανού Bolinus brandaris, αποξηραμένα μικροσκοπικά έντομα Coccus ilicis και μια μπάλα "Ινδικού κίτρινο" φτιαγμένο από τα ούρα αγελάδων που τρεφόντουσαν μόνο με φύλλα μάνγκο, είναι μερικοί μόνο από τους παράξενους θησαυρούς που στεγάζονται στα ντουλάπια στο Straus Center for Conservation and Technical Studies του Harvard Art Museums. Αυτή η συλλογή υλικών, μερικά από τα οποία χρονολογούνται περισσότερο από 100 χρόνια πριν και προέρχονται από όλο τον κόσμο, αντιπροσωπεύει τις πρώτες ύλες από τις οποίες προέρχονταν οι χρωστικές ουσίες και οι βαφές πριν γίνουν διαθέσιμες οι συνθετικές.




Η Forbes Pigment Library είναι δημιουργία του Edward W. Forbes. Το ενδιαφέρον του Forbes σε χρωστικές και τη διατήρησή τους ξεκίνησε με την αγορά του πίνακα του 14 αιώνα "Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και αγίους" του Φιλιππίνο Λίππι, που τον αγόρασε το 1899. Ο Forbes πρόσεξε ότι ο πίνακας, όπως συνέβαινε με όλους τους πρώιμους πίνακες της ιταλικής ζωγραφικής στη συλλογή του, επιδεινωνόταν ραγδαία και έτσι ξεκίνησε μια έρευνα για το πως φτιάχνονταν τα έργα ζωγραφικής. Αυτό το πάθος τον οδήγησε στη συλλογή του υλικού που σχετίζεται με την κατασκευή και την αποκατάσταση της τέχνης.


Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο Forbes είχε συγκεντρώσει μια τεράστια συλλογή από χρωστικές ουσίες που είχε αποκτήσει από τα ταξίδια του στην Ευρώπη και στην Άπω Ανατολή. Ενώ βρισκόταν στην Ινδία, απέκτησε το "ινδικό κίτρινο", το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για αιώνες, αλλά σταμάτησαν να το φτιάχνουν γιατί η διαδικασία ήταν επιβλαβής για τις αγελάδες. Από το Αφγανιστάν απέκτησε πολύτιμες λάπις λάζουλι (κατά το Μεσαίωνα λέγεται ότι ήταν έξι φορές πιο πολύτιμες από το χρυσό). Επίσης, έφερε μαζί του ψήγματα χρωστικών ουσιών που ανακαλύφθηκαν στην ανασκαφή της Πομπηίας.


Όταν ο Forbes ίδρυσε το Center for Conservation and Technical Studies το 1928, είχε πάνω από 1.000 χρωστικές στη συλλογή του. Σήμερα, η συλλογή διαθέτει πάνω από 2.500 δείγματα.


Πριν από την ανακαίνιση των μουσείων, το μεγαλύτερο μέρος των χρωστικών αυτών δεν ήταν σε δημόσια θέα. Σήμερα εκτίθενται στα Harvard Art Museums σε γυάλινα ντουλάπια και με το περιεχόμενό τους στα αρχικά γυάλινα δοχεία τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου