Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος: Αυτό είναι το πρόσωπο του τρόμου

Περισσότερα από εκατό σημάδια ευλογιάς είχε στο πρόσωπό του ο Ροβεσπιέρος. Το δέρμα του ήταν χλωμό, κουρασμένο και είχε μικρές πληγές γύρω από τη μύτη του, παρατηρούν οι ειδικοί που απεκατέστησαν ψηφιακά τη μορφή του

Η αλήθεια για την όψη της ηγετικής φυσιογνωμίας της Γαλλικής Επανάστασης που σκόρπιζε τον θάνατο στους πολέμιούς του αποκαλύπτεται με την τρισδιάστατη ανάλυση της νεκρικής κέρινης μάσκας του. Μια μάσκα που είχε φτιάξει η Αν Μαρί Γκροσχόλτζ, γνωστή σήμερα ως Μαντάμ Τισό!



Δείτε ακόμη:
Αυτό είναι το πρόσωπο της Μαντάμ Μποβαρί
Η Μύρτις και άλλες 10 αναπλάσεις προσώπου ιστορικών ανθρώπων

Ροβεσπιέρος, μια από τις ηγετικές μορφές της Γαλλικής Επανάστασης, «ξαναβρήκε» το κεφάλι του. Ο γάλλος παθολογοανατόμος Φιλίπ Σαρλιέ, γνωστός και ως «Ιντιάνα Τζόουνς των νεκροταφείων», και ο συνεργάτης του Φιλίπ Φρες, ειδικός της τρισδιάστατης ανασύνθεσης προσώπων, αποκατέστησαν τη μορφή της ιστορικής προσωπικότητας με βάση την κέρινη μάσκα θανάτου που είχε φτιάξει η Μαντάμ Τισό τον 18ο αιώνα.

Αναδρομή στο παρελθόν, στη Γαλλία, στις 10 του μήνα Θερμιδόρ, έτος δεύτερο του Γαλλικού Επαναστατικού Ημερολογίου, δηλαδή στις 28 Ιουλίου 1794: Ο αρχιτέκτονας της περιόδου της Τρομοκρατίας Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος, ο σκληροπυρηνικός ηγέτης της Γαλλικής Επανάστασης, αποκεφαλίζεται. Είχε το ίδιο τέλος με τους χιλιάδες συμπατριώτες του που εκείνος έστειλε στο ικρίωμα της λαιμητόμου. Την ίδια εποχή η Αν Μαρί Γκροσχόλτζ έσωσε το κεφάλι της από το κοφτερό λεπίδι της γκιλοτίνας ύστερα από μια περίεργη συμφωνία που έκανε με τους επαναστάτες, να δημιουργεί τις νεκρικές μάσκες των αποκεφαλισμένων πρωταγωνιστών εκείνης της περιόδου. Χάρη στο ταλέντο τής Αν Μαρί Γκροσχόλτζ - αργότερα έγινε διάσημη ως Μαντάμ Τισό από το επίθετο του συζύγου της - έφτασε σήμερα η στιγμή να αποκαλυφθεί το πρόσωπο του τρομερού Ροβεσπιέρου.

Στο καλάθι του δήμιου, ανάμεσα στα καρατομημένα κεφάλια, η Αν Μαρί Γκροσχόλτζ διάλεξε το κεφάλι του Ροβεσπιέρου, έκανε μια κέρινη μάσκα και το 1802, όταν διέπλευσε το κανάλι της Μάγχης, την πήρε μαζί της στο Λονδίνο. Στην οδό Μπέικερ δημιούργησε μαζί με τον σύζυγό της Φρανσουά Τισό ένα μουσείο με κέρινα ομοιώματα. Το 1830 ένα αντίγραφο από τη νεκρική μάσκα του Ροβεσπιέρου της Μαντάμ Τισό βρέθηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Εξ Αν Προβάνς στη Νότια Γαλλία.

Αυτό το αντικείμενο έγινε η αφετηρία της έρευνας του παθολογοανατόμου Φιλίπ Σαρλιέ και του ειδικού στην τεχνολογία ανασύνθεσης χαρακτηριστικών του προσώπου που αναζητούσαν τεκμήρια για να αποκαταστήσουν το κεφάλι αυτής της ιστορικής μορφής. Ο μεν Σαρλιέ επεξεργάστηκε τις ουλές και κατέληξε σε κλινικά συμπεράσματα που αφορούν την υγεία του Ροβεσπιέρου την εποχή της δράσης του. Ο δε Φρες χρησιμοποίησε την υψηλή τεχνολογία που διαθέτουν τα εργαστήρια σήμανσης του FBI και με βάση τα ιατρικά δεδομένα που του παραχώρησε ο συνεργάτης του γιατρός δημιούργησε ένα σύστημα εξισώσεων. με το οποίο πέτυχε να επαναφέρει στη θέση του το κομμένο κεφάλι. Και στην οθόνη του υπολογιστή του ο Φιλίπ Φρες αντίκρισε το βλέμμα του Ροβεσπιέρου. «Μόλις άνοιξα τα μάτια του, το βλέμμα του ήταν παγωμένο και ανήσυχο. Χωρίς αμφιβολία αυτός ο άνθρωπος προκαλούσε τον φόβο», δήλωσε ο Φιλίπ Φρες παρουσιάζοντας την περασμένη εβδομάδα τις πρώτες εικόνες από αυτή την έρευνα. Η οποία αποτελεί τμήμα ενός ντοκιμαντέρ ισπανό - αγγλικής παραγωγής που αφορά την παθολογία και τις ασθένειες μεγάλων μορφών της Ιστορίας, ανδρών και γυναικών.

Η μέθοδος των Σαρλιέ - Φρες βασίστηκε στην καταγραφή όλων των σημείων της νεκρικής μάσκας με τη βοήθεια ενός σαρωτή για να δημιουργήσουν μία τρισδιάστατη εικόνα. Πάνω σε αυτήν την εικόνα τοποθέτησαν με ακρίβεια τα σημάδια και τις ουλές που η τέχνη της Μαντάμ Τισό είχε αποτυπώσει πάνω στο κερί. Τα κλειστά μάτια του νεκρού δυσκόλεψαν τους δύο επιστήμονες επειδή τα βλέφαρά του ήταν ζωγραφισμένα στο χέρι σε λάθος σημείο. Ομως οι μαθηματικοί αλγόριθμοι και η ακρίβεια των υπολογιστών έδωσαν το σωστό σημείο ώστε ο Ροβεσπιέρος να ανοίξει τα μάτια του και να επιβεβαιώσει τη φήμη του τρομερού ανδρός.

«Τα πορτρέτα του τον ωραιοποιούν και τον κολακεύουν. Οι σύγχρονοί του καλλιτέχνες, προφανώς επειδή είχαν υπόψη τους την ιδιοσυγκρασία του, ήθελαν να είναι προσεκτικοί. Ο αληθινός Ροβεσπιέρος είχε στο πρόσωπό του περισσότερα από εκατό σημάδια ευλογιάς, σακούλες κάτω από τα μάτια και η μύτη του σχημάτιζε ένα "Λ". Το δέρμα του ήταν χλωμό, κουρασμένο και είχε μικρές πληγές γύρω από τη μύτη του. Δεν θα έλεγα ότι υπήρξε από τους ανθρώπους που θα έβγαιναν έξω για ποτό για να διασκεδάσουν ένα βράδυ», είπε ο γάλλος φυσιογνωμιστής για τον σκληρό ηγέτη.

Μετά τον Ροβεσπιέρο, οι έρευνες των δύο συνεργατών θα στραφούν γύρω από τη φυσιολογία των μορφών της Γαλλικής Επανάστασης Ονορέ Μιραμπό και Μαρκήσιου ντε Σαντ, του φιλοσόφου Καρτέσιου καθώς και του συνθέτη Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.

πηγή: tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου