Παρασκευή 5 Ιουλίου 2019

Ο Θρίαμβος του Μαξιμιλιανού Α' της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας


Όπως πολλοί κυβερνώντες, στον αυτοκράτορα Μαξιμιλιανό Α' της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας άρεσαν τα μεγάλα μνημεία. Όμως, αντί να τα κτίσει, τα δημιούργησε σε χαρτί.



Μία από τις πιο διάσημες παραγγελίες του ήταν η Αψίδα του Θριάμβου του, η οποία αποτελείται από 195 ξυλογραφίες, οι οποίες, όταν ενώθηκαν, σχημάτιζαν μια μεγαλοπρεπή αψίδα με ύψος 3,6 μέτρα και πλάτος 3 μέτρα. Ο Μαξιμιλιανός ανέθεσε και άλλες φιλόδοξες ξυλογραφίες, αλλά η Αψίδα του Θριάμβου είναι το μόνο που ολοκληρώθηκε ενώ ζούσε και παραμένει μια από τις μεγαλύτερες εκτυπώσεις που παρήχθησαν ποτέ.

Η αψίδα σχεδιάστηκε από τον Τιρολέζο αρχιτέκτονα και ζωγράφο της Αυλής Jörg Kölderer και διαμορφώθηκε με βάση τις Αψίδες που κατασκεύασαν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες. Η εικονογραφία της Αψίδας υπαγορεύτηκε από τον ίδιο τον Μαξιμιλιανό να τιμάει την ζωή και τα επιτεύγματά του.

Ο Μαξιμιλιανός με το προσωπικό του έμβλημα, το ρόδι. Πορτρέτο από τον Άλμπρεχτ Ντύρερ, 1519 - πηγή

Η Αψίδα διαθέτει τρεις πύλες, που έχουν τίτλο "Τιμή και Δύναμη", "Έπαινος" και "Ευγένεια", καθεμιά από τις οποίες απεικονίζει σκηνές σχετικές με τη ζωή του Μαξιμιλιανού, συμπεριλαμβανομένων πολιτικών δεσμών, γάμων, οικογενειακών δεσμών, μεγάλων μαχών, καθώς και προσωπικών θριάμβων και προσπαθειών. Πάνω από την κεντρική πύλη είναι το οικογενειακό δέντρο του αυτοκράτορα και η απεικόνιση των μυθικών βασιλείων της Φραγκίας, της Σικαμπρίας και της Τροίας. Πλαισιώνονται από πύργους που περιέχουν προτομές αυτοκρατόρων και βασιλιάδων στα αριστερά και τους προγόνους του Μαξιμιλιανού στα δεξιά. Πολλοί πίνακες περιέχουν περιγραφικά κείμενα και μια μεγάλη επιγραφή στο κάτω μέρος που περιγράφει τα περιεχόμενα ολόκληρης της αψίδας.

Στο έργο συμμετείχε ένας μεγάλος αριθμός καλλιτεχνών, όπως φαίνεται από τα διαφορετικά στυλ, και αυτή η έλλειψη ομοιομορφίας προκαλεί μια "ανισόρροπη δομή".

Στην πρώτη έκδοση, το 1517-18, έγιναν περίπου 700 σειρές εκτυπώσεων και δόθηκαν από τον Μαξιμιλιανό ως δώρα, κυρίως στις πόλεις και τους πρίγκιπες της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Ο ίδιος περίμενε να κολλήσουν τις εκτυπώσεις στους τοίχους των ανακτόρων και των αστικών κέντρων. Αντίγραφα της πρώτης έκδοσης υπάρχουν σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο, στο μουσείο Αλμπερτίνα (Albertina) στη Βιέννη, και σε μουσεία στο Βερολίνο, στην Κοπεγχάγη, στην Πράγα και αλλού.

Ο Μαξιμιλιανός με πανοπλία, μεταθανάτιο πορτρέτο από τον Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, 1618 - πηγή

Μια δεύτερη έκδοση περίπου 300 αντιτύπων τυπώθηκε μετά το θάνατο του Μαξιμιλιανού από τον εγγονό του, τον αρχιδούκα Φερδινάνδο, και πολύ αργότερα, μια τρίτη από τον αρχιδούκα Κάρολο, γιο του Φερδινάνδου. Μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα, πολλά από τα ξυλόγλυπτα είχαν φθαρεί σημαντικά. Παρά την φθορά και τα κομμάτια που έλειπαν, συνέχισαν να γίνονται εκτυπώσεις μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα.

Από τα αρχικά 195 ξυλόγλυπτα, σήμερα υπάρχουν 171 τα οποία βρίσκονται στο μουσείο Albertina της Βιέννης.

Για την ιστορία
Ο Μαξιμιλιανός Α' ήταν γιος του αυτοκράτορα Φρειδερίκου Γ' της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της Ελεονώρας της Πορτογαλίας, ήταν βασιλιάς των Ρωμαίων (και βασιλιάς της Γερμανίας) από το 1486 και αυτοκράτορας της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από το 1493 μέχρι το θάνατό του, αν και στην πραγματικότητα ποτέ δεν στέφθηκε από τον Πάπα, διότι το ταξίδι στη Ρώμη ήταν πάντα πολύ επικίνδυνο. Από το 1483 περίπου, κυβερνούσε από κοινού με τον πατέρα του -για τα τελευταία δέκα χρόνια περίπου της βασιλείας του πατέρα του. Επέκτεινε την επιρροή του Οίκου των Αψβούργων μέσω του πολέμου και του γάμου του, το 1477 με την Μαρία της Βουργουνδίας, την κληρονόμο του δουκάτου της Βουργουνδίας, αλλά επίσης έχασε από την Ελβετική συνομοσπονδία τα αυστριακά εδάφη στη σημερινή Ελβετία. - από: wikipedia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου