Πρωτότυπη αφίσα του Adolfo Hohenstein από το 1904 της όπερας του Ιταλού συνθέτη Τζάκομο Πουτσίνι "Μαντάμα Μπατερφλάι" - πηγή
Ξεκίνησε με μια ματιά, όπως πολλές ιστορίες αγάπης.
Ο Bernard Boursicot ήταν ο μέσος, κοινός λογιστής στη γαλλική πρεσβεία στο Πεκίνο την δεκαετία του 1960. Η Shi Pei Pu ήταν αξέχαστη, μια ανερχόμενη αστέρας της όπερας στην ίδια πόλη, που σαγήνευσε τον Boursicot και που τελικά, ο οποίος ήταν ο πατέρας του παιδιού της, μετά από μια τυχαία συνάντηση σε ένα πάρτι.
Ξαφνικά, στις εφημερίδες κυριάρχησε ο τίτλος "Κινέζος κατάσκοπος προσποιείται ότι είναι γυναίκα, ξεγελάει έναν Γάλλο", αποκαλύπτοντας μια συγκλονιστική αλήθεια. Για δεκαετίες, οι Boursicot και Pei Pu κατασκόπευαν υπέρ της κινεζικής κυβέρνησης. Ο Boursicot όχι μόνο ισχυρίστηκε άγνοια για την κατασκοπεία, αλλά και στο γεγονός ότι ο Pei Pu ήταν άντρας. Τις δεκαετίες που ακολούθησαν, πολλοί προσπάθησαν να ξεδιπλώσουν το περίπλοκο σκάνδαλο των εραστών. Πώς μπόρεσε ο Boursicot να μην καταλάβει ότι ο Pei Pu ήταν άντρας; Τι γίνεται με το υποτιθέμενο παιδί τους; Ο χρόνος μετέτρεψε την ιστορία τους σε κάτι που -ίσως- ποτέ δε θα πιστεύαμε.
Ο Boursicot
Η παγίδα στην οποία έπεσε ο Boursicot υπάρχει σαν όρος. Λέγεται "honeypot trap", δηλαδή ένας κατάσκοπος (συνήθως ελκυστικός και γυναίκα) που χρησιμοποιεί το σεξ για να παγιδεύει και να εκβιάζει έναν στόχο. Για να καταλάβουμε γιατί ο Boursicot έγινε στόχος πρέπει να δούμε την ζωή του πριν πάει στην Κίνα.
Ο Boursicot, ο οποίος σήμερα ζει σε ένα γηροκομείο στην ιδιαίτερη πατρίδα του την Βρετάνη, ήταν ένα παιδί της επαρχίας με όνειρο να δει την ζούγκλα του Αμαζονίου. Όντας εραστής της τέχνης και του κινηματογράφου, μετακόμισε στο Παρίσι και έγινε φίλος με τον Γάλλο αρχειοθέτη ταινιών και σινεφίλ Ανρί Λανγκλουά (Henri Langlois), ο οποίος του είπε ότι ήταν έτοιμος για περιπέτειες και του είπε να υποβάλει αίτηση για μια θέση εργασίας που είχε ανοίξει στη Γαλλική Πρεσβεία στο Πεκίνο. Ήταν μικρή δουλειά, αλλά τέτοια που θα του επέτρεπε να ζήσει τα όνειρά του για ταξίδια στην εξωτική Ανατολή. Ο Boursicot έφυγε για την Κίνα αμέσως.
Ο Pei Pu
Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο Boursicot ήταν φτιαγμένος για αυτο-εξαπάτηση. Αφελής και ρομαντικός. Κάποιος που παράτησε το σχολείο, αλλά αδηφάγος αναγνώστης. Δεν ήταν πολύ εύγλωττος και δεν είχε πολλούς φίλους -πόσο μάλλον ερωμένες. Όταν το 1964 έφτασε στην Κίνα, ο 20χρονος Boursicot δεν ήξερε τι να κάνει, αλλά μαγεύτηκε από όλα -τη γλώσσα, το τοπίο, τους ντόπιους. "Ένιωσα σαν να ήμουν σε έναν άλλο πλανήτη", δήλωσε το 2016. Η Όπερα του Πεκίνου ενσωμάτωνε όλο αυτό το ρομαντισμό, ανοίγοντας έναν κόσμο ιστοριών, τραγουδιών και χαρακτήρων, σε αντίθεση με οτιδήποτε ήξερε πίσω στη Βρετάνη. Κυρίως, το ανερχόμενο αστέρι Pei Pu.
Ο Pei Pu
"Εκείνη δεν ντυνόταν όπως όλοι οι άλλοι", είπε ο Boursicot, "ήταν ιδιαίτερα σαγηνευτική και υπέροχη αφηγήτρια". Ήταν ευφυής και μιλούσε άπταιστα Γαλλικά. Αφού του συστήθηκε σε μια χριστουγεννιάτικη γιορτή, η Pei Pu του είπε ότι η ζωή της μοιάζει πολύ με εκείνη της περίφημης Madame Butterfly –μια όπερα που πρωταγωνιστούσε, όπως του είπε– γιατί, όπως και ο βασικός χαρακτήρας, έπρεπε και εκείνη να μεταμφιέζεται: μια γυναίκα από τη φύση, αλλά ένας άντρας με τη μεταμφίεση. Και αυτό επειδή τα αγόρια, του είπε, εκτιμώνται περισσότερο στην παραδοσιακή κινεζική κουλτούρα. Έτσι, δημόσια, εμφανιζόταν συχνά σαν άντρας. Ο Boursicot την πίστεψε και έτσι άρχισε το ρομάντζο.
Ο Boursicot
Για να μην μπερδευτεί κανείς στις λεπτομέρειες: ένας άνδρας προσποιείται ότι είναι γυναίκα, η οποία προσποιείται ότι είναι άνδρας, για να αποπλανήσει έναν άλλο άντρα, που ίσως είναι ομοφυλόφιλος. Σε μεταγενέστερες συνεντεύξεις, ο Boursicot εξηγεί αόριστα ότι η πρώτη και μοναδική σεξουαλική του συνεύρεση ήταν σύντομη, και με άνδρες, πριν ενδιαφερθεί για το αντίθετο φύλο. Εν τω μεταξύ, ο Pei Pu δεν επιβεβαίωσε ποτέ ποια ακριβώς ήταν η ταυτότητα του φύλου της/ του/ τους -αλλά ήταν πιθανώς ρευστό. Σε μια συνέντευξη το 1988, ο Pei Pu εξήγησε, "Γοήτευα τόσο τους άνδρες όσο και τις γυναίκες. Αυτό που ήμουν και αυτό που ήταν εκείνοι, δεν είχε σημασία". Μια άλλη φορά είπε, "Δεν είπα ποτέ στον Bernard ότι ήμουν γυναίκα. Άφησα μόνο να γίνει κατανοητό ότι θα μπορούσα να είμαι γυναίκα. Νόμιζα ότι η Γαλλία ήταν μια δημοκρατική χώρα. Είναι σημαντικό αν είμαι άνδρας ή γυναίκα;". Για να πλησιάσουμε να κατανοήσουμε τον Pei Pu, όπως λέει και ο θεατρικός συγγραφέας Ντέιβιντ Χένρυ Χουάνγκ (David Henry Hwang), "ήταν, πάνω απ' όλα, ένας καλλιτέχνης".
Σκηνή από το μιούζικαλ M. Butterfly του Ντέιβιντ Χένρυ Χουάνγκ
Το 1988, ο Χουάνγκ συνέθεσε το βραβευμένο με βραβείο Tony -επίσης το 1988- μιούζικαλ του Μπροντγουέι "M. Butterfly" για το σκάνδαλο Boursicot-Pei Pu. Η ταυτότητα και το φύλο του Pei Pu συνδέονταν αναπόσπαστα με την καλλιτεχνία του ή τουλάχιστον με το είδος της δημιουργικής έκφρασης του κόσμου της σκηνής που προσέφερε. Σχεδόν πάντα, στο κινεζικό θέατρο, οι γυναικείοι ρόλοι υποδύονταν από άνδρες, δημιουργώντας ένα δημόσιο χώρο για ασάφειες των φύλων που έπρεπε να εξερευνηθούν. "Ήταν λυπηρό γιατί στην Κίνα, η ομοφυλοφιλία είχε αποδοκιμαστεί", είπε αργότερα ο Pei Pu, "Είχα δύο καθηγητές που ερωτεύτηκαν: αργότερα, εκείνος που ήταν η 'κυρία' χτυπήθηκε μέχρι θανάτου".
Ο Pei Pu ενώ παίζει
Όταν συναντήθηκαν ο Boursicot και ο Pei Pu, ήταν η απαρχή μιας νέας εποχής στην Κίνα. Ο κομμουνισμός του Μάο Τσε Τουνγκ πέταξε όσους ζούσαν στα περιθώρια της κοινωνίας. Η ατομική έκφραση αραιώθηκε μέσα από το κόσκινο της προπαγάνδας του Κόκκινου Βιβλίου (το βιβλίο Αποφθέγματα του Προέδρου Μάο, γνωστό στη Δύση ως Κόκκινο Βιβλιαράκι ή Βιβλίο, και κατά την Πολιτιστική Επανάσταση ως Κόκκινο Βιβλίο-Θησαυρός, εκδόθηκε από την κυβέρνηση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας τον Απρίλιο του 1964 και περιέχει τις ιδεολογικές θέσεις του Μάο Τσετούνγκ. Έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 50 γλώσσες και θεωρείται το δεύτερο σε κυκλοφορία βιβλίο σε όλη την ιστορία, μετά την Αγία Γραφή). Έτσι, όταν ο Boursicot έφτασε στην Κίνα, τον συνεπήρε αυτό που έβλεπε ως νέο, ουδέτερο κανόνα των δύο φύλων: τα κοντά μαλλιά (για τους άνδρες και τις γυναίκες) είναι η νέα τρέλα και το "κουστούμι του Μάο" είναι η νέα στολή της χώρας.
Μετά από μερικούς μόλις μήνες μαζί, ο Pei Pu λέει στον Boursicot ότι είναι έγκυος. Τα νέα μάλλον δεν ήταν καλά, καθώς ο Boursicot απολύθηκε από την εργασία του στην πρεσβεία. Οι δύο τους είναι συντετριμμένοι, και όταν αργότερα ο Boursicot κάλεσε τον Pei Pu από το αεροδρόμιο με δάκρυα, εκείνος τον διαβεβαίωσε ότι θα είναι πάντα εκεί, περιμένοντας τον να επιστρέψει. Στην τελική, έχουν ένα παιδί να ανατρέψουν.
Οι Boursicot και Pei Pu
Ο Boursicot κράτησε επαφή με τον Pei Pu, ο οποίος του είπε ότι ο γιος του, ο τετράχρονος πλέον Shi Du Du όπως τον ονόμασε, έχει σταλεί σε ένα χωριό στα σύνορα της ΕΣΣΔ για να τον προστατέψει κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης. Μια φωτογραφία του αγοριού είναι αρκετή για να κατευνάσει τις ερωτήσεις του -ο μικρός Du Du του μοιάζει. Όταν ο Boursicot γύρισε στο Πεκίνο, η ένταση μεταξύ της Κόκκινης Φρουράς και των ξένων είναι πεντακάθαρη. Η Κίνα έκλεινε τις πύλες της στον υπόλοιπο κόσμο και ο Boursicot μπήκε στο παρά πέντε. Τα επόμενα χρόνια, έπρεπε να δουλέψει σε μία από τις πιο δύσκολες θέσεις της Γαλλικής Πρεσβείας, σε ένα χωριό στη Μογγολία (όπου το κρύο του χειμώνα φθάνει τους -40οC) για να μπορέσει να παίρνει το τρένο και να επισκέπτεται τον Pei Pu στο Πεκίνο.
Ο Boursicot με τον γιο του
Σε αυτό το σημείο, Κινέζοι αξιωματούχοι ζήτησαν από το Bouriscot να δίνει έγγραφα, σε τακτική βάση, από την Γαλλική Πρεσβεία σε δύο αξιωματούχους χρησιμοποιώντας τη σχέση του με τον Pei Pu ως μοχλό. Ο Bouriscot πρόθυμα, ακόμη και με ενθουσιασμό, συμφώνησε, και την επόμενη δεκαετία μετέφερε χιλιάδες έγγραφα. "Για μένα, δεν το αισθάνθηκα σαν προδοσία" είπε, "Ένιωσα σαν να υπηρετούσα την Κίνα. Εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω ... πώς γίνεται όταν μοιράζονται πληροφορίες δύο χώρες, για τις οποίες νοιάζεσαι, να είναι επιβλαβές; Ένιωσα ότι τις βοηθούσα".
Ο Shi Du Du
Μετά από δεκαετίες συνεντεύξεων από τα ΜΜΕ, είναι πλέον σαφές ότι ο Boursicot και ο Pei Pu είχαν φτάσει σε μια πιο πλατωνική σχέση όταν βρισκόταν στη Μογγολία και ότι ο Boursicot απολάμβανε πολλές σχέσεις με άνδρες και γυναίκες. Οι επισκέψεις του στο Πεκίνο, εξουσιοδοτημένες κάθε έξι εβδομάδες, ήταν κυρίως για τον νεαρό Du Du. Τελικά, το 1982, οι τρεις τους πήγαν στο Παρίσι. Στην αρχή, τα πράγματα πήγαιναν ομαλά. Ο Pei Pu έγινε ευπρόσδεκτος ως "Monsieur Shi" (κος Shi) και είχε ευκαιρίες να εμφανιστεί στο θέατρο και στη γαλλική τηλεόραση, οπότε έγινε μια διασημότητα.
O Pei Pu
Το Direction de la Surveillance du Territoire, μια διεύθυνση της Γαλλικής Εθνικής Αστυνομίας που λειτουργούσε ως εγχώριος οργανισμός πληροφοριών, υποπτεύθηκε τη σχέση του Bouriscot και του Pei Pu, τους ανέκρινε και τελικά, το 1986, πήγε και τους δύο σε δίκη για κατασκοπεία. Ο Pei Pu δήλωσε ότι δεν είχε ιδέα ότι ο Bouriscot έδινε έγγραφα, μόνο ότι συναντούσε τον ίδιο άντρα έξω από το σπίτι του στο Πεκίνο για "μαθήματα για τον Πρόεδρο Μάο". Ο Bouriscot εμφανίστηκε επίσης εμβρόντητος. Όμως, το πραγματικό σοκ ήρθε όταν μια εξέταση του διέταξε το δικαστήριο απέδειξε ότι ο Pei Pu είχε αρσενικά σεξουαλικά όργανα αλλά και ότι ο νεαρός Du Du είχε πουληθεί στην κινεζική κυβέρνηση από την οικογένειά του, η οποία ζούσε μέσα στην φτώχεια, για να παίξει το ρόλο του παιδιού του Bouriscot και του Pei Pu. Και οι δύο έλαβαν ποινή φυλάκισης έξι ετών. Στον Pei Pu αποδόθηκε χάρη μετά από ένα χρόνο λόγω επιπλοκών της υγείας του. Ο Bouriscot φυλακίστηκε και έκανε απόπειρα αυτοκτονίας.
Οι Boursicot και Pei Pu στη δίκη
Ο Bouriscot είπε ότι πίστευε ειλικρινά ότι ο Pei Pu ήταν γυναίκα, επειδή ήταν πολύ ερωτευμένος μαζί του όλα αυτά τα χρόνια. Η υπεράσπιση του δικαστηρίου υποστήριξε ότι η έλλειψη σεξουαλικής εμπειρίας του Bouriscot, σε συνδυασμό με την ικανότητα του Pei Pu να "κρύβει" τα όργανά του, έκαναν αυτή τη φαντασία μια ζωντανή πραγματικότητα, ιδιαίτερα όταν μπήκε στο παιχνίδι και ο Du Du. "Ξέρω, στις εφημερίδες είμαι αυτός ο χοντρός βλάκας που έκανε έρωτα σε μια γυναίκα, επί 19 χρόνια και δεν το ήξερε", δήλωσε ο Boursicot. "Αλλά δεν ήταν έτσι. Και όταν το πίστευα, ήταν μια όμορφη ιστορία".
O Pei Pu στη δίκη
Ο Τύπος ήταν αμείλικτος, περιγράφοντας τον Bouriscot είτε σαν ένα βλαμμένο ανώμαλο, είτε σαν έναν πονηρό κατάσκοπο, ακόμα και όταν η υπεράσπισή του απέδειξε ότι "η υπόθεση είναι απολύτως στο κατώτατο σημείο της σκάλας της κατασκοπείας", πολλά από τα "διαβαθμισμένα έγγραφα" είχαν χαμηλού βαθμού αιτήματα τροφοδοσίας ή λεπτομέρειες σχετικά με επερχόμενες θεατρικές παραγωγές, όπως η Κάρμεν. "Μου αρέσει να πιστεύω ότι είμαι ο ήρωας αυτής της ιστορίας", είπε ο Boursicot, "ακόμα κι αν είμαι ένας ηλίθιος ήρωας". Το 1993, μια εμπεριστατωμένη έρευνα από τους New York Times έδειξε ότι είχε δώσει ολόκληρη τη ζωή του στον Pei Pu. Ρολόγια Rolex, φανταχτερά ηλεκτρονικά -το να αγαπάς την Madame Butterfly ήταν αρκετά δαπανηρό, περισσότερο ακόμη και από το κόστος της κατασκοπείας. Ο Pei Pu, αντίθετα, δικαιολογούσε τον εαυτό του στις συνεντεύξεις λέγοντας ότι απλά έδινε στον Bouriscot αυτό που ήθελε να δει. Δεν ήταν δύσκολο γι' αυτόν. "[Στο θέατρο] έχω το ψευδώνυμο 'Jade Beauty'(γαλαζοπράσινη -από το χρώμα του νεφρίτη- ομορφιά)" είπε, "γιατί ήμουν τόσο κρύος".
Αφίσα της ταινίας του 1993 "Μ. Μπατερφλάι" - πηγή
Ο Pei Pu έζησε ως τραγουδιστής όπερας και προπονητής φωνητικής στο Παρίσι μέχρι το θάνατό του, το 2009. Αυτός και ο Boursicot μίλησαν μερικές φορές, αλλά όχι συχνά, με τον τελευταίο να αποδεικνύεται τελικά αμφιφυλόφιλος. Ο μικρός Shi Du Du ζει ακόμα στο Παρίσι, αλλά ο Boursicot ζει πλέον σε ένα βοηθητικό κέντρο στη Βρετάνη, λαχταρώντας τις πρώτες μέρες στην Κίνα, ακόμα και μετά από όλα όσα πέρασε. "Ελπίζω να επιστρέψω", δήλωσε στους δημοσιογράφους το 2017, "μου λείπει". Η ιστορία του δεν του ανήκει πλέον -έχει μεταφερθεί στο Μπρόντγουεϊ, ακόμη και στο Χόλιγουντ. Έγινε μέσο έκφρασης για τη θανατηφόρα δύναμη της αγάπης, την επιβίωση και τα ψέματα που λέμε για να ζήσουμε.
από: messy nessy chic
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου