Ίσως και να έχετε το έργο του Ιάπωνα καλλιτέχνη, χαράκτη και σκιτσογράφου της περιόδου Έντο, Κατσουσίκα Χοκουσάι με τίτλο "Kanagawa-oki nami ura" (The Great Wave off Kanagawa/ Το μεγάλο κύμα έξω από την Καναγκάουα), το οποίο δείχνει τη δύναμη του ωκεανού σε μια δισδιάστατη εικόνα, τόσο απατηλά απλή όσο και μαγευτική. Αλλά τι κρύβεται πίσω από αυτό το αγαπημένο αριστούργημα του 19ου αιώνα μπορεί να σας εκπλήξει.
Αν και το όνομα του είναι Το μεγάλο Κύμα ή και απλά Κύμα, κρύβει επίσης ένα βουνό
προσέξτε στο κέντρο και λίγο δεξιά. Αυτό που μπορεί να σας φαίνεται σαν ακόμη ένα κύμα είναι στην πραγματικά το χιονισμένο Φούτζι, η υψηλότερη κορυφή στην Ιαπωνία.
Είναι μια σειρά εκτυπώσεων και όχι ένας πίνακας
Αν και ο Χοκουσάι ήταν και ζωγράφος, ο καλλιτέχνης της περιόδου Έντο (1603-1868 στην Ιαπωνία) ήταν γνωστός για τις ξυλογραφίες του. Το Κύμα είναι το πιο διάσημο από τη σειρά του "Fugaku sanjūrokkei" (36 απόψεις του όρους Φούτζι). Με ζωηρά χρώματα και συναρπαστική χρήση του χώρου, κάθε μία από αυτές τις εκτυπώσεις απεικονίζει την επιβλητική κορυφή από διαφορετική οπτική γωνία και περιβάλλον.
Ο Χοκουσάι ζωγράφιζε ήδη 60 χρόνια πριν από τη δημιουργία του Κύματος
Είναι δύσκολο να πει κανείς πόσο χρονών ήταν ο Χοκουσάι όταν δημιούργησε το Κύμα. Ωστόσο, πιστεύεται ότι ήταν στα 70 του. Ο Χοκουσάι άρχισε να ζωγραφίζει στην ηλικία των 6, ενώ στα 14 του ήταν μαθητευόμενος ενός ξυλογλύπτη. Στα 18 του έκανε μαθήματα ουκίγιο-ε (Ukiyo-e, ή ukiyo-ye: Εικόνες του επιπλέοντος κόσμου) κοντά στον καλλιτέχνη και ιδρυτή της σχολής Κατσουκάουα, Katsukawa Shunshō (Κατσουκάουα Σουνσό).
Το Κύμα βρίσκεται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο
Επειδή είναι ξυλογραφία, υπάρχουν πολλά Μεγάλα Κύματα. Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, άλλα μουσεία στο Λος Άντζελες, η Εθνική Πινακοθήκη της Μελβούρνης διαθέτουν μια εκτύπωση.
Η Ιαπωνία καθυστέρησε τη δημοσιότητα του Κύματος
Το Κύμα πιστεύεται ότι εκτυπώθηκε μεταξύ του 1829 και του 1832, αλλά εκείνη την εποχή, η Ιαπωνία δεν είχε πολιτισμικές επαφές με άλλα κράτη, εκτός από το εμπόριο με την Κίνα και την Κορέα και τους Ολλανδούς, οι οποίοι επιτρέπονταν μόνο στο Ναγκασάκι. Μετά από σχεδόν 30 χρόνια, η πολιτική πίεση ώθησε την Ιαπωνία να ανοίξει τα λιμάνια και τις εξαγωγές της σε ξένα κράτη. Το 1859, ιαπωνικές εκτυπώσεις βρισκόταν σε όλη την Ευρώπη, κερδίζοντας την λατρεία από τους όμοιούς του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, του Τζέιμς ΜακΝίλ Γουίστλερ και του Κλοντ Μονέ.
Οι Ιάπωνες πολιτικοί και οι ιστορικοί τέχνης δεν το είδαν ως πραγματική τέχνη
Το Κύμα απέκτησε τέτοια φήμη, που εκπρόσωπος της ιαπωνικής τέχνης και του πολιτισμού στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Αλλά στην Ιαπωνία, οι ξυλογραφίες δεν θεωρούνταν τέχνη, θεωρούνταν απλά μια δημοφιλής μορφή έκφρασης και εμπορικές εκτυπώσεις. Κάποτε οι ξυλογραφίες χρησιμοποιήθηκαν για βουδιστικά κείμενα, και έτσι έγιναν συνώνυμο των εικόνων για ποιήματα και ρομαντικά μυθιστορήματα. Έτσι, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι της Ιαπωνίας και οι ιστορικοί τέχνης δεν ήταν και τόσο ενθουσιασμένοι που αυτή η μορφή τέχνης είχε γίνει εκπρόσωπός τους.
Ο Χοκουσάι σε αυτοπροσωπογραφία το 1839 - πηγή
Όσο παλιότερη η εκτύπωση, τόσο μεγαλύτερη αξία έχει
Υπολογίζεται ότι έχουν γίνει 5000-8000 εκτυπώσεις. Δυστυχώς, κατά τη διάρκεια όλων αυτών των εκτυπώσεων, τα ξύλινα μπλοκ που χρησιμοποιούνταν για τα χρώματα χάλασαν και μαζί τους και η ποιότητα της εικόνας. Αυτή η σταδιακή υποβάθμιση είναι ο λόγος που τα μουσεία καυχιούνται για τις "πρώιμες" εκτυπώσεις τους.
Αν και κάποτε ήταν φθηνές, οι εκτυπώσεις πλέον είναι ακριβές
Αν και έχουν τυπωθεί χιλιάδες, εκτιμάται ότι υπάρχουν μόνο μερικές εκατοντάδες. Ένα κατάσταση κάποιου δείγματος καθορίζει την αξία του. Η πρώτη εκτύπωση είχε ένα διακριτικό μπλε περίγραμμα, ενώ η δεύτερη μαύρο περίγραμμα. Το πρώτο λέγεται ότι είναι αξίας από 40.000 έως 60.000 δολάρια, ενώ η δεύτερη το μισό.
Κατά κάποιον τρόπο, η εκτύπωση είναι υπογεγραμμένη δύο φορές
Στην επάνω αριστερή γωνία της εκτύπωσης, υπάρχει ένα κουτί με γράμματα τόσο μέσα σ' αυτό όσο και έξω απ' αυτό. Μέσα στο κουτί, ο Χοκουσάι σκάλισε το όνομα του κομματιού, συμπεριλαμβανομένης της θέσης του στις 36 Απόψεις του Όρους Φούτζι. Αλλά στα αριστερά έγραψε "Χοκουσάι aratame Iitsu hitsu", το οποίο μεταφράζεται σε "Από το πινέλο του Χοκουσάι, που άλλαξε το όνομά του σε Ιίτσου (Iitsu)". Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Χοκουσάι άλλαξε το όνομά του πάνω από 30 φορές -υπόψη, το πραγματικό του όνομα ήταν Τoκιταρό (Tokitarō). Σήμερα, τα διαφορετικά ονόματα χρησιμοποιούνται για να διακρίνουν τα διακριτικά κεφάλαια του έργου του.
Το Κύμα δεν είναι τσουνάμι
Η μεγάλη δύναμη του κύματος κάνει το βουνό να φαίνεται μικροσκοπικό, ενώ οι βάρκες φαίνονται καταδικασμένες να καταστραφούν. Αυτό έχει κάνει πολλούς να πιστέψουν ότι το Κύμα είναι τσουνάμι. Αλλά οι μελετητές Julyan HE Cartwright και Hisami Nakamura μελέτησαν την εκτύπωση και το τι γνωρίζουμε για τα κύματα και δήλωσαν ότι στην πραγματικότητα είναι ένα απλό κύμα, ένα "plunging breaker".
Παρ' όλα αυτά το Κύμα είναι θανατηφόρο
Αυτού του είδους τα κύματα είναι γνωστά και ως "φρικιά", "τέρατα" ή "δολοφόνοι", επειδή συμβαίνουν στον ανοιχτό ωκεανό και είναι απότομα, μερικές φορές μπορούν να ανατρέψουν και υπερωκεάνια. Το Κύμα μπορεί να μετρηθεί χάρη στα τρία ψαράδικα. Οι Cartwright και Nakamura χρησιμοποιώντας γνωστά μεγέθη, υπολόγισαν ότι το Κύμα έχει ύψος περίπου 32-39 πόδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου