Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022

Η δραματική ζωή και ο διαβόητος θάνατος της ηθοποιού της δεκαετίας του 1930 Λούπε Βέλες

 
Η Μαρία Γουαδαλούπε Βιγιαλόμπος Βέλες (María Guadalupe Villalobos Vélez), περισσότερο γνωστή με το καλλιτεχνικό της όνομα Λούπε Βέλες (Lupe Vélez), άνοιξε νέα μονοπάτια για τους Λατινοαμερικάνους στο Χόλιγουντ πριν από την συγκλονιστική και αμφιλεγόμενη αυτοκτονία της το 1944.
 
 
 
Το δράμα ακολουθούσε τη Λούπε Βέλες όπου κι αν βρισκόταν: στη γενέτειρά της, το Σαν Λουίς Ποτόσι στο Μεξικό, στο Χόλιγουντ, όπου αυτοκτόνησε, αλλά και μετά το θάνατό της. Ακόμη και η ίδια, αυτοαποκαλούνταν "διάβολος".

Κατά τη διάρκεια της Μεξικανικής Επανάστασης, μετά την ενηλικίωσής της, η Βέλες έφυγε από το σπίτι της παιδικής της ηλικίας και έγινε σταρ. Η μελαχρινή, ύψους 1,5 μέτρου ηθοποιός τράβηξε την προσοχή του Χόλιγουντ και πρωταγωνίστησε δίπλα σε ηθοποιούς όπως ο Ντάγκλας Φέρμπανκς και οι Λόρελ και Χάρντι.

Όμως, παρόλο που τα ακραία συναισθήματά της την έκαναν διάσημη και είχε εραστές όπως ο Γκάρι Κούπερ, αποδείχθηκαν η καταστροφή της. Το 1944, έγκυος και στενοχωρημένη που ο πατέρας του μωρού δε θα την παντρευόταν, αποφάσισε να αυτοκτονήσει με υπνωτικά χάπια.

Από τότε, ο θάνατός της έχει αποκτήσει τη δική του ζωή. Κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι είχε μείνει έγκυος από τον Κούπερ. Άλλοι, επέμειναν ότι δεν πέθανε από υπερβολική δόση χαπιών, αλλά πνίγηκε βάζοντας το κεφάλι της στην τουαλέτα.
 
Από το Σαν Λουίς Ποτοσί και την απλή ζωή, στο Χόλιγουντ και τα αστέρια
 
 
Από την αρχή, η Βέλες είχε δραματική ζωή. Ήρθε στον κόσμο στις 18 Ιουλίου του 1908 -κατά τη διάρκεια μιας βίαιης καταιγίδας- στη μεξικανική πόλη Σαν Λουίς Ποτοσί.

Πέρασε τα πρώτα της χρόνια συνοδεύοντας τον πατέρα της, Jacobo Villalobos Reyes, σε διάφορες μάχες της εκκολαπτόμενης Μεξικανικής Επανάστασης. Όπως είπε η ίδια αργότερα, αυτή η βίαιη αλλά διαμορφωτική εμπειρία, την έκανε ατρόμητη.

"Όταν τα παιδιά σας πήγαιναν στο νηπιαγωγείο, εγώ πήγαινα με τον πατέρα μου στον μεξικανικό στρατό. Είδα το άλογο του αδελφού μου πυροβολημένο από κάτω του. Είδα πολλούς άνδρες να προσπαθούν να σκοτώσουν τον πατέρα μου. Είδα τον πατέρα μου να σκοτώνει άλλους", δήλωσε η Βέλες τον Μάρτιο του '29. "Είναι το πρώτο μου σχολείο, η επανάσταση. Δεν κλαίω. Δεν ανατριχιάζω. Δεν φοβάμαι τις σφαίρες".

Από νεαρή ηλικία, της άρεσε η υποκριτική. "Από τη στιγμή που είδα την πρώτη μου ταινία, ήμουν ηθοποιός".

Σύμφωνα με το βιβλίο "Lupe Vélez: The Life and Career of Hollywood’s 'Mexican Spitfire'", στα 10 της άρχισε να δίνει παραστάσεις για τους υπηρέτες της οικογένειάς της. Στα 12 της, άρχισε να μπαίνει κρυφά στα τοπικά θέατρα για να μελετήσει το πώς ντύνονταν, μακιγιάρονταν και έπαιζαν οι ηθοποιοί.

"Η οικογένεια μου δεν ήξερε τι να κάνει με εμένα ... Στις τρεις αδερφές μου... άρεσε να είναι κυρίες. Αυτό με θύμωνε, γιατί ήταν πάντα κυρίες. Δεν είχε πλάκα".

Όμως, οι γονείς της αποφάσισαν ότι διασκέδαζε πολύ και έτσι, ανησυχώντας για το φλερτ της 13χρονης κόρης τους με τον 21χρονο φίλο της, αποφάσισαν να τη στείλουν σε ένα μοναστήρι του Σαν Αντόνιο του Τέξας. Εκεί, η Βέλες συνέχισε να κάνει σκανδαλιές και η τιμωρία της -το να γράφει "Πρέπει να είμαι καλή"- δεν φαινόταν να την αλλάζει.

Όταν ο πατέρας της σκοτώθηκε σε μια μάχη του πολέμου, επέστρεψε στο σπίτι και εργάστηκε για λίγο για να συντηρήσει την οικογένειά της και, ακόμα ερωτευμένη με την υποκριτική, άρχισε να παίζει σε τοπικά θέατρα.

Οδηγός της ήταν η σωματικότητά της, το χάρισμά της και η ικανότητά της να αυτοσχεδιάζει -δεν αναστατώθηκε όταν έσπασαν οι χορδές του γιουκαλίλι της κατά τη διάρκεια μιας παράστασης. Σύντομα, ο Αμερικανός ηθοποιός Richard Bennett κάλεσε την Λούπε Βέλες να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στο Χόλιγουντ.
 
Το "Μεξικάνικο Spitfire"
 
Με τον Γκάρι Κούπερ το 1929
 
Στην αρχή, η ζωή στο Χόλιγουντ ήταν αποκαρδιωτική για την Βέλες. Ο Μπένετ την είχε προσκαλέσει να παίξει στο έργο του (The Dove) αλλά τελικά αποφάσισε να συνεχίσει με άλλη ηθοποιό. Παρόλα αυτά, τη σύστησε στους συνεργάτες του στο Χόλιγουντ, κάτι που την οδήγησε στο casting στο The Gaucho (1927) δίπλα στον Ντάγκλας Φέρμπανκς.

"Ο Λούπε Βέλες παίζει το ρόλο του Κοριτσιού του Βουνού, μιας στρίγκλας, που εξοργίζεται εύκολα", έγραψαν οι New York Times για την ερμηνεία της. "Είτε είναι με κουρέλια είτε με μετάξια, δίνει απανωτά χτύπημα στους άντρες που μπαίνουν στο δρόμο της ή προκαλούν το θυμό της. Και αυτή βρίσκεται καβάλα στο άλογό της, χωρίς να προσέχει το πώς είναι ντυμένη".

Από εκεί, ξεκίνησε η ανοδική της πορεία. Πρωταγωνίστησε σε ταινίες του Χόλιγουντ, έπαιξε στο Μπρόντγουεϊ και έδειξε τα κωμικά της χαρίσματα δίπλα στο κωμικό δίδυμο Λόρελ και Χάρντι στο "Hollywood Party" του 1934.

Έγινε όμως γνωστή και για την άγρια ​​ιδιοσυγκρασία της. Σε ένα πάρτι με ολόλευκο ενδυματολογικό κώδικα, απείλησε να κόψει το λαιμό μιας συναδέλφου ηθοποιού επειδή είχε τολμήσει να φορέσει κόκκινα, τσακώθηκε με τη συμπρωταγωνίστριά της στο μιούζικαλ "You Never Know" και σε έναν αγώνα πυγμαχίας επιτέθηκε σε έναν διαιτητή με ομπρέλα.

Είχε όμως και γνωστούς εραστές, συμπεριλαμβανομένου του Γκάρι Κούπερ, με τον οποίο έπαιξε μαζί στο Wolf Song (1929), και τον "Ταρζάν" Τζόνι Βαϊσμίλερ. Και οι δύο ήταν ταραχώδεις σχέσεις. Το 1931, πριν χωρίσουν οι δρόμοι της Βέλες με τον Κούπερ, η ηθοποιός τον είχε μαχαιρώσει, τον είχε πυροβολήσει και είχε τσακωθεί με τη μητέρα του. Ο Βαϊσμίλερ, τον οποίο παντρεύτηκε το 1933 και πήραν διαζύγιο τον '39, εμφανιζόταν συχνά με δαγκώματα και γρατσουνιές.

Παρά την επιτυχία της υποδυόταν συχνά "εθνικούς" χαρακτήρες.

Μεταξύ του 1939 και του '43, έπαιξε στη σειρά "Mexican Spitfire" ως μια στερεότυπη Λατίνα που μιλούσε "Spanglish". Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της, οι κίτρινοι αρθρογράφοι την κακολογούσαν με ονόματα όπως "Mexican Hurricane" (Μεξικανικός Τυφώνας), "Whoopee Lupe" (Γιούπι Λούπε) και "The Hot Tamale" (Καυτή Ταμάλες).

Στο πέρασμα των χρόνων, το Χόλιγουντ άλλαξε. Ενώ η Βέλες είχε καριέρα σε σεξουαλικά φορτισμένες ταινίες της δεκαετίας του '30, οι νέοι νόμοι λογοκρισίας στην δεκαετία του '40, την δυσκόλευαν στο να βρει δουλειά -σύμφωνα με τους Los Angeles Times.

Και τότε, το 1944, η Λούπε Βέλες ανακάλυψε ότι ήταν έγκυος.

Ο παράξενος και τραγικός θάνατός της
 

Όπως λέει η επίσημη ιστορία, η Βέλες ανακάλυψε ότι ήταν έγκυος ενώ είχε σχέση με τον Αυστριακό ηθοποιό Harald Ramond. Στις αρχές του Δεκεμβρίου του '44 η σχέση τους τελείωσε.
 
Στις 13 Δεκεμβρίου, η Βέλες δείπνησε με δύο φίλες της, την Estelle Taylor και τη Venita Oakie. Η Taylor, η οποία ήταν μαζί της από τις 9:30 μέχρι και τις 3:30 το πρωί, θυμήθηκε ότι η Βέλες φαινόταν καταθλιπτική. Κάποια στιγμή, σύμφωνα με τους New York Times, η ηθοποιός είπε, "Φτάνω στο σημείο που το μόνο πράγμα που φοβάμαι είναι η ίδια η ζωή".

Όμως η Λούπε Βέλες ήταν πιο καταθλιπτική απ' ό, τι είχε καταλάβει η Taylor. Τις πρώτες πρωινές ώρες της 14ης Δεκεμβρίου του '44, τυλίχθηκε με μια ρόμπα, πήρε 75 υπνωτικά χάπια, ήπιε ένα ποτήρι κονιάκ και ξάπλωσε πάνω στα μεταξωτά της σεντόνια. Αργότερα εκείνο το πρωί, την βρήκε νεκρή η γραμματέα της, Beulah Kinder.

Είχε αφήσει δύο σημειώματα αυτοκτονίας. Το πρώτο, απευθυνόμενο στον Ramond:

"Μακάρι ο Θεός να συγχωρέσει εσένα κι εμένα, αλλά προτιμώ να αφαιρέσω τη ζωή μου και του μωρού μας, προτού το γεννήσω με ντροπή ή το σκοτώσω. Πώς μπόρεσες, Harald, να υποκριθείς τόσο μεγάλη αγάπη για μένα και το μωρό μας, ενώ δε μας ήθελες ποτέ. Δεν βλέπω άλλη διέξοδο για μένα, οπότε αντίο και καλή τύχη σε εσάς".


Το άλλο σημείωμα ήταν για την Kinder, με οδηγίες για να φροντίσει τα σκυλιά της, το Chips and το Chops.

Ο Ramond δήλωσε ότι ήταν αθώος. "Είμαι τόσο μπερδεμένος. Δεν περίμενα ποτέ να συμβεί αυτό. Την τελευταία φορά που μίλησα με τη Λούπε, της είπα ότι θα την παντρευτώ, όπως ήθελε. Τότε είπε ότι δεν θα έκανε μωρό. Έτσι χωρίσαμε".

Αν και ο Ramond παραδέχτηκε ότι της είχε ζητήσει να υπογράψει ένα έγγραφο με το οποίο δήλωνε ότι παντρευόντουσαν μόνο και μόνο για να "δώσουν ένα όνομα στο μωρό", είπε ότι αυτό το είχε πει με "τρομερά νεύρα".

Αυτό όμως δεν ήταν το μόνο περίεργο σχετικά με τον θάνατο της Βέλες. Τις δεκαετίες που ακολούθησαν, η αυτοκτονία της μπήκε στο φάσμα του θρύλου και αυτό, χάρη στον Αμερικανό underground σκηνοθέτη, ηθοποιό και συγγραφέα Kenneth Anger, ο οποίος πρόσφερε μια διαφορετική ερμηνεία στο βιβλίο του "Hollywood Babylon".

Ο Anger ισχυρίστηκε ότι η Βέλες πήρε τα χάπια, τα οποία την πείραξαν και πνίγηκε στην τουαλέτα της. Αυτή η ερμηνεία έχει επαναληφθεί συχνά, αλλά δεν φαίνεται να αντέχει στον έλεγχο.

Ο αρχηγός της αστυνομίας του Μπέβερλι Χιλς το '44, ο Clinton H. Anderson, ήταν από τους πρώτους επιτόπου. "Τη βρήκαμε νεκρή στο κρεβάτι στο σπίτι της", έγραψε στα απομνημονεύματά του, έναν ισχυρισμό που επιβεβαιώνεται από φωτογραφίες του σώματός της που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα και δημοσιεύθηκαν στην HuffPost.

Ο Anderson υποψιάστηκε ότι η Βέλες είχε σκοπό να οργανώσει μια απλή απόπειρα αυτοκτονίας, αλλά είχε υπολογίσει λάθος τον αριθμό των χαπιών. "Πιστεύω ότι η Λούπε πίστευε ότι η πράξη της θα έφερνε πίσω τον άπιστο εραστή της", έγραψε.

Όσο για την πατρότητα του μωρού της, το σημείωμα αυτοκτονίας της και η σχέση της με τον Ramond υποδηλώνουν ότι εκείνος ήταν ο πατέρας. Όμως, σύμφωνα με το New Yorker, κάποιοι έχουν υποθέσει ότι, στην πραγματικότητα, ήταν έγκυος στο παιδί του Γκάρι Κούπερ.

"Η ιστορία της ζωής μου; Είναι η ιστορία ενός διαβόλου. Και ποιος θέλει να τυπώσει την ιστορία ενός διαβόλου; Είμαι άγρια, δεν μπορώ να βοηθήσω", είχε πει κάποτε.

από: ati

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου