Την δεκαετία του 1970, ένας έφηβος στο Σπρίνγκφιλντ της πολιτείας Μισούρι στις ΗΠΑ βρήκε στα σκουπίδια ένα σημειωματάριο με εκατοντάδες ζωγραφιές. Για δεκαετίες, το μοναδικό στοιχείο για την προέλευσή του ήταν ένα υδατογράφημα: "Missouri State 'Lunatic Asylum' No. 3" (Πολιτειακό Ψυχιατρικό Άσυλο Νο. 3 του Μισούρι).
Τα σχέδια στις 300 σελίδες δεν ήταν απλές σκέψεις αλλά η ζωή κάποιου.
Το 2006, ο έφηβος που το βρήκε στα σκουπίδια -και αφού επί τρεις δεκαετίες το είχε στην κατοχή του-, αποφάσισε να το πουλήσει στο eBay. Το αγόρασε ένας συλλέκτης από το Σεντ Λούις έναντι 10.000 δολαρίων. Σήμερα, μια και μόνο σελίδα του σημειωματάριου μπορεί να πιάσει μέχρι και 16.000 δολάρια σε δημοπρασία.
Ποιος ήταν ο καλλιτέχνης -ή, οι καλλιτέχνες; Αυτό το στοιχείο απλά προσθέτει περισσότερο στην ίντριγκα.
Ο συλλέκτης από το Σεντ Λούις πούλησε το σημειωματάριο στον συλλέκτη από τη Νέα Υόρκη, Henry Diamant, ο οποίος αποφάσισε να αποκαλέσει τον μυστηριώδη καλλιτέχνη "The Electric Pencil" (Ηλεκτρικό Μολύβι) λόγω των γραμμάτων "ECT" (Electroconvulsive therapy, Ηλεκτροσυσπαστική θεραπεία) -το γνωστό ηλεκτροσόκ- σε μερικά σχέδια.
Σκοτεινά πράγματα συνέβαιναν μέσα στο άσυλο, τα οποία είχαν παύσει προ πολλού τη στιγμή που ο Diamant έψαξε για τον άγνωστο καλλιτέχνη του σημειωματάριου. Σήμερα, γνωρίζουμε ότι δεν χρηματοδοτούνταν αρκετά, δεν είχε αρκετό προσωπικό και ήταν ένα μέρος όπου κακομεταχειρίζονταν τους ασθενείς. Το πολύχρωμο σημειωματάριο ήταν πιθανός κάποιος μηχανισμός αντιγραφής κάποιου ασθενούς. Το σημειωματάριο ήταν τόσο αψεγάδιαστο, όσο και ενοχλητικό.
Σε αναζήτηση περισσότερων στοιχείων, ο Diamant αποφάσισε να πάει μερικά από τα σχέδια στην πιο εξέχουσα εφημερίδα του Μισούρι. Κάποια στιγμή, ανταποκρίθηκε κάποια γυναίκα ονόματι Julie και ανέφερε ένα όνομα, "James Edward Deeds, Jr". Ήταν ο θείος της και το πορτρέτο της μητέρας της, μαζί με το όνομά της, Martaun, ήταν στο σημειωματάριο. Το σημειωματάριο θεωρούνταν πολύτιμο για την οικογένεια Deeds, οι οποίοι πίστευαν ότι το είχε χαθεί λόγω των μετακομίσεων. Έτσι φτάσαμε στα σκουπίδια στη δεκαετία του 1970. 41 χρόνια μετά από την ανακάλυψή του, τελικά, τα σχέδια είχαν όνομα.
Ο Edward, όπως τον αποκαλούσαν οι φίλοι του, ήταν ένα γλυκό παιδί και δεν ήταν φτιαγμένος για τη σκληρότητα της αγροτικής ζωής που περίμενε την οικογένειά του κατά την επιστροφή τους από τον Παναμά, όπου γεννήθηκε το 1908, στις ΗΠΑ. Ήταν αυτιστικός, αλλά διαγνώστηκε λάθος ως σχιζοφρενής. Ο πατέρας του -που τον χτυπούσε τακτικά- έκλεισε τον Edward στο άσυλο μετά από ένα επεισόδιο όπου ο Edward φέρεται να απείλησε τον αδελφό του, τον Clay, με έναν μπαλτά. Ωστόσο, σύμφωνα με τον αδελφό του, το όλο θέμα ήταν μια τραγική παρεξήγηση, την οποία εκμεταλλεύτηκε ο βίαιος πατέρας τους. Ο Edward και ο Clay διατήρησαν στενές σχέσεις μέχρι το 1987, όταν και πέθανε ο Edward.
Αλλά γιατί ο Edward, ένας άντρας που ζωγράφιζε στη δεκαετία του '30, ονειρευόταν στοιχεία της Βικτωριανής Εποχής, μιας εποχής πολύ πριν από αυτόν; Στο έργο του υπάρχει ένα παιδικό στυλ.
Ο James Edward Deeds, Jr. (δεξιά) και ο αδερφός του, ο Clay
Τα σχέδια του Edward είναι κυρίως τέντες τσίρκο, ζώα, ατμόπλοια, κήποι, καπέλα και εργοστάσια.
Ο Edward δεν άφησε κανένα σημείωμα. Στο σημειωματάριό του απεικονίζονται, πότε κάποιο μέλος της οικογένειάς του, πότε κάποια αναφορά σε έναν γιατρό που πιθανώς έκανε ηλεκτροσόκ.
Η γκαλερί που διαχειρίζεται σήμερα το έργο του βοήθησε στο να εκδοθεί ένα βιβλίο με τίτλο "The Electric Pencil: Drawings from Inside State Hospital No. 3". Υπήρξαν επίσης φήμες για ένα ντοκιμαντέρ για τον καλλιτέχνη.
Δείτε όλο το έργο του Edward εδώ.
από: messy nessy chic
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου