Τρίτη 14 Ιουνίου 2022

Το βιβλίο που έγινε διάσημο πριν εκδοθεί


Το Fly Fishing: Memories of Angling Days είναι ένα από εκείνα τα βιβλία που η ιστορία πίσω από αυτό είναι πιο ενδιαφέρουσα από το ίδιο το βιβλίο.
 
 
 
Δεν είναι ότι το βιβλίο δεν έχει ενδιαφέρον -στο Amazon έχει 244 κριτικές με μέση βαθμολογία 4,6. Σπάνια όμως ένα βιβλίο γίνεται δημοφιλές πριν καν εκδοθεί.
 
Το 1983, η βρετανική τηλεόραση μετέδωσε ένα διαφημιστικό για τον Χρυσό Οδηγό της χώρας. Η διαφήμιση εμφάνιζε έναν ηλικιωμένο, τον οποίο υποδύεται ο ηθοποιός Norman Lumsden, να ψάχνει ένα αντίγραφο ενός βιβλίου που φαινομενικά είχε εξαντληθεί και είχε τίτλο Fly Fishing, του J. R. Hartley. Ο ηλικιωμένος πηγαίνει από το ένα βιβλιοπωλείο στο άλλο, αλλά δεν το βρίσκει πουθενά. Όταν επιστρέφει στο σπίτι απογοητευμένος, η κόρη του του δίνει τον Χρυσό Οδηγό για να συνεχίσει την αναζήτησή του από την άνεση της πολυθρόνας του. Έτσι, μέσω του τηλεφώνου, καταφέρνει τελικά να βρει ένα κατάστημα που έχει το βιβλίο. Όταν ο καταστηματάρχης ρωτά το όνομά του για να κρατήσει το βιβλίο, ο ευχαριστημένος που βρήκε το βιβλίο ηλικιωμένος απαντά "Ω, ναι, το όνομά μου είναι J. R. Hartley".
 
 
Η διαφήμιση άγγιξε τους Βρετανούς και σύντομα τα βιβλιοπωλεία και οι βιβλιοθήκες άρχισαν να λαμβάνουν αιτήματα για το βιβλίο του Hartley. Όπως μπορεί κανείς να φανταστεί, ο χαρακτήρας ήταν φανταστικός και δεν υπήρχε τέτοιο βιβλίο. Και τότε ήταν που ο ειδικός στο ψάρεμα Michael Russell είδε μια ευκαιρία. Έγραψε ένα βιβλίο για το fly fishing (ψάρεμα με μύγα) και το δημοσίευσε με το ψευδώνυμο J. R. Hartley. Μάλιστα, ο εκδότης προσέλαβε τον Norman Lumsden, ο οποίος υποδύθηκε τον J. R. Hartley στη διαφήμιση, για να προωθήσει το βιβλίο αντί του συγγραφέα. Το βιβλίο έγινε τόσο δημοφιλές που έγιναν οκτώ ανατυπώσεις, έγινε μπεστ σέλερ πουλώντας -μόνο τα Χριστούγεννα του 1991- 130.000 αντίτυπα και είχε και συνέχεια με τίτλο J. R. Hartley Casts Again: More Memories of Angling Days, η οποία ήταν εξίσου δημοφιλής και, παρά τις κάπως παραπλανητικές ρίζες του, το βιβλίο έλαβε θετική ανταπόκριση μεταξύ των κριτικών.

Το διαφημιστικό του Χρυσού Οδηγού, αν και πλέον δεν προβάλλεται, συνεχίζει να γοητεύει τους Βρετανούς. Σε μια δημοσκόπηση που διεξήχθη το 2018, οι θεατές ψήφισαν τη διαφήμιση του J. R. Hartley ως την καλύτερη διαφήμιση της δεκαετίας του 1980, ενώ, σε μια άλλη δημοσκόπηση το 2000 για τις "καλύτερες τηλεοπτικές διαφημίσεις" στη Βρετανία ψηφίστηκε στην πρώτη 15άδα.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου