Τετάρτη 11 Μαΐου 2022

Ο ιππότης του Μεσαίωνα με το κινέζικο σπαθί που κάποτε χρησιμοποιήθηκε ως... γέφυρα

 
Το γλυπτό του τάφου του ιππότη Jean d'Alluye βρίσκεται στο παράρτημα του Metropolitan Museum of Art's Cloisters στη Νέα Υόρκη.
 
 
 
Με την πρώτη ματιά, το ομοίωμα του τάφου του Jean d'Alluye φαίνεται να απεικονίζει έναν Γάλλο Σταυροφόρο ιππότη: αλυσιδωτό θώρακα, τεράστια ασπίδα, μάτια ανοικτά αλλά ήρεμα, χέρια σταυρωμένα από ευσέβεια, ένα λιοντάρι να αναπαύεται στα πόδια του ως ένδειξη θάρρους και δύναμη. Ωστόσο, ο τάφος αυτού του ιππότη -που βρίσκεται στο γοτθικό παρεκκλήσι του μουσείου Cloisters στη Νέα Υόρκη-έχει κάτι που κανένας άλλος ευγενής της εποχής του δεν είχε: ένα κινέζικο σπαθί.
 
 
Το σπαθί έχει μπερδέψει τους μελετητές από τότε που το γλυπτό των μέσων του 13ου αιώνα βρέθηκε σε έναν έμπορο στο Παρίσι στις αρχές του 1900. Πριν από αυτό, ο ιππότης είχε ένα περίεργο ταξίδι: από τιμώμενος νεκρός το 1248 στο αβαείο του La Clarté-Dieu που ίδρυσε ο ίδιος κοντά στην πόλη Τουρ, σε ένα από τα πολλά σύμβολα της αριστοκρατίας που εκτοπίστηκαν στην εκκοσμίκευση του αβαείου μετά τη Γαλλική Επανάσταση και μέχρι τη χρήση του ασβεστολιθικού ιππότη ως γέφυρα.

Σύμφωνα με το βιβλίο του Cloister's Medieval Monuments, μετά την πώληση του αβαείου το 1791, το 1850, κατασκευάστηκε μια αγροικία στο ίδιο μέρος και ο Jean d'Alluye "κάποια στιγμή, ανεστραμμένος, χρησιμοποιήθηκε ως γέφυρα πάνω από ένα ρέμα και διασώθηκε όταν ένας καθαρισμός του καναλιού αποκάλυψε την ύπαρξή του". Δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για το τι συνέβη στον σκελετό του ιππότη.

Ωστόσο, παρά την χρήση του γλυπτού, ο τάφος του ιππότη παραμένει αξιοσημείωτα άθικτος, συμπεριλαμβανομένου του περίεργου ξίφους που πρέπει να ήταν πολύτιμο αγαθό για να φτάσει να απαθανατιστεί. Με την ανθισμένη λαβή του και την μη ευρωπαϊκή λεπίδα του, προφανώς δεν είναι από τη Γαλλία, και πιθανότατα είναι κάτι που πήρε ενώ ήταν σε προσκύνημα στους Αγίους Τόπους. Όμως, ακόμη και εκεί, το ξίφος πρέπει να έκανε πολύ δρόμο, καθώς μοιάζει με κινέζικο, και, τον 13ο αιώνα, η απόσταση από τη Γαλλία στην Κίνα ήταν το εύρος του γνωστού κόσμου για έναν ιππότη όπως ο Jean d'Alluye.

Ο Επίτιμος Επιμελητής Όπλων και Πανοπλίας στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, γράφει σε ένα άρθρο του το 1991, "Είτε ήταν ειρηνικό εμπόριο κατά μήκος του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού, είτε μεταφέρθηκε από κάποιο Μογγόλο επιδρομέα, οπότε ο Jean d'Alluye το απέκτησε ως ένα εξωτικό συλλεκτικό αντικείμενο στο παζάρι κάποιου λιμανιού του Λεβάντε ή το πήρε ως λάφυρο από κάποιο πεδίο μάχης".
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου